Opel Insignia er absolutt ingen dårlig bil, men her hjemme selger den mye dårligere enn de argeste rivalene.
Opel Insignia er absolutt ingen dårlig bil, men her hjemme selger den mye dårligere enn de argeste rivalene.

Opel-eierne er minst trofaste

Mens de som har en Skoda er i motsatt ende av skalaen.

Norske Kundebarometers store 2011-undersøkelse er akkurat ute. Den måler både tilfredshet og lojalitet blant kundene innenfor en rekke bransjer.

Og hos bilforhandlerne er det store forskjeller mellom hvor lojale kundene er. Særlig to merker skiller seg ut i negativ retning når kundene blir bedt om å svare på dette spørsmålet:

"Hvor sannsynlig/usannsynlig er det at du kommer til å fortsette som kunde hos denne forhandleren".

Mer tilfredse enn lojale

Dette er en rimelig klar måte å konkludere på om man er fornøyd eller ikke som kunde. Og blant forhandlere og importører til Opel og Nissan er årets resultatet veldig lite å glede seg over.

Opel kommer nemlig nederst på lojalitetsskalaen. På en skala fra 0–100 scorer Opel 69, 1 poeng på lojalitet. Nissan er bare litt bedre, 70,1 poeng. Disse to merkene har også det til felles at kundene relativt sett er mer tilfredse enn lojale. Hos de fleste merkene er det bare små avvik mellom disse to postene, hos Opel og Nissan er det stor forskjell. Det eneste merket som er i nærheten er Ford.

LES OGSÅ: Her er en Ford som har gitt eierne mange grå hår

Ikke produktenes skyld

Peugeot er merket med de minst tilfredse kundene i årets undersøkelse. Da er det kanskje en trøst, om enn en ganske mager en, at merket bare er tredje dårligst på lojalitet.

– Den store taperen her er Opel. Nest dårligst på tilfredshet og dårligst på lojalitet, det er alt annet enn et bra resultat. Dessverre er også salgstallene for Opel her hjemme dyster lesning. Det er tydelig at problemene er dyptgripende og at de berører mange områder.

– Vi har tidligere skrevet om hvorfor Opel gjør det så dårlig i Norge og konkludert med at det er vanskelig å skylde veldig mye på produktene i dag. De er nemlig minst på høyde med konkurrentene. Da er det klart at problemene ligger andre steder og da i hovedsak hos importør og forhandlere. Og resultatet fra denne undersøkelsen tilsier i alle fall ikke at Opel-salget vil stige voldsomt med det aller første, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

LES OGSÅ: Hvorfor gjør Opel det så dårlig i Norge?

Lojale BMW-eiere

– Hvordan ser det ut i den andre enden?

– Skoda er vinneren på tilfredshet og sannelig henter de også hjem seieren når det gjelder lojalitet. Imponerende!

LES OGSÅ: Skoda har de mest fornøyde eierne

- På andreplass finner vi BMW som alltid har scoret høyt på lojalitet, interessant nok er det merket som har størst avvik i positiv retning mellom tilfredshet og lojalitet. De er altså enda mer lojale enn tilfredse, BMW-kundene. Toyota har de tredje mest lojale kundene, mens Audi tar fjerdeplassen.

Her er rekkefølgen:

1) Skoda 82.8

2) BMW 82.1

3) Toyota 82.0

4) Audi 80.2

5) Volvo 79.6

6) Mercedes 78.2

7) Volkswagen 75.6

8) Ford 72.8

9) Peugeot 72.5

10) Nissan 70.1

11) Opel 69.1

Kjøper DU samme merke neste gang? Bli med i diskusjonen her:

Alle tall fra Norsk Kundebarometer

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: Disse bileierne får flest P-bøter