Maseratien var tøff fra før, men blir på ingen måte mindre fristende når tyskerne har gått gjennom den. Foto: Novitec Tridente
Maseratien var tøff fra før, men blir på ingen måte mindre fristende når tyskerne har gått gjennom den. Foto: Novitec Tridente

Novitec Maserati Gran Cabrio: Dette kaller vi heftig sommerbil

Målbevisste tyskere skremmer Maserati Gran Cabrio opp i 301 kilometer i timen.

De fleste av oss ville være godt fornøyde om vi kunne parkere en Maserati Gran Cabrio i garasjen. Ikke at vi nødvendigvis ville gjøre det, selv om vi faktisk kunne, men det ville i så fall ikke være fordi vi syntes 440 hestekrefter var for dårlig.

Men noen får aldri nok. Og det er det publikummet som tuning-spesialistene hos Novitec i Stetten lever av å servere ekstra hestekrefter til.

Italiensk temperament, tysk presisjon

Siden slutten av åttitallet har Novitec GmbH konsentrert seg om å foredle italienske sportsbiler. Først Alfa Romeo, så Ferrari, og nå senest Maserati, som får sine løsninger levert av underavdelingen Novitec Tridente.

Nå er det altså den åpne Gran Cabrio de har kastet seg over, og resultatet er intet mindre enn forbløffende.

Det er snakk om et markant effektløft når Novitec får montert sin kompressor og modifisert injectionsystemet og motorstyringen. 440 hester blir til 590. Foto: Novitec Tridente
Det er snakk om et markant effektløft når Novitec får montert sin kompressor og modifisert injectionsystemet og motorstyringen. 440 hester blir til 590. Foto: Novitec Tridente

4,7-liters V8-motoren er oppgradert med en nøyaktig tilpasset kompressor som leverer maksimalt 0,35 bar. Intercooler står selvsagt også på lista over komponenter som bidrar til optimale ytelsesforhold for motoren. Det samme gjør et spesialutviklet innsprøytningssystem med større injektorer. Resten av magien er det annen software i motorstyringen som sørger for - til syvende og sist har effekten økt med 150 hestekrefter til 590 totalt.

Les også: Denne taxien har 400 hestekrefter!

Over 300 kilometer i timen

Andre tall er også imponerende: Maksimalt moment er på intet mindre enn 572 Newtonmeter ved 5.400 omdreininger, mot 490 for standardmodellen. Ikke snaut, det heller.

Av mer akademisk interesse regner vi toppfarten for å være. Sekstrinnsautomaten slynger bilen forbi 100-streken etter 4,5 sekunder, og den skal ikke gi seg før ved 301 kilometer i timen - et markert løft også det, i forhold til originalversjonens 283 kilometer i timen.

Få cabrioleter har en toppfart på over 300 kilometer i timen. Enda færre eiere vil teste det ut i praksis. Foto: Novitec Tridente
Få cabrioleter har en toppfart på over 300 kilometer i timen. Enda færre eiere vil teste det ut i praksis. Foto: Novitec Tridente

Mesteparten av kjøperne vil nok regne toppfarten som like lite interessant som det faktum at de må punge ut med hele 19.900 euro bare for motortrimmingen. Og ikke bare skal man ha betalt italienerne godt på forhånd for å diske opp med en standard Maserati Gran Cabrio, man blir også utsatt for ytterligere kjøpepress i Tyskland:

Novitec Tridente har nemlig også utviklet et rustfritt sports-eksosanlegg, som også kan leveres i "aktiv" versjon - det vil si at føreren kan styre "flaps" i anlegget for å påvirke både lyd og performance etter forholdene på og rundt veien - og sikkert også sin egen dagsform og sinnstilstand.

Selvsagt er det også utviklet litt utvendig snacks, som ifølge reklamen er bortimot "nødvendig" for å holde farkosten i kontakt med underlaget etter denne vitamininnsprøytningen. Spoilerkittet er påfallende diskrét, men dog utført i blanklakkert karbonfiber. Kittet er for øvrig det samme som også leveres til GT Coupé.

Les også: Øyenvipper - slik styler du bilen på en billigere måte

Bilen blir kostbar - punktum

Med en slik start kan man selvsagt ikke rulle avgårde på standard hjul heller, og heldigvis har tyskerne tenkt på alt. Novitecs forslag lyder på 21 tom foran og 22 tom bak, i form av fem doble eiker. Felgene er tredelte, og kan selvsagt lakkeres etter kundens ønske - om det da ikke i stedet lyder fristende med karbonfiber-coating i stedet.

Rustfritt, aktivt eksosanlegg kan variere lyden fra sportslig til racerbil-aktig. Og den ytterst diskréte bakspoileren bidrar til å holde bilen på bakken. Og alt har selvsagt sin pris. Foto: Novitec Tridente
Rustfritt, aktivt eksosanlegg kan variere lyden fra sportslig til racerbil-aktig. Og den ytterst diskréte bakspoileren bidrar til å holde bilen på bakken. Og alt har selvsagt sin pris. Foto: Novitec Tridente

Når vi leser at Novitec også tilbyr seg å montere sin egen oppgradering av den elektroniske chassiskontrollen, med individuelt programmerbar bakkeklaring og muligheter for 40 millimeter heving ved passering av hindere, har vi - i likhet med den aktuelle kundegruppen - for lengst sluttet å lure på hva denne bilen i komplett, tunet form vil koste. Og det er interessant å merke seg at Novitec Tridente også nøyer seg med å nevne at interiøret selvsagt også kan "oppgraderes ved hjelp av de fineste materialer".

Del med Facebook-vennene dine!

Ikke at vi tror Maserati har handlet B-varer i utgangspunktet, heller. Dette er vel snarere en antydning av at kundegruppen her uansett vil forlange skreddersøm i en eller annen form når det ikke er mulig å koste på bilen mer penger på utsiden eller i det tekniske.

Les også: Den er ikke så aller verst i originalutgave, heller...