samlerhuset markedsføring (Foto: TV 2 hjelper deg)
samlerhuset markedsføring (Foto: TV 2 hjelper deg)

Samlerhuset: – Vi har aldri lovet verdistigning

Samlerhuset innrømmer at de har gått for langt. Nå lover de å rydde opp.

TV 2 hjelper deg har tidligere omtalt pensjonisten Gert Veiteberg fra Drøbak som kjøpte samlerobjekter for 400.000 kr fra Samlerhuset.

Mynthandler Bård Birknes hos Numisma Mynthandel i Oslo skrev til familien Veiteberg at de ikke kunne by på samlingen. «Dette skyldes i hovedsak et nærmest totalt fraværende annenhåndsmarked for store deler av innholdet, og at inngangsverdien er uforholdsmessig høy.»

Les også: Gert trodde han kjøpte verdifulle mynter og medaljer

Mynthandler Henning Roschberg mener de kunne solgt samlingen for om lag 160.000 kr i dag (denne prisvurderingen kan variere litt etter gull- og sølvprisen i markedet, journ.anm.).

Følte seg lurt

Etter Gert Veitebergs død mente arvingene at faren var blitt lurt av Samlerhusets markedsføring som ofte inneholdt store ord: ”De viktigste minnemyntene i vår tid!”, ”Meget vanskelig å få tak i, kun ytterst få til salgs”, ”Meget begrenset tilgjengelighet” osv.

I et intervju i forbindelse med Gert Veitebergs sak, innrømmet Samlerhusets grunnlegger og eier, Ole Bjørn Fausa, at markedsføringen har vært for drøy.

– Vi har sett det Gert Veiteberg har erfart, at når vi har brukt ord som begrenset opplag, ettertraktet, attraktivt, etterspurt, sjeldent og unikt, så er det noen som har tatt dette for å være verdistigning i alle henseende, sier Fausa.

– Forstår dere det?

– Ja, vi har sett igjennom dette veldig nøye og har en viss forståelse for det, selv om vi aldri har lovet verdistigning, svarer Fausa.

Se også: Betalte 70.000 for kamera og VHS-spiller

Vil bli mer forsiktig

Han fortsetter med å love flere viktige endringer:

– Vi skal være mer tilbakeholdne med den type uttrykk slik at vi ikke skaper urealistisk forventning. Vi skal også være mer forsiktig med å omtale gullverdi, for da er det noen som automatisk tror at det kan bety verdigstigning, sier Fausa.

– Vi vil også være mer forsiktig med å fortelle om tidligere mynter som har steget sterkt i verdi ettersom det kan skape urealistiske forventninger. I tillegg skal vi bli littegranne tydeligere i måten vi selger abonnement på.

Se også: Skolen krevde 25.000 kroner for ubrukt studieplass

Vil ikke gi refusjon

Til tross for innrømmelsene om at markedsføringen tidvis har gått for langt, vil ikke Fausa gi noen refusjon til folk som føler seg lurt. Like før jul 2010 valgte imidlertid Samlerhuset å publisere en tekst på hjemmesiden sin, der de opplyser at det å samle er en hobby og ikke en investering: http://www.samlerhuset.no/om-pris-og-verdi/

Ettersom Samlerhuset ble opprettet i 1994 tok det imidlertid 16 år før Samlerhuset publiserte denne informasjonen på hjemmesiden sin.

Les også: Kristin samlet 2200 bruskorker - nå har hun endelig solgt dem

Lover bedre service

Etter at Gert Veitebergs familie kontaktet Samlerhuset i fjor høst, lovte også Fausa at de skal yte bedre service overfor arvinger.

I Veitebergs sak valgte Samlerhuset å refundere hele kjøpesummen, noe de ikke automatisk vil gjøre overfor andre arvinger.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter