Saab fabrikken (Foto: Scanpix)
Saab fabrikken (Foto: Scanpix)

Krisen i Saab: Produksjonen stopper en hel uke

Det hevder kilder i Sverige. Situasjonen er nå svært uklar.

Forrige uke var mildt sagt turbulent hos Saab – og det fortsetter på samme måte også denne uken.

Produksjonen stoppet igjen i går. Og nå skriver svenske Dagens Industri at de har kilder som bekrefter at produksjonen kommer til å stå i en hel uke, fram til neste tirsdag.

Årsaken er at Saab ikke har betalt underleverandører i tide og at de dermed ikke har de delene som trengs for å holde bilproduksjonen i gang. Avtroppende Saab-sjef Jan Åke Jonsson har innrømmet at Saabs likviditet har blitt mer anstrengt i andre halvdel av første kvartal, og at det jobbes på spreng for å finne løsninger.

Bare en "morgenforkjølelse"

For noen dager siden ble det også kjent av Saab-eier Victor Muller hentet ut til sammen 14 millioner kroner i lønn og bonus i 2010 – samtidig som Saab endte med et underskudd på to milliarder kroner. Det har vakt stor oppmerksomhet i Sverige.

Under en pressekonferanse erklærte en sedvanlig offensiv Muller også at Saabs problemer den siste tiden bare var en "morgenforkjølelse".

LES OGSÅ: Saab garanterer lenger

Bortforklaringer

– Mullers måte å håndtere problemene i Saab på blir mer om mer omdiskutert i Sverige. Mange mener han bare kommer med floskler og bortforklaringer – og at det er med på å undergrave Saabs relasjon til underleverandører og samarbeidspartnere, sier Broom-redaktør Knut Skogstad som følger utviklingen i Saab tett.

– Blant annet har sjefen for Fordondskomponentgruppen – som er interesseforeningen for underleverandørene – vært veldig skarp i sine uttalelser. Han er veldig klar på at Saab må innrømme at de har problemer og forholde seg konstruktivt til å løse dem – framfor å bare forsøke å skyve dem under teppet.

Skylder penger i Norge

– Saab skylder også penger i Norge?

– Det er riktig. Raufoss Technology som leverer komponenter til for- og bakaksler har ikke fått betaling i tide og har et betydelig beløp utestående. Til Dagens Industri sier markedsdirektør Leif Bronken at de er i tett dialog med Saab for å finne en løsning.

– Hva betyr det når Saab stopper produksjonen i en uke?

– Rent praktisk spiller det neppe stor rolle. Etterspørselen etter nye Saaber er fortsatt så lav at de ikke bør ha noen problemer med å dekke den. Men signaleffekten er absolutt ikke god, særlig fordi situasjonen virker så kaotisk. Hvis Saab hadde gått ut på forhånd og sagt at dette var en planlagt produksjonsstans, ville det vært noe helt annet. Nå blir det mye usikkerhet og mye spekulasjoner, og det er absolutt ikke bra for merkevaren Saab.

LEKKER: Se den nye konseptbilen fra Saab her:

Salgsøkning

– Hvordan går salget akkurat nå?

– Hjemme i Sverige kunne Saab notere seg for en solid framgang i mars, de solgte 888 biler i et totalmarked på 29 527 eksemplarer. Samme måned i fjor endte på 388 eksemplarer. Så langt i år har Saab solgt 2066 biler i Sverige. I mars måned solgte de forresten 830 biler i USA, også det en kraftig økning. Saab kommuniserer utad at de er svært fornøyd med disse tallene og det er også viktig å huske at det er andre halvår av 2011 som blir avgjørende, da vil de ha både 9–5 stasjonsvogn og SUV-en 9-4X på plass.

– Men når det er sagt, synes det helt klart at det opprinnelige salgsmålet på 80 000 biler i 2011 vil bli svært vanskelig å klare. Muller har da også gått ut og sagt at det var en tabbe å kommunisere dette målet utad. Spørsmålet blir da hvor lavt de ender – og hvor lave salgstall Saab tåler. Det vi ser nå viser jo med all tydelighet at Saab trenger flere inntekter og at det virkelig haster med å få fart på salget, sier Knut Skogstad.

Del med Facebook-vennene dine

Se så lekker: 9–5 stasjonsvogn blir Saabs viktigste bil noensinne

Hva tror du – vil Saab klare seg? Skriv i kommentarfeltet under: