Mykere fasong, men klart skarpere identitet: Nye A3 blir etter alt å dømme en særdeles lekker liten tass når den kommer på markedet neste år.
Mykere fasong, men klart skarpere identitet: Nye A3 blir etter alt å dømme en særdeles lekker liten tass når den kommer på markedet neste år.

Audi viser de første skissene: Så lekker blir nye A3

Og under panseret blir det virkelig noe for enhver smak.

Om ikke altfor lenge er det tid for en ny Audi A3 igjen. Først får vi stifte bekjentskap med tre- og femdørsversjonene, som vi kjenner fra før. Deretter dukker den nye firedørs sedanen opp, bilen som ble vist i konseptform i Geneve nylig.

"En eller annen gang i 2012" er det mest eksakte ryktet britiske Autocar har plukket opp for A3-sedanens ankomst til øyriket.

Audi har lekket tre skisser av bilene, som nødvendigvis må være rimelig nær sin ferdige form i disse dager.

Snart på A4-størrelse anno 1995

Tredørs-versjonen, som er selve "ur-A3´en", følger det man kan kalle modellens naturlige utvikling, og blir etter skissen å dømme mer sporty og mer effektiv i forhold til luftmotstanden. Samtidig ser den ut til å få mer markerte presninger i karosserisidene, og med det en litt klarere identitet.

Skissene som Audi har lekket viser at sedan-konseptet som ble vist i Geneve nylig må være omtrent indentisk med produksjonsmodellen som lanseres neste år.
Skissene som Audi har lekket viser at sedan-konseptet som ble vist i Geneve nylig må være omtrent indentisk med produksjonsmodellen som lanseres neste år.

Det kjenner vi igjen fra sedan-modellen i Geneve, som etter de nye skissene å dømme må ha vært temmelig nær det som vil bli produksjonsmodellen.

Ifølge lekkasjene som Autocar har plukket opp fra Audi vil sedanen få drøyt tre centimeter lengre akselavstand enn tredørs-versjonen, og den skal også bli både bredere og lavere. Dermed ender den nye A3-sedanen snublende nær den opprinnelige A4´ens mål fra den gang den ble introdusert midt på nittitallet, og alt er - som vi etter hvert har blitt vant til - akkurat som det skal være.

Les også: Audi TT: Billig, kompakt moro - hvis du tør

Sedan viktig i USA og Kina

Sedanen skal etter hva vi forstår selges på samtlige markeder, men oppgis å være spesielt myntet på USA og det stadig voksende markedet i Kina. Der er det sedaner man vil ha i alle størrelser, og et merke med Audis image vil kunne ha mange markedsandeler å hente på å tilby en meget kompakt sedan med fire dører.

Audi kan muligens komme til å konkurrere litt med seg selv med A3- og A4-sedanene så nær hverandre i størrelse, men spesielt i USA treffer man så mye upløyd mark med den nye kompakt-modellen at nettoen uansett vil være meget positiv, har man beregnet.

Sobert og minimalistisk, og med muligheter for all spissteknologien fra de langt større og dyrere modellene kan gjøre nye A3 til en luksusbil i miniformat.
Sobert og minimalistisk, og med muligheter for all spissteknologien fra de langt større og dyrere modellene kan gjøre nye A3 til en luksusbil i miniformat.

Interiøret i den nye A3-serien er det også sluppet en skisse av, og førermiljøet i bilen virker svært sobert - på grensen til minimalistisk. Samtidig er det ventet at A3 vil bli tilgjengelig med svært mye av den avanserte teknikken som leveres på Audis langt større og dyrere modeller, slik at dette - dersom man tar seg råd til det - kan bli en uhyre eksklusiv, liten bil.

Går på alt annet enn surkål...

Når bilen kommer i salg vil det være med tradisjonelle drivkilder i form av diesel- og bensinmotorer under panseret. Det understrekes dog at den nye A3-generasjonen vil være svært så fremtidsrettet konstruert, og man går langt i å love at man etter hvert skal kunne tilby en A3 som går på nesten alt annet enn surkål: Hybrid, plug in-hybrid, gass og full-elektriske drivkilder er nevnt.

Del med Facebook-vennene dine!

Produksjonsmodellen av tredørsversjonen forventes å dukke opp på neste års Geneve-utstilling. Deretter vil femdørs og sedan bli introdusert, og cabrioleten helt til slutt. I mellomtiden må vi klare oss med skissene, og de er lekre nok til at ventetiden sikkert kan føles lang for mange.

Les også: Audi 50 - den første virkelige knøtte-Audien