Jo - det kan lønne seg å rygge opp bakkene

Men det gjelder langt fra for alle biler.

PS rygge opp (Foto: Scanpix)
PS rygge opp (Foto: Scanpix)

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte

Hallais Benny. Kan du avgjøre en liten sak for oss? Lurer på om det stemmer at man kan komme seg lettere opp bakkene ved å rygge i stedet for å kjøre opp på vanlig vis. Høres rart ut for oss! Hilsen to på påskefjellet

Benny svarer:

He, he. Dette gir meg et lite flashback til 70-tallet da fatter`n (med Mazda 1300) og onkel Børge (med Saab V4) hadde lange diskusjoner om temaet. Fatter`n var skråsikker på at Mazdaen med bakhjulstrekk var best på vinterføre, mens onkel Børge var like skråsikker på at Saab med forhjulstrekk var best.

Den store testen kom da vi skulle besøke venner langt oppi i den bratte lia bak Lillehammer i skikkelig snøvær.

Onkel Børge skulle kjøre først med Saaben og vi etter med Mazdaen. Det endte med at Saaben måtte rygge opp den bratteste kneika, den var sjanseløs forlengs. Det endte også med at fatter`n måtte fram med knipetak får og komme opp. Sånn sett ble det egentlig uavgjort. Selv er jeg ikke et øyeblikk i tvil om at Saaben er en bedre vinterbil – du bør vel nesten ha snøscooter for å få bedre framkommelighet.

Men så til svaret på spørsmålet ditt: Ja det kan lønne seg å rygge opp bakkene med en bil som har forhjulstrekk. I kraftig motbakke flyttes da tyngdepunktet bakover til drivhjulene.

Hygg dere på fjellet! Håper dere ikke har kjørt dere fast...


Unngå tabbene – slik gjør du bilen påskeklar

Del med facebook-vennene dine

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer - skriv inn i kommetarfeltet under: