Dette bilmerket har de mest fornøyde eierne

Store forskjeller i tilfredshet. Hvordan kommer ditt merke ut?

Skoda er merket med de aller mest fornøyde kundene i Norge.
Skoda er merket med de aller mest fornøyde kundene i Norge.

Eier du en Skoda? Da er det gode muligheter for at du er langt mer tilfreds med kundebehandlingen enn det din Peugeot-kjørende nabo er.

Norsk kundebarometer har igjen spurt norske forbrukere hvor fornøyde de er med bedrifter der de er aktive kunder. Dette omfatter 194 bedrifter og mer enn 40 bransjer.

Bilforhandlere er en egen kategori, og her er det Skoda-eierne som er aller mest fornøyde.

Forskjeller fra samme importør

Basert på en poenggivning fra 0-100, ender Skoda på 82,1, ganske hårfint foran Toyota på andreplass (81,7). Audi tar tredjeplassen med 81,1 poeng mens BMW ble nummer fire med 80,6 poeng. For BMW er det et kraftig fall, fra førsteplass foregående år.

I motsatt ende finner vi Peugeot på en klar sisteplass, med 73,3 poeng. Nest dårligst er Opel med 75 poeng - mens Volkswagen ender tredje sist med 75,8 poeng.

- Blant mange interessante ting her er at tre merker med samme importør kan komme så forskjellig ut. Harald A. Møller AS står bak Audi, Skoda og VW i Norge Man skulle kanskje tro at kundene skulle føle seg ganske likt behandlet, men den gang ei. Skoda-eierene er altså mest tilfredse av alle, Audi har en sterk tredjeplass, men VW tredje sist kan ikke importøren være fornøyd med, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Her er Audis nye folk-SUV - les mer om Q3

Bevisst valg

- Overrasket over at Skoda er på topp?

- Egentlig ikke. En rekke undersøkelser har vist at Skoda-eierne er blant de aller mest fornøyde bileierne. En del av det har vært forklart med at de kanskje ikke har hatt veldig store forventninger og dermed er lettere å gjøre tilfredse. Akkurat det er nå jeg litt tvilende til og i alle fall av de som kjøper ny Skoda nå. De er nok i i hovedsak like kravstore som andre bilkjøpere.

- Men jeg tror Skoda nyter godt av bileiere som gjør et bevisst valg når de kjøper Skoda, ut fra at det er mye bil for pengene. Da har de fort også en viss entusiasme for merket og valget sitt. Det samme finner vi hos oss mange forhandlere. Skoda har vært og er fortsatt i en utfordrerposisjon. De skal opp og fram og har noe å bevise. Det er alltid sunt, mener Benny.

LES OGSÅ: Denne Skodaen lurer du alle med

Ikke hyggelig for Peugeot

- BMW har falt ganske mye?

- Ja, for to år siden var de best av alle, uansett bransje. Også i fjor var de best i kategorien bilforhandlere, men i år må de altså se seg slått av både Skoda, Toyota og Audi, sistnevnte smerter nok ganske mye for BMW-organisasjonen i Norge. Jeg vil tro de planlegger en skikkelig offensiv for å gjøre noe med dette.

- Hva med Peugeot som ligger helt i bunnen?

- Dette er ikke noen hyggelig undersøkelse for Peugeot. De har hatt sin dose og vel så det med kvalitetsproblemer opp gjennom årene, det er selvfølgelig ikke bra for tilfredsheten med merket. Dette tyder nok også på at forhandlerne isolert sett ikke gjør en god nok jobb. Slik sett er jo undersøkelser som dette en veldig god målestokk. Med nøyaktig samme utgangspunkt er det interessant å se at forskjellene kan bli så store, sier Benny.

Stor investering

- Og bortsett fra at merkene kommer forskjellig ut - hva betyr dette for de som skal ut og kjøpe bil?

- Det er en veldig god indikator på hvor de mest sannsynligvis blir fornøy som kunder - og motsatt: Hvor det er større grunn til å frykte at eierskapet kanskje ikke blir så harmonisk. Bil er jo en stor investering og en veldig viktig eiendel for de fleste av oss. Da er det også viktig at man eier en bil man er fornøyd med på alle måter, avslutter Benny.

Del med Facebook-vennene dine

Bruktbil: Se hva de mest fornøyde bileierne kjører

tabell-kundetilfre
tabell-kundetilfre

Tabell og tall fra Norsk Kundebarometer

PS: Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i mer enn ti år målt tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Mer enn 7800 norske forbrukere har deltatt i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyd de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester fra.

Store endringer: Her kan du se undersøkelsen fra 2010