Å se løvene drikke er flott, men å samtidig høre dem bare noen meter unna er fantastisk. (Foto: Ronald Toppe)

Bli med til fantastiske Afrika

Vil du ha en skikkelig eksotisk vinterferie neste år må du begynne planleggingen om våren. Bli med på safari til Kalahari og Okavango i Botswana.

Låvesvalene er akkurat kommet tilbake til Vestlandskysten.

Om sommeren er låvesvalene opptatt med å fostre opp unger her
  hos oss, om vinteren jakter de insekter over savannene sør i Afrika.
  (Foto: Wikimedia Commons)
Om sommeren er låvesvalene opptatt med å fostre opp unger her hos oss, om vinteren jakter de insekter over savannene sør i Afrika. (Foto: Wikimedia Commons)

De har tilbrakt hele vinteren i det sørlige Afrika, og følger solen nordover om våren. Her bygger de reder av sammenkittet jord, og får ungene sine.

I september drar de sørover igjen, blant annet til savannene i Botswana.

I februar i år fulgte vi etter.

Botswana

De fleste nordmenn som reiser til Afrika stanser nord for Sahara.

Kalahariørkenen er grønn og frodig deler av året. (Foto: Ronald
  Toppe)
Kalahariørkenen er grønn og frodig deler av året. (Foto: Ronald Toppe)
De nøyer seg med å nyte solen på Kanariøyene utenfor vestkysten, besøker sanddynene i Marokko eller Tunis, eller snorkler i Rødehavet.

Men Afrika er perfekt dersom du vil dra enda lenger. Kontinentet ligger rett sør for oss, så selv om flyturen er lang slipper du å stille klokken og slite med jetlag.

Ulempen med deler av Afrika er krig, nød, sykdom og elendighet.

Botswana er et unntak. Landet ligger nord for Sør-Afrika, og blir regnet som et av Afrikas vellykkede demokratier. Inntektene fra diamantgruvene er blitt brukt til å bygge opp turistindustrien.

En gepard speider utover sletten. (Foto: Ronald Toppe)

Landet er på størrelse med Frankrike, men har bare to millioner innbyggere. Villmarken dominerer. Halvørkenen Kalahari utgjør mer enn 70 prosent av landet, og verdens største innlandsdelta, Okavango, ligger i nordvest.

Det var hit vi dro i begynnelsen av februar.

Har du lyst på en tur neste vinter må du bestille nå, det begynner å bli fullt på flere av turene.

Denne her har norske låvesvaler på menyen. (Foto: Ronald Toppe)

Safari

Det er nok mulig å dra på tur til villmarken i Botswana på egen hånd, men det er mye enklere å la en reisearrangør ta seg av opplegget, og reise som del av en gruppe.

Da er du sikker på at noen har tenkt på alle det uforutsette som kan skje, og du får entusiastisk og kunnskapsrikt reisefølge.

Vi fløy lavt over landskapet, en fantastisk opplevelse. (Foto:
  Ronald Toppe)
Vi fløy lavt over landskapet, en fantastisk opplevelse. (Foto: Ronald Toppe)
Safari i Botswana er ikke som safari i de store dyreparkene i Sør-Afrika. Der kan du ende opp i en " bilkø" av jeeper, som kjører fra dyr til dyr.

I Botswana er det langt mellom leirene. De er ofte små, og du deler din del av villmarken med bare ti femten andre turister.

Speiderleir

Vi tok rutefly til Johannesburg Sør-Afrika, og videre til den lille byen Maun i Botswana.

Vi valgte å sove under stjernene på takterrassen. (Foto: Ronald
  Toppe)
Vi valgte å sove under stjernene på takterrassen. (Foto: Ronald Toppe)
Turen derfra og inn i Kalahariørkenen gikk med småfly. Uten sikkerhetskontroll, og med vannflaske i sekken, men før landing måtte vi fly lavt over den enkle grusstripen for å sjekke at det ikke var elefanter eller flokker av antiloper på rullebanen.

Leiren så ut som en enkel speiderleir ved første øyekast. Over et rammeverk av stokker var det laget vegger og tak av presenning.

Men det var flotte lakkede gulv, varmt og kaldt vann, vannklosett, dusj, skap, romslige senger og gode stoler. Den stilige og rustikke innredningen gjorde at vi opplevde leiren mer som hotell enn som teltleir.

Maten var fantastisk. Kjøtt, kylling eller fisk, og spennende lokale grønnsaker.

To årstider

Leiren ligger midt inne i ødemarken. Det går ingen veier hit,
  og strømmen kommer fra solceller. (Foto: Ronald Toppe)
Leiren ligger midt inne i ødemarken. Det går ingen veier hit, og strømmen kommer fra solceller. (Foto: Ronald Toppe)
Leiren lå inntil en stor åpen slette. Fra april til oktober er Kalahari tørr og brunsvidd, men fra november og ut i januar regner det. Slettene dekkes av vann, og det blir grønt og fint.

Vi var der altså på slutten av det som ble kalt den våte årstiden. Det var fortsatt grønt, men bakken var tørket nok opp til at vi slapp unna gjørmen.

Om morgenen var det så kjølig at det var behagelig med en genser, og så steg temperaturen til 30–35 grader midt på ettermiddagen.

Perfekt temperatur altså, og verken fluer eller mygg.

Ingen gjerder

Løver på sletten, bare hundre meter fra leiren. (Foto: Ronald
  Toppe)
Løver på sletten, bare hundre meter fra leiren. (Foto: Ronald Toppe)
Det var ingen gjerder rundt leiren, og ingen vakter. I mørke fikk vi ikke gå alene mellom hyttene og fellesområdet.

Det var heller ikke lov å gå utenfor stiene. Den første morgenene skjønte vi hvorfor, da spaserte en løvemor med to store unger bare hundre meter unna.

På jakt

Guidene som tok oss med inn i villmarken var oppvokst i ørkenen, og hadde massevis av kunnskap.

De visste ikke hvor dyrene var, de lette dem frem. Spor i sanden, oppførselen til andre dyr, og lokalkunnskap var alt de hadde å hjelpe seg med.

Vi kjørte i en åpen jeep langs enkle tråkk og i terrenget. Langs åpne sletter, og gjennom tett skog.

På rad og rekke. (Foto: Ronald Toppe)

Kameraet ble fort fylt opp av bilder. I Kalahari opplevde vi å se sju løver ligge og drikke fra et vannhull, ti meter unna. Vi var noen få meter fra en gepard, og vi kjørte gjennom enorme flokker med antiloper.

Rundt oss svirret det fugler i alle størrelser og farger. Inkludert norske låvesvaler på vinterferie.

Sjefsrovdyret

To store hannløver, fem meter unna. (Foto: Ronald Toppe)
Det er spesielt å være så nær store rovdyr i en åpen bil. Dyrene ser ikke på bilen som en samling saftige steker, men slik de ser på en elefant; et stort dyr de har respekt for, men ikke trenger å frykte.

Selv om du treffer en løve ute på savannen skal det mye til at den angriper. Trikset er å oppføre seg som et enda farligere rovdyr. Ikke snu og løpe, men stanse, og så fortsette videre godt til side for løven.

Nært nok ... (Foto: Ronald Toppe)
Vi så dette i praksis da en løveflokk nærmet seg leiren. Fire fem av betjeningen gikk kaldt og rolig mot dem, og jagde flokken bort med hyl og vifting med armene.

Okavangodeltaet

Etter noen dager i Kalahari fløy vi videre til Okavangodeltaet. Det enorme området er et virvar av elver og kanaler, som dannes der Okavangoelven sprer seg ut i sanden i Kalahariørkenen.

Flodhesten jager oss vekk fra elven sin. (Foto: Ronald Toppe)
Nesten alt vannet som den enorme elven har med seg helt fra Angola fordamper i deltaet, eller forbrukes av plantelivet. Hele området er irrgrønt og frodig, og hjemmet til store flokker med elefanter, antiloper, sjiraffer, sebra, løver, hyener, og villsvin. Kanalene er fulle av flodhester.

I trærne bor store flokker med aper, og en og annen leopard.

Fuglelivet var fantastisk. Om kvelden svirret det ildfluer mellom trærne, men heller ikke her ble vi plaget vi av fluer og mygg.

Leoparden var urolig, den hadde gjemt ungen sin nede på bakken.
  (Foto: Ronald Toppe)
Leoparden var urolig, den hadde gjemt ungen sin nede på bakken. (Foto: Ronald Toppe)
Vi la oss til et øredøvende spetakkel fra millioner av ørsmå frosk. De ga seg etter et par timer, og natten var stille helt til fuglene vekket oss da det lysnet.

Innertier

En tur som dette er ikke tingen for de som vil oppleve afrikansk kultur og samfunn. Hverdagsafrika så vi bare i små glimt på vei inn til, og ut av villmarken.

Men for oss som er flasket opp med naturprogrammer fra BBC og var på jakt etter afrikansk natur var den innertier.

Vi bodde i selve villmarken, med dyrelivet tett rundt oss. Opp i stappmørke halv fem, frokost fem, og ut i det solen sto opp halv seks.

Siesta midt på dagen, da alt slumrer i heten, og så ut igjen halv fire og frem til solen faller som en stein under horisonten litt før sju.

Ettermiddagsrast ved elven. Vi ble tatt godt vare på: Bord med
  duk, noen godbiter og et glass vin. (Foto: Ronald Toppe)
Ettermiddagsrast ved elven. Vi ble tatt godt vare på: Bord med duk, noen godbiter og et glass vin. (Foto: Ronald Toppe)
God middag, vin og trivelig prat, og så tidlig i seng.

Turer som dette er ikke billig. Du må regne med mellom 20 og 35.000 per person for to uker. Men da er alt inkludert; oppholdet, guidingen, maten, og glassene med vin om kvelden.

I tillegg kommer flyreisen på rundt 20.000.

Vi reiste med Safari Opplevelsesreiser, et lite mann&kone firma med base i Haugesund.

Hvitserk, Kilroy, Safaritur og Albatros arrangerer også turer til Afrika.