Toyota har blitt frikjent i flere saker som går på ufrivillig akselerasjon   men nå er de dømt i retten i Oklahoma.  Dette er en av ulykkene i USA  som har blitt knyttet opp mot angivelige gasspedal problemer på flere Toyota modeller.  (Foto: Scanpix)
Toyota har blitt frikjent i flere saker som går på ufrivillig akselerasjon men nå er de dømt i retten i Oklahoma. Dette er en av ulykkene i USA som har blitt knyttet opp mot angivelige gasspedal problemer på flere Toyota modeller. (Foto: Scanpix)

Toyota frikjent: Nei - det var ikke noe galt med bilen

Her hjemme henla politiet lignende sak - etter at fører var siktet for falskt nødanrop.

Løse gulvmatter og gasspedaler som angivelig hang seg opp skapte et skikkelig mareritt for Toyota i 2010. Den ene historien etter den andre dukket opp - og gikk ut over både salg og bunnlinje hos den japanske bilprodusenten.

Det hele startet i USA, men spredte seg raskt til flere land. Også her i Norge fikk vi en mye omtalt historie, om en 49 år gammel Toyota Prius-eier som hevdet at gasspedalen på bilen hans hadde hengt seg opp og at ferden til slutt - som et resultat av dette - havnet i midtdeleren på motorveien.

Trakk påstanden

Nå har Toyota vunnet en mye omtalt rettssak i Eastern District of New York, tidligere ansett som en indikator for styrken på søksmålene om utilsiktet akselerasjon mot selskapet.

Etter 45 minutters vurdering ga juryen medhold til Toyota Motor Sales, U.S.A., Inc. i rettssaken anlagt av Dr. Amir Sitafalwalla, som hevdet at en usikret gulvmatte på førersiden var hovedårsaken til en kollisjon med hans Scion i august 2005. Det skriver Toyota Norge i en pressemelding.

Gjennom den ukelange rettssaken trakk ekspertvitnet for saksøkte, Dr. Anthony Storace, sin støtte til teorien om at det elektroniske kontrollsystemet for gasspedalen var årsak til ulykken, basert på en erkjennelse om at det ikke var grunnlag for påstanden.

LES OGSÅ: Falt pladask på skiferie til Østerrike

Ingen bevis

Toyota ga følgende uttalelse etter dommen:

“Toyota er tilfreds med at juryen ikke fant noe grunnlag for påstanden om utilsiktet akselerasjon, at vitnemål om mulig pedalblokkering av bilens gulvmatte ble avvist, og at juryen forkastet påstandene om at Toyota var skyldig for ikke å ha levert et ”Brake override” system i bilen. Det var også viktig at saksøkers ekspert ikke kunne identifisere elektronikkfeil i bilens Electronic Throttle Control System (ETCS), og fremla ingen vitenskaplige bevis på elektriske eller mekaniske feil ved gasspedalen eller bremsesystem på bilen til Dr. Sitafalwalla.”

LES OGSÅ: Toyota tilbakekaller 1500 bruktimporterte biler

Mente mannen bløffet

Episoden her hjemme der Prius-eieren påsto at gasspedal-feil var årsak til krasjen, utviklet seg etter hvert i en ganske annen retning. Både politiet, Statens vegvesen og Toyota Norge stilte seg undrende til mannens forklaring.

Det var små skader på bilen og det ble heller ikke funnet noen tekniske feil på bilen, som hadde automatgir. Politiet mente mannen bløffet og siktet ham for falskt nødanrop, men saken ble etter hvert henlagt på grunn av bevisets stilling.

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: Saken mot Toyota-eier henlagt