SUNT OG GODT: Påskedadler, gojibær og bacondadler er godsaker som passer fint å spise i påsken. (Foto: TV 2/Colourbox/MatPrat/)
SUNT OG GODT: Påskedadler, gojibær og bacondadler er godsaker som passer fint å spise i påsken. (Foto: TV 2/Colourbox/MatPrat/)

Sunt påskesnacks du kan lage selv

Påskegodtet trenger ikke gi deg dårlig samvittighet. Her får du Sporty-ekspertens favoritter.

Bli medlem i Sporty og få treningsprogram og vektdagbok

– Snacks skal ikke erstatte ordentlig mat, men bare være et lite, men godt tillegg, sier Trine Thorkildsen, TV 2 Sportys kostholdsekspert fra MatPrat.

Hun anbefaler å prøve hjemmelagde påskedadler.

– Å lage dette er en fin innendørsaktivitet i påsken, og så enkelt å lage at selv små barn kan få det til med hjelp av voksne. Dadler er et uraffinert naturprodukt, og har sine vitaminer og mineraler i behold.

VÆR BEVISST: - Vær bevisst på hva du velger å spise på restaurant.
  Husk også å spise sakte og nyte maten, råder Sportys kosholdsekspert,
  Trine Thorkildsen. (Foto: Frode Sunde/)
VÆR BEVISST: - Vær bevisst på hva du velger å spise på restaurant. Husk også å spise sakte og nyte maten, råder Sportys kosholdsekspert, Trine Thorkildsen. (Foto: Frode Sunde/)

Påskedadler
Du trenger:

  • 20 ferske dadler (ferske dadler må oppbevares i kjøleskap, ellers gjærer de)
  • 1 dl melis (gjerne økologisk)
  • Skivede mandler

Slik gjør du:
1) Tørk av det grå belegget på utsiden av dadlene

2) Fjern kjernene (bruk vedlagt plastgaffel i pakken, eventuelt skjær et snitt)

3) Vend dadlene i melis og form dem forsiktig

4) Skjær et lite snitt på oversiden, og stikk inn mandelørene.

– Alternativt kan dadler fylles med ost eller nøttemasse, forteller Thorkildsen.

GØY Å LAGE: Små mus laget av dadler er fint å lage sammen med
  barna. (Foto: Eivind A. Pettersen/)
GØY Å LAGE: Små mus laget av dadler er fint å lage sammen med barna. (Foto: Eivind A. Pettersen/)

Dadler med bacon
Hvis været blir strålende i påsken, og du finner frem grillen så kan du bruke dadler som ventemat:

BACONDADLER: Perfekt å legge på grillen dersom solen titter
  frem i påsken. (Foto: MatPrat/)
BACONDADLER: Perfekt å legge på grillen dersom solen titter frem i påsken. (Foto: MatPrat/)

Ingredienser:

  • 8 stk stenfrie dadler
  • 4 skiver bacon
  • 8 jordbær

Slik gjør du:
1. Ta steinene ut fra dadlene, surr rundt en halv skive bacon.

2. Fest gjerne med en liten tannpirker (uten smak) legg de på grillen ca. 3-4 minutter. Stikk gjennom en cocktailpinne sammen med et jordbær.

For å gjøre det magrere så kan du bytte ut bacon med spekeskinke. I stedet for dadler kan du også bruke frisk frukt som fersken, aprikoser, ananas eller mango.

Oppskriften er hentet fra MatPrat.no.

– Kjempegodt med rødbetchips
Thorkildsen anbefaler også en rekke typer sunn snacks som fås kjøpt i velassorterte matbutikker og helsekostbutikker, eventuelt internett.

– Verken mat eller snacks skal distraheres av andre aktiviteter som TV-titting, men være en egen enestående opplevelse. Først da vil man få fullt utbytte av den sensoriske stimuleringen og ikke fristes til overspising, råder eksperten.

Her er hennes favoritter:

Tørkede gojibær: med eller uten sjokolade. Gojibær har vært spist som helsefremmende mat i Tibet i 3000 år. Bærene er på størrelse med en rosin, og smaken er søt og litt syrlig og krydderaktig. Gojibær er svært rike på antioksidanter.

NÆRINGSRIKE: Gojibær har vært spist som helsefremmende mat i
  Tibet i 3000 år. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/Image Source)
NÆRINGSRIKE: Gojibær har vært spist som helsefremmende mat i Tibet i 3000 år. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/Image Source)

Grønne gresskarkjerner, saltede og ristede: Gresskarkjerner inneholder mye en- og flerumettet fett som er sunt. Kjerner ligner nøtter når det gjelder sunnhet, men også i kaloriinnhold. Derfor kan det være lurt å ikke spise for store mengder av det. Gresskarkjerner inneholder en del jern, som barn og kvinner i reproduktiv alder ofte kan få for lite av. Jern er viktig for dannelse av de røde blodlegemene som frakter oksygen til alle cellene i kroppen. Samtidig kan en dårlig jernstatus påvirke både humør og immunforsvar. Det ser også ut til at gresskarkjerner inneholder et stoff som kan forebygge kroniske betennelsestilstander i urinveiene og forstørret prostata.

RISTET OG SALTET: Gresskarkjerner smaker kjempegodt og kan fint
  spises alene. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)
RISTET OG SALTET: Gresskarkjerner smaker kjempegodt og kan fint spises alene. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

Rødbetchips: Rødbetechips smaker fantastisk godt, og har også en fin farge. Rødbeter er rike på antioksidanter, kostfiber og inneholder mye mineraler, blant annet jern og kalium). I tillegg til de tidligere nevnte positive effektene av fiber, så gir det også næring til de gode bakteriene i tarmen vår, noe som øker sjansen for en sunn tarm og et godt immunforsvar. Kalium er viktig for musklene våre, væskebalansen i kroppen og for et normalt blodtrykk.

RØDBET: Det er ikke så vanlig å spise rødbeter som snacks, men
  i helsekostforretninger finnes det chips som er laget av denne grønnsaken.
  Kan være verdt å prøve som snakcs i påsken. (Foto: Illustrasjonsbilde
  / Colourbox/)
RØDBET: Det er ikke så vanlig å spise rødbeter som snacks, men i helsekostforretninger finnes det chips som er laget av denne grønnsaken. Kan være verdt å prøve som snakcs i påsken. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

Macadamianøtter: Macadamianøtter inneholder 76 prosent fett, og fettsyresammensetningen ligner den som er i olivenoljen, med høyt innhold av enumettede fettsyrer. Det høye innholdet av sunt fett gjør macadamianøtter svært kaloririk. I tillegg er denne nøtten rik på kostfiber, B-vitaminet tiamin og magnesium, samt noe jern. Tiamin er nødvendig for energiomsetningen, særlig omsetningen av karbohydrater. Samtidig er det også nødvendig for nerver og muskler. Smaken til macadamianøttene minner litt om kokos eller smør. Disse nøttene bør oppbevares kjølig da de harskner lett.

GOD SNACKS: Macadamianøtter har en smak som minner litt om kokos.
  (Foto: Frukt.no/)
GOD SNACKS: Macadamianøtter har en smak som minner litt om kokos. (Foto: Frukt.no/)

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!