Mercedes E250 CDI 4M: Aldri har du betalt mer for fire Mercedes-sylindre

Denne uken kjører Broom-Benny mange familiers drømmebil

Bak bil (Foto: Marius Christensen)
Bak bil (Foto: Marius Christensen)

At en Mercedes koster over en million norske kroner er i og for seg ikke noen stor nyhet.

De har jo flust med både lekre og luksuriøse modeller – og de litt mer sporty utgavene. Felles for disse er store motorer. Mercedes har lange tradisjoner med både seks-, åtte- og endog tolvsylindrede biler – og slikt blir det for mye penger av når det skal selges ”over disk”

Norsk familiedrøm

Men fire sylindre – og pris på over en million kroner? Det tror jeg ikke vi har vært borti hos Mercedes før.

Benny kjører det som er drømmebilen for veldig mange norske familier akkurat nå: E-klasse stasjonsvogn med 2,2-liters dieselmotor.

Og: Fire sylindre. Prislapp: Akkurat over en million kroner!

Proppfull av utstyr

– Benny hva har skjedd her – er den proppfyll av utstyr?

Bak ratt (Foto: Marius Christensen)
Bak ratt (Foto: Marius Christensen)

Les også: Hvorfor selger Mercedes så dårlig i Norge?

– Ja, jo – må vel si den er godt utstyrt, svært godt til og med. Men det er ikke bare det ...

Ikke? Fortell!

– Den har nemlig 4 Matic. Mercedes sitt firehjulstrekksystem, i tillegg til alt utstyret. Og ja – motoren er en diesel på 2,2-liter og firesylindre, men ytelsene er det samme Audi tar ut i sin minste 3-liter sekssylindrede TDI nemlig 204 hk.

Firehjulstrekk

– Aha, da faller brikkene på plass ... Regner ikke med at oddsene er høye om jeg da tipper et en tidligere Mercedes-mekaniker trives bak rattet?

– Ja, gjett om! De ortopediske massasjestolene som biler er utstyrt med er jammen meg bedre enn sofaen hjemme på en fredagskveld! Og syv-trinns automatkassa Knut – det er den beste girkassa som finnes i hele verden.

– He, he ... Det sier du hver gang du kjører Mercedes, det. Tror du begynner å bli litt gammel slik at du glemmer det mellom hver gang, jeg. Hvordan er den ellers?

– Bilen har en AMG-pakke som inkluderer sportsunderstell. Perfekt på fin vei og på motorveien, men ikke fullt så behagelig over telehiv og der det er dårlig vei, noe det er det mange steder nå.

Anonym plassmester

– Bilen føles også litt mer sedat enn Audien jeg kjørte forrige uke. Man får liksom en litt mer tilbakelent kjørestil. Forresten: Skal du ha mer plass enn det er i en E-klasse stasjonsvogn, må du over på en kassebiltype tror jeg.

– Sånn sett så er det en helt unik familiebil, med tanke på komfort, framkommelighet og plass. Bare synd at den blir så veldig dyr. Rimeligste E-klasse stasjonsvogn starter på 512 000,- med firehjulstrekk litt over 750 000,- og vår svært velutstyrte, men litt anonyme testbil altså 1 034 200,-

– Du sier anonym. Noen som snur seg og kikker eller?

– Nei gitt. Det kan jeg fastslå at det ikke er. Da må jeg nok i så fall ta turen gjennom sentrum rett etter at utestedene stenger. Da vil nok mange se etter den!

Del med Facebook-vennene dine

Les vår stortest av Mercedes E200 CDI her: