Bilen er under tøff testing på legendariske Nürburgring i disse dager, og mye taler for at det er de siste detaljene som er under lupen. (Foto: Scoopy)
Bilen er under tøff testing på legendariske Nürburgring i disse dager, og mye taler for at det er de siste detaljene som er under lupen. (Foto: Scoopy)

Ny Audi RS4? Joda, nå kommer´n!

Lås 18-åringene inne, for dette blir rått!

For ikke overdrevent lenge siden - bare et par måneders tid - viderebragte vi spekulasjoner om fremtiden for Audis ypperste modell i "størrelse 4". Mange har lurt på om det blir noen ny RS4 i det hele tatt, og ryktene som vi den gang siterte fra en ikke navngitt "ringenes herre" lød litt for slentrende til at vi våget å ta dem for god fisk.

Men det er lov å håpe. Og av og til går det som man håper.

Snart produksjonsklar?

Det ser det ut til å gjøre nå også. For disse bildene viser at en ny RS4 ikke bare er på vei, den behøver ikke være så fryktelig langt unna i tid heller.

Lufta er for alle, og frontfangeren på kommende RS4 levner liten tvil om at denne bilen vil kreve sin del på ganske effektivt vis. Den klart morskeste RS4´en til nå. (Foto: Scoopy)
Lufta er for alle, og frontfangeren på kommende RS4 levner liten tvil om at denne bilen vil kreve sin del på ganske effektivt vis. Den klart morskeste RS4´en til nå. (Foto: Scoopy)

"Innen to år" ble det snakket om ved forrige korsvei. I forhold til hvor lite som ser ut til å gjenstå på denne tar vi fart og tipper rundt halvparten...

Det er våre trofaste "spionfotografer" i Scoopy som har avslørt bilen, som nå er under seriøs testing på like seriøse Nürburgring. RS4 har mye å leve opp til av både prestasjoner og kjøreegenskaper, og testerne vil garantert ikke gi seg før de står igjen med en bil som er markert råere enn forgjengeren.

Ingen har så langt villet si noe om hva som eventuelt vil ligge under panseret. Nå ser vi at bilen finnes, men fotografene har hatt mer enn nok å gjøre med å ta bilder om de ikke også skulle forsøke seg på å analysere motorlyden samtidig.

Les også: BMW 323i - hva med en hissig kompakt-klassiker?

Tipper V8 med 450 hester

Scoopy regner imidlertid med at motoriseringen som allerede driver frem RS5 vil bli å finne i denne også, det vil med andre ord si V8-motoren med det for Audi så tradisjonsrike volumet 4,2 liter og 450 hestekrefter.

Andre ting som utpeker seg på RS4´en i forhold til den vanlige A4´en er en frontstøtfanger med meget store luftinntak, påfallende store bremseskiver og "RS"-logo på caliperne, samt rimelig pøbelaktige hjul med 21-toms felger.

Hjulene trekker naturlig nok blikket mot seg, med rått design og hele 21 toms felgstørrelse. Skjermbredderne vil trolig få et litt mer helhetlig design på produksjonsmodellen. (Foto: Scoopy)
Hjulene trekker naturlig nok blikket mot seg, med rått design og hele 21 toms felgstørrelse. Skjermbredderne vil trolig få et litt mer helhetlig design på produksjonsmodellen. (Foto: Scoopy)

Bredden på bilen er også påfallende, og for å svelge unna de brede sålene har bilen fått montert skjermbreddere som åpenbart ikke ble designet på samme tidspunkt som karosseriet. Her mener våre venner å kunne garantere at når bilen kommer i salg, så vil dette være byttet ut med noe som sørger for en mer helhetlig stil, samtidig som det gjør nytten.

Vil pynte opp i trafikken

Som alltid; kun den som lever får se. Og langt, langt færre vil få anledning til å ta plass bak rattet. Til det vil bilen bli altfor dyr, og intet tyder på at denne RS4´en skal bli mindre eksklusiv enn sine forgjengere - snarere tvert imot.

Vi andre får trøste oss med at det blir en pen bil å se på...

Del med Facebook-vennene dine

Les også: RSQ5 - råskinn for de mer utagerende