SUV en Cativa har nylig fått en facelift, men er ingen slager blant norske nybilkjøpere.
SUV en Cativa har nylig fått en facelift, men er ingen slager blant norske nybilkjøpere.

Vil ikke lenger importere dette bilmerket

Uviss skjebne for Chevrolet i Norge

De er så godt som ikke-eksisterende på salgsstatistikkene og så langt i år er det bare registrert fire nye eksemplarer her i Norge.

Vi snakker om Chevrolet, ikke det legendariske amerikanske bilmerket, men derimot versjonen som kommer fra Sør-Korea og som er GMs billigmerke

Da GM tok over koreanske Daewoo, bestemte de seg nemlig for å skifte navn på merket til Chevrolet, noe som har vært en suksess i enkelte markeder.

Ikke satse

Her hjemme går det altså langt tråere og nå har Motor Gruppen gått ut og offentliggjort at de ikke lenger ønsker å være Chevrolet-importør. Det begrunner de med at satsingen framover skal konsentreres om Mitsubishi og Renault.

Inntil ny importør er på plass, skal imidlertid Motor Gruppen ta vare på representasjonen.

LES OGSÅ: Daewoo forsvinner for godt

Betydelig potensial

– Det kan ta fire måneder eller fire år. Vi har ikke noe hastverk her, det viktigste er å finne en god løsning, sier konsernsjef Magnus Brask Rustad i Motor Gruppen til broom.no.

– Hvorfor har Chevrolet gjort det så dårlig i Norge de siste årene?

– Det er sikkert flere faktorer som spiller inn her, men i hovedsak har ikke modellutvalget vært veldig godt tilpasset det norske markedet. Da er det vanskelig å få til gode volumer. Men, det har begynt å komme nye modeller og vi tror absolutt merket kan ha potensial i årene som kommer, sier Brask Rustad.

Men framover kommer det mange spennende modeller. Derfor tror vi merket har et betydelig potensial i årene som kommer, sier Brask Rustad.

Flere interessenter

– Men det vil dere altså ikke være med på?

– Nei, vi har funnet det best å konsentrere alle krefter om våre to andre agenturer, Mitsubishi og Renault. Det å bygge opp Renault i Norge igjen er en stor jobb som krever maksimalt fokus. Vi er godt i gang, men er forberedt på at det vil ta tid, sier Brask Rustad.

– Er det realistisk å tro at noen andre ønsker å overta Chevrolet?

– Ja, det tror jeg absolutt. Etter hva vi har hørt har det vært interessenter som har henvendt seg direkte til Chevrolet sitt Europa kontor. I mellomtiden skal vi ta vare på de eksisterende kundene. De skal ikke merke noen forandring, garanti, service og reparasjonsarbeider vil blitt tatt hånd om på vanlig måte, avslutter Brask Rustad.

LES OGSÅ: – Hjelp jeg får ikke solgt bilen min

Ferdigsolgt SUV

Da merket fortsatt het Daewoo, solgte man i perioder ganske bra på det norske markedet. I de senere årene er det i hovedsak SUV-en Captiva som har vært synlig på salgsstatistikkene, men også den er nok nå ganske ferdigsolgt.

Brooms bilekspert Benny Christensen mener det som nå skjer neppe vil få stor betydning på bruktmarkedet.

Biler ingen vil ha

– Nei, der er Daewoo allerede godt plantet i kategorien "biler ingen vil ha". Det vil i praksis si at de er svært tungsolgte, og det samme gjelder også Chevroletene. Nå som veldig mye av bruktbilomsetningen skjer over nettet, faller merker som dette veldig utenfor, rett og slett fordi veldig få aktivt søker etter dem. Det gjør det spesielt vanskelig for privatpersoner som skal selge.

– Captiva er det eneste lille unntaket. Det er en ganske kurant bil med sju seter og mulighet for kombinasjonen diesel og automat. Her kan du gjøre et svært godt kjøp på bruktmarkedet, men det betinger nok at du har tenkt å ha bilen en stund, for heller ikke den/denne modellen er lettsolgt, sier Benny.

LES OGSÅ: Snart er det slutt for Daihatsu i Norge