BILEN MIN: Jan Runes Opel Omega 2,0i 1992-modell
- Damer kan stikke av, men ikke bilen!
I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
Da Opel Omega kom på markedet i 1987 markerte den gravøl over det gamle Rekord-navnet som Opel hadde benyttet i minst en mannsalder.
Med nytt navn er alltid forventningene store - og Omegaen representerte et soleklart større generasjonsskifte enn de vanlige Rekord-vekslingene hadde stått for.
Designet var hypermoderne og ekstremt aerodynamisk med en cw-verdi på 0,28. Sammen med innsprøytningsmotor på to liter borget det for lavt forbruk i landeveisfart, noe Omega etter datidens standard også innfridde.
Opel i blodet
Noen undret seg over at Opel beholdt bakhjuldriften når de først skulle lansere noe såpass nytt. Broder Vectra hadde forhjulstrekk som reiv og sleit noe alldeles fælt i rattet - og vi vil anta at dagens Omega-fan-skare som Jan Rune tilhører applauderer bakhjulstrekken.
Ingenting er som en real sladdebil, ikke sant?
Eier: Jan Rune Støyva (18)
Bosted: Byrkjelo - Sogn og Fjordane
Litt om meg selv: Har altid vært Opel frelst, ettersom det er det jeg har vokst opp med og da har det gått over i mitt blod. Har også knyttet meg mye til Ford Sierra og Volvo 740/240, etter jeg har eid det.
Har eid flere biler av andre merker også, men er Opel og Ford og Volvo som har satt sine spor i meg. Har eid et par Omegaer før denne også.
Britt Helen har en utrolig tøff Opel Vectra B
Lite kjørt, klassisk Omega
Bilen: Opel Omega 2.0i CLUB 1992
(artikkelen fortsetter under bildet)
Hvor lenge har du eid den? Bare noen få uker.
Hva har du gjort med den? Foreløpig kun småting som stereoanlegg og slikt. Men har lagt litt planer får bilen. Har blant annet bestilt meg senkesett.
Remy sin Opel Corsa B er småsinna
Liker best med bilen: At bilen har gått lite. Kun kjørt knappe 163 000 km på 18 år.
Er helt forelsket i den...
(artikkelen fortsetter under bildet)
Liker minst med bilen: At den har kjøreegenskapene til en gammel traktor på grunn av det er kappet fjører foran. Og at den er altfor høy bak.
Beste opplevelse med bilen: Må være da vi var på vei hjem med bilen. Selv om det humpet og dumpet, så var det en herlig følelse å endelig få ta den med hjem. Har blitt helt forelsket i bilen. Hadde jeg fått valget mellom ei dame og denne bilen, så hadde valget vært enkelt. Da hadde jeg gått for bilen! Biler kan ikke stikke av, men det kan damene...
Tre stk Hella Racing er tøft, ikke sant?
Framtidsplaner for bilen: Hive på senkesett, og tre stk Hella Racing tusenmeter-lykter framme og sote ruter, 2,5-tommers eksos fra katalysatoren og bakover. Også ta den lille rusten som er å finne på bilen. Det er nemlig et lite hull i ene kanalen. Også må jeg bytte speil på førersiden også. Blir sikkert mer, men det tar jeg som det kommer.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Drømmebil: Opel Lotus Omega og Ford Sierra Cosworth.
Annet: Så mye annet mer er det ikke å si. Eneste at om noen leser denne artikkelen og har en Omega stående som skal selges billig, da kan dei gjerne ta kontakt med meg. Delebil er altid gøy å ha, he he.
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.
Sjekk ut Egil Johans Opel Omega 3,0 CD
Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Jan Rune om? Bruk kommentarfeltet under!