Norges eldste bruktbil som er til salgs for øyeblikket er denne Buicken fra 1910. Foto: Privat
Norges eldste bruktbil som er til salgs for øyeblikket er denne Buicken fra 1910. Foto: Privat

Buick: Dette var en bruktbil allerede for 100 år siden

Runes Buick er garantert fri for elektronikk-problemer. Men pass deg for bremsen!

Det hører med til sjeldenhetene at det dukker opp så gamle biler som dette til salgs i Norge. Denne bilen var faktisk en bruktbil allerede for 100 år siden, noe som jo setter det hele litt i perspektiv.

- Den er fullt kjørbar og i bra teknisk stand, selv om den trolig aldri har vært totalrestaurert. Mange mener da også at disse bilene ikke skal restaureres, bare repareres når noe krever det, sier Rune Vartdal fra Vartdal ved Ørsta, som har annonsert det som i skrivende stund er Norges suverent eldste bruktbil til salgs - en 1910-modell Buick.

Toliters firesylindret motor var ikke så dårlig på en bil i 1910, men Buick var da også en solid og kraftig bil som ble berømt for sin kvalitet. Foto: Privat
Toliters firesylindret motor var ikke så dårlig på en bil i 1910, men Buick var da også en solid og kraftig bil som ble berømt for sin kvalitet. Foto: Privat

230.000 kroner vil han ha for den flotte messingbilen, som kom til Norge fra Danmark for tre år siden, og ikke har vært registrert i Norge ennå.

Se annonsen her:

Buick er ett av de aller eldste bilmerkene som eksisterer, og dette var en av de aller første modellene fra produsenten i Detroit, Michigan. De satte i gang i 1903, og oppnådde ganske snart stor suksess, takket være gode tekniske løsninger og høy byggekvalitet. Da hadde ironisk nok opphavsmannen, som ga navn til bilen, blitt kjøpt ut etter en økonomisk trang start.

Suksess etter Durants formel

Mannen som reddet Buick, og la grunnlag for den raske suksessen, var legenden William Crapo Durant.

Etter på få år å ha gjort Buick til USAs største bilprodusent, dannet business-strategen General Motors i 1908, som kjøpte opp - blant svært mange andre - Oldsmobile, Cadillac og Pontiac-opphavet Oakland. De økonomiske voksesmertene ble betydelige, og Durant ble presset ut av hjørnekontoret - for en stund.

101 års patina gjør en bil enda flottere enn den var da den var ny. En så gammel veteranbil kan betraktes like mye som installasjonskunst som et befordringsmiddel. Foto: Privat
101 års patina gjør en bil enda flottere enn den var da den var ny. En så gammel veteranbil kan betraktes like mye som installasjonskunst som et befordringsmiddel. Foto: Privat

Da ville han begynne i den andre enden, og skape et nytt konsern med utgangspunkt i et billig bilmerke som kunne konkurrere med Ford.

Dermed teamet han opp med Louis Chevrolet da han startet sin bilproduksjon i 1911, og på samme måte som med Buick kjøpte han ut opphavsmannen i 1914. Da var han igjen en holden mann, nok til at han klarte å ta tilbake kontrollen over General Motors, og dermed hadde GM en merkepalett som skulle ha noe for enhver smak - og lommebok.

Les også: Er dette Norges fineste Lada?

Ikke billigst, men svært solid, altså. Det bidro til at Buick også ble et meget populært merke andre steder enn i USA, ikke minst på markeder der veinettet kanskje ikke var like paddeflatt og velutviklet som på hjemmemarkedet.

Også i Norge lå dermed forutsetningene vel til rette for Buick-suksess, i hvertfall frem til adskillig billigere biler fra nye markeder begynte å gjøre seg gjeldende i mellomkrigstiden.

Kjørbart restaureringsobjekt

Denne bilen har altså ikke vært i Norge siden den var ny. På ett eller annet tidspunkt for en del år tilbake kom den fra USA til Danmark, men Rune Vartdal har ikke den tidligere historien i hodet når vi ringer for å høre mer om klenodiet. Uansett er det altså en svært godt bevart originalbil vi snakker om, som dog trenger litt småtteri for å bli ordentlig presentabel.

