Saab vil selge fabrikken
Produksjonen står fortsatt helt stille i Trollhättan.
Den vanskelige situasjonen hos Saab fortsetter. Produksjonen har stått i over en uke og det er helt uvisst når den kan komme i gang igjen. Nå sprer krisen seg til Saabs underleverandører, mange av dem begynner også å få problemer.
Hos Saab tør man nå ikke å spå når produksjonen kan komme i gang igjen. Først og fremst må de få inn penger til å betale underleverandører som nekter å levere deler - dernest vil det ta tid å få i gang produksjonen igjen etter en total stopp.
Villig til å kjøpe
Nå jobbes det på spreng for å finne løsninger. Den mest omtalte av dem er av Saab selger fabrikken og eiendommer/verdier relatert til denne - og så leier dette tilbake.
Her er en gammel gjenganger i Saab-sagaen igjen på banen. Russiske Vladimir Antonov skal være villig til å kjøpe fabrikken og dermed tilføre Saab pengene de så desperat trenger nå. I Sverige blir det spekulert i at Antonov krever å få en eierandel i Saab for å gjøre dette.
LEKKER: Se den nye konseptbilen fra Saab her:
Ingen enkle løsninger
Dermed blir saken også svært komplisert. Antonov ble opprinnelig nektet å kjøpe Saab fordi daværende Saab-eier GM mente han hadde nære bånd til russisk mafia. Men i praksis var det Antonov som finansierte nederlandske Spykers overtagelse av Saab.
Skal han få komme inn nå, må det godkjennes av svenske myndigheter. Men også GM skal fortsatt ha noe å si i denne sammenhengen. Så kommer øvrige långivere og garantier inn i bildet og gjør det hele ekstra komplisert. Med andre ord: Her finnes det neppe hverken enkle eller kjappe løsninger.
Pengene renner ut
I mellomtiden renner pengene ut en allerede svært slunken Saab-kasse. Det koster selvfølgelig dyrt å ha en bilfabrikk stående uvirksom.
Ifølge svenske media skylder Saab 30 millioner til underleverandører i Sverige - og et betydelig større beløp til utenlandske leverandører. Her skal det være snakk om flere hundre millioner svenske kroner.
Bilen som blir helt avgjørende for Saabs framtid, 9-5 stasjonsvogn, kommer heller ikke før til høsten. Det betyr at Saab ikke bare trenger penger akutt for å komme i gang igjen - de vil også ha et stort behov for finansiering fram til denne bilen er på markedet og kan gi salgsinntekter.
Se så stilig: 9–5 stasjonsvogn blir Saabs viktigste bil noensinne
Hva tror du – vil Saab klare seg? Skriv i kommentarfeltet under: