Chevrolet Caprice: Nå kan du kjøpe din egen politibil

En ekte politi-cruiser fra New York er til salgs i Moss.

En vaskeekte amerikansk politibil midt i Moss. Til sommeren kan du trolig se den på flere biltreff på Østlandet, hvis du ikke kjøper den først. Foto: Privat
En vaskeekte amerikansk politibil midt i Moss. Til sommeren kan du trolig se den på flere biltreff på Østlandet, hvis du ikke kjøper den først. Foto: Privat

De fleste av oss som ser mer enn gjennomsnittlig på amerikansk film, og er mer enn gjennomsnittlig glad i USA, har vel en eller annen gang tenkt at det skulle vært gøy å kjørt en ekte, amerikansk politibil. Store, tradisjonelle flak med skikkelig "krigsutrustning", som - i hvertfall på film - får dekkene til å skrike selv på løs grusvei.

Nå har du sjansen. Bjørn Christian Jordfald fra Moss har importert en ekte, pensjonert politibil fra New York. En 1995 Chevrolet Caprice med politi-pakken "9C1" og det største motoralternativet, en bil som amerikanske politifolk den dag i dag sørger over at gikk ut av produksjon året etter.

Bare hagla mangler...

Bjørn Christian er åpen for å selge bilen, som for øvrig fremdeles er fullspekket av politiutstyr. Til og med lysrampa på taket og komplett sirene- og PA-system er fullt operativt.

Capricen var en stor og tung bil, men med Police-pakken ble den rimelig stiv og fin å kjøre. Ikke minst denne, som har gått i Highway Patrol. Foto: Privat
Capricen var en stor og tung bil, men med Police-pakken ble den rimelig stiv og fin å kjøre. Ikke minst denne, som har gått i Highway Patrol. Foto: Privat

- Her ser det ut til å være bare hagla som mangler?

- Hehe, ja, det tror jeg faktisk det er. Det er jo det som er det morsomme med denne bilen også, at den både er ekte og har alt utstyret intakt, sier han når vi slår nummeret i annonsen.

Se annonsen her:

Det var mange som ikke helt skjønte GMs avgjørelse om å kutte alle de store, bakhjulsdrevne bilene fra programmet i 1996.

Savnet av amerikanske politifolk

Riktignok hadde de hatt en downperiode salgsmessig på slutten av 80-tallet, men etter at nesten alt annet hadde blitt downsizet forbi folks tålegrense våknet interessen igjen rundt 1990. Nye og mer effektive V8-motorer gjorde at det ikke sved så mye som før å kjøre stor bil, dermed ble de få tradisjonelle modellene som var igjen heller større enn mindre.

Den foreløpig siste Capricen - det ryktes nemlig at australske Holden Caprice kan bli adoptert av amerikanske GM - var diger da den kom i 1991. Året etter vokste til og med den allerede enorme og ultra-tradisjonelle Cadillac Fleetwood Brougham, da den kom i ny utgave. Buick Roadmaster solgte bra, spesielt av den store stasjonsvognen med takvindu a´la sekstitallets Sport Vagon og Olds Vista Cruiser.

"Big" var igjen "beautiful" - men bare frem til 1996.

Det er aldri noen mangel på signallys på en amerikansk politibil. Her er alt på plass, og alt virker. Foto: Privat
Det er aldri noen mangel på signallys på en amerikansk politibil. Her er alt på plass, og alt virker. Foto: Privat

Da Chevrolet Caprice forsvant fra markedet, ble Ford nesten alene igjen om å servere virkelig store sedaner, gjennom Ford Crown Victoria, Mercury Grand Marquis og Lincoln Town Car. Kun Cadillac DTS - som kuriøst nok hadde vokst litt for å overta etter Fleetwooden - representerte GM.

Publikum var stort sett godt voksne privatpersoner, og et enormt marked av politi, taxi og bilutleiefirmaer.

Mercury forsvant ved årsskiftet, og produksjonen av de to siste er ugjenkallelig slutt neste år.

Les også: Slik husker vi Mercury

Den gjeveste versjonen

Men selv om Ford sørget for å holde politi- og taxi-markedet med store biler i ytterligere 15 år, er det de siste Capricene som blir savnet. Spesielt av politiet.

Bjørn Christian undersøker mulighetene for å få bilen godkjent som bevaringsverdig med alt spesialutstyret intakt. Foto: Privat
Bjørn Christian undersøker mulighetene for å få bilen godkjent som bevaringsverdig med alt spesialutstyret intakt. Foto: Privat

En sen Caprice i politiversjon var visstnok noe av det mest solide man kunne få, og forsterkningene var satt inn på en slik måte at bilen både fikk bra tyngdepunkt og bra veiegenskaper. Utrolig bra, sett i forhold til at det i utgangspunktet var et digert flak med mye tungt ekstrautstyr montert inn. Fikk man dessuten den største motoren, da var lykken gjort for gutta i blått.

Bjørn Christians bil er en highway patrol-cruiser, dermed har den også den ettertraktede motoren. Det er en for sin tid meget moderne LT1-motor med 260 hester, og i praksis en litt nedtunet versjon av Corvette-motoren.

- Det er vel ikke så verst, men noen sportsbil er det ikke, ler Bjørn Christian, som vi mistenker for å være godt vant når det gjelder bil.

Litt for kjapp på eBay...

Han driver nemlig litt med import av bil fra både Japan og USA på fritiden, og har tatt inn bilen gjennom sitt firma VV Parts.

- Det er egentlig et firma som driver med import av utstyr for ventilasjonsbransjen, men jeg har tatt med bil i firmabeskrivelsen også. Man skal jo ha det litt gøy her i livet også, ler bilentusiasten.

Interessant er det også at PC´en fremdeles er på plass. Har du fått prikker i førerkortet i USA kan kanskje Bjørn Christian hjelpe deg å bli kvitt dem... Foto: Privat
Interessant er det også at PC´en fremdeles er på plass. Har du fått prikker i førerkortet i USA kan kanskje Bjørn Christian hjelpe deg å bli kvitt dem... Foto: Privat

- Men hvordan kommer man på ideen om å kjøpe en politibil?

- Jeg var vel litt for kjapp på avtrekkeren en kveld jeg satt og kikket på eBay. Hadde akkurat slått til på en AC Cobra, og var vel litt høyt oppe, ler han igjen.

Fra seriøs politibil-samler

Politibilen ble kjøpt fra en politibil-samler i Ohio. Han hadde i sin tur kjøpt den sammen med tre andre da de ble utrangert fra New York Police Department i 2001. I hans eie har bilen både deltatt i opptog og markeringer i forbindelse med 9/11, og vunnet premier på politibil-treff.

Både lysrampa og sirene- og PA-anlegget styres herfra, og ser ut til å være både meget avansert og programmerbart. Gøy å leke seg med, men kanskje tryggest inne i garasjen... Foto: Privat
Både lysrampa og sirene- og PA-anlegget styres herfra, og ser ut til å være både meget avansert og programmerbart. Gøy å leke seg med, men kanskje tryggest inne i garasjen... Foto: Privat

Samleren i Ohio kunne sine saker, og har sørget for at alt utstyr er i orden og på plass - inklusive alle interne politi-manualer for drift og vedlikehold av utstyret på bilene.

Som tidligere highway patrol-bil er den utstyrt med mye artig trafikk-relatert utstyr, faktisk inklusive fungerende radarpistol! Dessuten er den ikke tilpasset fangetransport, hvilket medfører at den ikke har knivsikker skillevegg bak føreren, eller baksete i glassfiber. Det gjør at det blir triveligere inne i bilen, og Bjørn Christian har faktisk hatt passasjerer i den ved flere anledninger.

Bevaringsverdig motorvogn?

- Jeg tok inn bilen i fjor, og har kjørt den på prøveskilter noen ganger. Det har vært mange morsomme henvendelser, blant annet har jeg kjørt et utdrikningslag fra politiet, forteller han.

Bjørn Christian har lagt ut bilen til salgs for 499.000 kroner, men prisen avhenger etter hva vi forstår på om den selges som den står eller ferdig registrert - dersom den i det hele tatt kan registreres. Foto: Privat
Bjørn Christian har lagt ut bilen til salgs for 499.000 kroner, men prisen avhenger etter hva vi forstår på om den selges som den står eller ferdig registrert - dersom den i det hele tatt kan registreres. Foto: Privat

Del med Facebook-vennene dine!

- Er det mulig å få skilter på den uten å kastrere den for politi-utstyret?

- Det holder jeg på å undersøke nå. Har en søknad inne om å få den godkjent som bevaringsverdig, så jeg får se hvordan det går. Hvis ikke lar jeg den stå uten skilter, hele poenget er jo at den må være komplett som den var. Heldigvis er jo i hvertfall lysene på taket bare røde og hvite, det kunne vel blitt vanskeligere dersom amerikansk politi også hadde brukt blålys, sier NYPD´s uoffisielle representant i Moss.

Les også: Slik blir amerikanernes nye politibil