Bileierskap var en forholdsvis høytidelig affære for 80, 90, eller 100 år siden - selv i USA. Slike konkrete minner gjør bilen ekstra interessant. Foto: Privat
Bileierskap var en forholdsvis høytidelig affære for 80, 90, eller 100 år siden - selv i USA. Slike konkrete minner gjør bilen ekstra interessant. Foto: Privat

- Det var jeg som importerte den fra Danmark i 2008. Jeg kjøpte den for å restaurere den, men har aldri helt fått tid til å gjøre ferdig den jobben. Men den er som sagt kjørbar, og egentlig klar til registrering, forteller Rune.

Les også: Bobla - bilen som "alle" fikk råd til

- Hva er det som må gjøres med bilen?

- Først og fremst stoppen i seteryggene, den er dårlig, sier han, og legger til at det muligens kan være selve originalmaterialene som har vært med helt til nå.

Optisk kan det altså være litt å gjøre her og der for den som vil ha en bil i total nystand. Men for de fleste vil det være både bortkastet og litt "feil" å gjøre noe slikt. Såkalte messingbiler hadde en litt røff finish også da de var nye, og mekanikken var bygget for å kunne repareres etterhvert som slitasjen kom.

Ikke for hvem som helst

- Det er underveis skiftet en del komponenter i kardangen og motoren på denne bilen. Dermed går den helt fint i dag, jeg har hatt prøveskilter på den og kjørt litt lokalt med den ved noen anledninger, forteller Rune.

På ett eller annet tispunkt har bilen blitt importert fra USA til Danmark. Derfra importerte dagens eier den til Norge i 2008. Foto: Privat
På ett eller annet tispunkt har bilen blitt importert fra USA til Danmark. Derfra importerte dagens eier den til Norge i 2008. Foto: Privat

Han er imidlertid enig i at det ikke er en bil for hvem som helst, heller ikke folk som er opptatt av langt nyere og mer "ordinære" veteranbiler. For når ting bli så gammelt som denne bilen, så er det ikke slik at man uten videre kjenner igjen alle funksjoner og betjeningsorganer.

Og Rune vet hva han snakker om. I garasjen for øvrig har han nemlig både en gammel Morgan og en 1931 LaSalle.

- Først og fremst gearet er spesielt. På samme måte som på de tidligste Fordene er har den kun to trinns fremdrift, høy og lav, og de blir betjent med pedaler. Den som man skulle tro var bremsen kobler i stedet inn reversen, så man skal tenke seg litt om når man kjører, forklarer han.

Internasjonalt marked

Men bilen går fint når man blir kjent med den. Buicken hadde en toliters, firesylindret motor som både var kraftig og kultivert for sin tid, og som virker kvikk selv i dag.

Uten at man fristes til å teste ut grensene - i en slik bil er tanken på at man på ett eller annet tidspunkt må forsøke å få bremset opp fremferden svært fremtredende...

Her behøver du ikke være redd for hverken ødelagt luftmengdemåler eller mikroskopiske brudd i noen kretskort. Foto: Privat
Her behøver du ikke være redd for hverken ødelagt luftmengdemåler eller mikroskopiske brudd i noen kretskort. Foto: Privat

- Men hvor stort er markedet for messingbiler i Norge i dag? Har det ringt mange?

- Ja, mange har ringt, og det har blitt noen samtaler ut av det. Men det er vanskelig å vite hvor mange som virkelig er seriøst interessert i å bli eier av en slik bil, sier Rune.

Han regner med at det skal bli en løsning uansett. For markedet for de aller eldste bilene er internasjonalt, og én løsning kan være å annonsere bilen i USA dersom det ikke skjer noe her hjemme.

- Og i verste fall kan den få fortsette å stå i min garasje også, legger han til.

Der kan den i hvertfall ikke klage over å være i dårlig selskap.

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Bjørn Tore bygget sin veteran etter egen smak