Slik ser det ut inne i Sveriges mest solgte bil   Volvo V70.
Slik ser det ut inne i Sveriges mest solgte bil Volvo V70.

Volvo V70 2012: Klarer du å se hva som er nytt på denne bilen?

Forsiktige oppdateringer - fra en like forsiktig produsent...

Volvos større biler begynner etterhvert å få noen år på nakken, og da er det tid for facelift.

Men du som kjøpte bil i fjor har intet å frykte - den ser ikke nødvendigvis veldig umoderne ut selv om du skulle parkere den ved siden av neste års utgaver av V70, XC70 eller S80.

Små utvendige forandringer

Den største forandringen er speilene, som blir oppdatert etter samme lest som de på de nye S- og V60-modellene. Det vil si et mer strømlinjeformet design, med innebygde dioder for blinklysene. Barskingen i selskapet, XC70, beholder derimot de gamle speilene, nettopp for å få flere særtrekk som understreker bilens røffe fremtoning.

Les også: XC70 - den norske hyttefavoritten

Frontlysene er også oppdatert, og Volvoene kan nå leveres med såkalte aktive xenonlys. Det er en god nyhet for alle som kjører mye i mørket.

De øvrige utvendige nyhetene vil sikkert også glede noen, selv om et par nye felgdesign og to nye fargevalg i blått og brunt (!) neppe vil skape ekstra kø hos forhandlerne.

Volvo V70 har fått en forsiktig facelift i år. Fjorårsmodellen din vil ikke nødvendigvis se steingammel ut bare for at du parkerer ved siden av en 2012-modell. Frontlys og speil er de største forandringene utvendig.
Volvo V70 har fått en forsiktig facelift i år. Fjorårsmodellen din vil ikke nødvendigvis se steingammel ut bare for at du parkerer ved siden av en 2012-modell. Frontlys og speil er de største forandringene utvendig.

Inne i bilen finner vi den største nyheten, selv om man også der skal være mer enn middels interessert for å oppdage forandringene med én gang. De er nemlig konsentrert rundt midten av dashbordet, og de som tidligere har irritert seg over Volvos motoriserte heve- og senkeskjerm, kan nå glede seg over at den er erstattet av en mer tradisjonell, fast skjerm montert i et eget instrumentcluster.

Heve- og senkeskjermen er borte

Her finner man skjermer på enten 5 eller 7 tommer, som er hovedenheten i det nye infotainmentsystemet "Sensus", som også er arvet fra nye S60 og V60. I tillegg til at den naturlig nok inneholder navigasjons- og lydanleggets kontroller er også klimakontrollen flyttet hit, sammen med en masse andre førerkontroller av bilens elektronikk. Verstingen inneholder også DVD-spiller, digital-TV, ryggekamera og diverse annet.

Med tanke på hvor lite intuitivt betjeningen av de tidlige RTI-systemene til Volvo var lagt opp, håper vi at dette er forbedret nå, når enda flere funksjoner legges til i denne sentrale enheten. Hvis ikke ser vi for oss en parallell til BMW´s første iDrive-system, som gjorde bilen så intelligent at normalbegavede sjåfører hadde vanskeligheter med å kommunisere med den.

Les også: BMW hadde 700 funksjoner i sitt iDrive-system

Bedre lyd og Bluetooth

Volvos representanter forsikrer at de har gjort dette skikkelig. Ikke bare er systemet intuitivt, det kan også styres fullt og helt gjennom knappene på det nye rattet.

Av andre detaljforbedringer innvendig er trolig et kraftig oppdatert lydanlegg, som kan bestilles som ekstrautstyr. I den forbindelse bør det også nevnes at Bluetooth-anlegget har fått større kapasitet, slik at det blant annet kan streame musikk til bilens lydanlegg i tillegg til telefonfunksjonene.

Den faste skjermen til infotainmentsystemet midt i dashboardet er den store interiør-nyheten på de største Volvo-modellene, men også enkelte dekorlister og belysningsdetaljer er faceliftet. Her S80-interiøret.
Den faste skjermen til infotainmentsystemet midt i dashboardet er den store interiør-nyheten på de største Volvo-modellene, men også enkelte dekorlister og belysningsdetaljer er faceliftet. Her S80-interiøret.

Under skallet er det også gjort forbedringer på bilene. Selvbremse-systemet "City safety" har funnet veien over fra XC60, og også 60-seriens fotgjenger-scanning med innebygd selvbremse-funksjon kan bestilles som ekstrautstyr.

Motormessig har alle diesel-alternativene fått en make-over som slår positivt ut.

Mer krefter og mindre forbruk

D5-motoren har økt fra 205 til 215 hestekrefter samtidig som CO-utslippet går ned fra 144 til 134 gram på modellen med manuell kasse og start/stopp-funksjon. I Norge er vel denne mest aktuell med automatgir, men tallene for den er ikke oppgitt. Samtlige modeller skal dog ha fått lavere forbruk og bedre dreiemoment.

Del med Facebook-vennene dine!

Den lille, og for Norge høyaktuelle 1,6-liters "DRIVe"-utgaven, er endelig godkjent for Euro 5-normen. Samtidig har også den fått litt mer krutt under panseret, og gått opp fra 109 til 115 hestekrefter. Utslippstallet for denne modellen er 109 gram CO.

Les også: Gjett hvilket merke som har lavest CO-snitt!