Bomring
Bomring

Denne regningen nekter Bjørn Erik å betale

Mottar fakturaer for bompasseringer på bil han solgte i 2005.

Seks år har gått siden Bjørn Erik Joensen solgte sin Suzuki Grand Vitara til en bilforhandler i Stavanger. Etter å ha hatt en annen bil etter Suzukien, har ikke Joensen for øyeblikket en egen bil.

Overraskelsen var derfor stor da en faktura på over 800 kroner plutselig dukket opp i postkassen i mars i år.

Les også: Klagestrøm mot bomstasjon

Les også: Fjellinjen lover bedring

Bompasseringer

Overraskelsen for Joensen ble enda større da han oppdaget hvilken bils bompasseringer det var han ble fakturert for. På fakturaen Nord-Jæren Bompengeselskap og Bro- og tunnelselskapet som drifter bommene sendte til Bjørn Erik, hadde de skrevet opp registreringsnummeret på bilen som ble solgt i 2005.

– Fakturaen var på 876 kroner, og bompasseringene var i hovedsak foretatt på Haugalandet. Jeg eier ikke den bilen lenger, jeg har faktisk ikke bil i det hele tatt, og passeringene er langt unna der jeg bor, sier Joensen som bor på Tau i Rogaland.

Han kontaktet Nord-Jæren bompengeselskap og forklarte at han umulig kunne ha foretatt passeringene. Han oppga også navnet til bileieren, og ba de slette kravet mot ham, noe selskapet også gjorde.

Saken var dermed ute av verden. I én måned.

Les også: Bompasseringen ble over 300 prosent dyrere

Nok en faktura

I april i år dukket det opp nok en faktura til Bjørn Erik. Denne gangen for passeringer gjort i Haugalandsområdet mellom 25. februar og 15. mars. Regningen var på hele 768 kroner, og nå fikk Bjørn Erik nok. Han kontaktet TV 2 hjelper deg for å få en slutt på de feilaktige fakturaene.

– De fikset den første regningen, men så sendte de enda en. Jeg vet ikke helt hva de holder på med der oppe, sier en oppgitt Bjørn Erik Joensen til TV 2 hjelper deg.

Beklager

I en e-post til TV 2 hjelper deg skriver Bro- og Tunnelselskapet at de ikke mottok en skriftlig oppsigelse av avtalen eller fikk brikken Bjørn Erik Joensen hadde i bilen da han solgte den i 2005. Joensen mener derimot at denne avtalen ble avsluttet på ordentlig måte.

Selskapet bekrefter at de avsluttet avtalen da Joensen kontaktet de i mars, men at tekniske feil gjorde at han mottok en ny regning i april.

– Dessverre har det skjedd en teknisk feil slik at ny status på avtalen ikke ble oppdatert. Det ble dermed sendt ut en ny faktura. Denne er nå kreditert og avtalen avsluttet, skriver Wenche Pettersen, teamleder i Bro- og Tunnelselskapet til TV 2 hjelper deg.

– Vi beklager det inntrufne og den ulempen dette har påført kunden. Vi håndterer årlig over 400 000 kundehenvendelser og feil kan dessverre forekomme, avslutter Pettersen.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter