PÅ BUNN: Dagbladet er på bunn i Norsk Kundebarometers tilfredshetsundersøkelse blant norske forbrukere i 2010. (Foto: Kristian Ervik / TV 2)
PÅ BUNN: Dagbladet er på bunn i Norsk Kundebarometers tilfredshetsundersøkelse blant norske forbrukere i 2010. (Foto: Kristian Ervik / TV 2)

Dagbladet helt på bunn i kundekåring

One Call har ifølge Norsk kundebarometer Norges mest fornøyde kunder. Tett etterfulgt av Flytoget.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilmerker hersker på topp ti av Norsk Kundebarometers undersøkelse blant norske forbrukere for 2010.

Toyota holder stand

Øverst troner mobiloperatøren One Call med 84,4 prosent, tett etterfulgt av Flytoget med 84,4 prosent tilfredse kunder.

På tredjeplass kommer Hurtigruten.

STILLE STUND: Flytoget
  og andre tog kunne ikke passere Gardermoen onsdag formiddag. (Foto: Holm,
  Morten/SCANPIX)
STILLE STUND: Flytoget og andre tog kunne ikke passere Gardermoen onsdag formiddag. (Foto: Holm, Morten/SCANPIX)

Inne på topp ti finner man også tre forskjellige bilmerker; Skoda, Toyota og Audi.

Toyota har holdt stand i teten de siste årene, til tross for en rekke nedturer for bilmerket i løpet av det siste året med både rettssaker og tilbakekalling av tusenvis av biler på verdensbasis.

Dagbladet på bunn

Undersøkelsen blant norske forbrukere er gjennomført av Norsk Kundebarometer (NKB) som er et forskningsprogram som gjennomføres ved Handelshøyskolen BI.

Undersøkelsen går på forhold mellom forbrukerne og leverandørene.

Undersøkelsen for 2010-året er delt inn i to kategorier, tilfredshet og lojalitet. På førstnevnte kategori er det Dagbladets lesere og McDonalds spisegjester som er minst fornøyde.

Tredje nederst finner man nærbutikk-konseptet Ica Nær. Innen lojalitet blant kundene, er Flytoget på topp, mens Vinmonopolet på bunn.

LES OGSÅ: Flytoget best likt

Bedre resultat enn tidligere

Men alt i alt er norske forbrukere mer tilfredse enn tidligere år ifølge prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI, Pål Rasmus Silseth.

– Dette er det høyeste gjennomsnittsresultatet vi har målt i Norsk Kundebarometers historie. Det forteller oss at norske bedrifter gjennom de siste 7-8 årene har blitt flinkere til å gjøre kundene sine til lags, sier Silseth i en pressemelding.

I undersøkelsen har BI spurt 7868 forbrukere om hvor fornøyde de er med de forskjellige leverandørene i Norge.

MINST LOJALE KUNDER: Vinmonopolet har Norges minst lojale kunder.
  (Foto: Solum, Stian Lysberg/SCANPIX)
MINST LOJALE KUNDER: Vinmonopolet har Norges minst lojale kunder. (Foto: Solum, Stian Lysberg/SCANPIX)