Mange venter altfor lenge med å legge om dekk
Det handler både om sikkerhet - og økonomi.
Er du typen som utsetter til det siste å bytte til sommerdekk nå som vintersesongen nærmer seg slutten? Du er ikke alene.
Kanskje kjører du piggdekk og vet langt bak i hjernebarken et sted at de MÅ av innen en bestemt dato – men hvilken dag er det nå egentlig?
Eller er du sorten som kjører piggfritt og tenker at "det er da ikke så nøye å få dem av, det er jo ikke ulovlig å kjøre med dem utover våren en stund"?
Advarer mot livsfarlige vinterdekk
Alle kommer samtidig
Og mens krokus og påskeliljer blomstrer og vårsola varmer stadig mer kjører nordmenn med vinterdekk. Helt til alle finner ut – nærmest på samme tid – at NÅ, i dag skal det skje: I denne stund skal vinterdekkene bort og sommerhjulene monteres på bilen. Da er det noen arbeidskarer som får det travelt:
(artikkelen fortsetter under bildet)
- Jo, når rushet kommer er det komplett texas. Da må vi leie inn ekstra mannskap, innføre midlertidig kølappsystem og stå på nær døgnet rundt. Trykkluftverktøyene går konstant, sier daglig leder i Dekk1 i Kokstaddalen i Bergen, Ruben Hordnes.
Vi besøker dekkbutikken hans noen uker før påske. Det er rolig både i utstillingslokalet og på verkstedet. En enslig svale av en taxisjåfør kommer innom for å fornye gummien – han er en av få nå om dagen.
Superbillige dekk kan være direkte farlige. Les testen
Piggdekk MÅ av
I følge Ruben er det typisk norsk å være sent ute med dekkbytte både til vinter- og sommersesongen. Rushet kommer alltid i ukene etter påske, og i år vil køen hos dekkforhandlerne komme ekstra sent:
(artikkelen fortsetter under bildet)
- Fristen for å få av piggdekk er alltid første mandag etter påske. I år er denne datoen så sent som 2. mai. For alle som skal til fjells er det naturlig å vente nettopp til etter påske med dekkbytte. Men bykjørere kan med fordel bytte før, mener Ruben.
Hjelp - jeg har kollidert med sommerdekk! Gjelder forsikringen?
Piggfritt kan gi farlige situasjoner
- Men om man kjører piggfritt er det vel ikke så nøye?
- Jo, det er faktisk ganske nøye. Rett nok er det ikke ulovlig å kjøre med de piggfrie vinterdekkene om våren og sommeren, men bilen kan få dramatisk mye dårligere egenskaper enn den egentlig skulle ha.
- På hvilken måte da?
- Bremselengden blir mye lenger både på vått og tørt føre, og bilen vil vannplane lettere enn om du kjører med sommerdekk. I en kritisk situasjon hvor du trenger en rask oppbremsing kan dette fort bli avgjørende.
- Hvorfor skjer dette?
Skjødesløs trailersjåfør: Satte andres liv i fare med disse dekkene
Elastisk gummi blir enda mer elastisk
- Bremselengden øker først og fremst fordi gummien er svært mye mykere på et piggfritt vinterdekk enn på et sommerdekk. Og ikke nok med at den er annerledes i utgangspunket: Gummien blir enda mykere når temperaturen stiger.
(artikkelen fortsetter under bildet)
- Det vil si at om dekket har akseptable bremseegenskaper på asfalt i minus 5 grader, vil det oppleves helt annerledes i 20 varmegrader. Disse dekkene er laget for å brukes i kulde, forklarer Ruben.
Han legger til at mønsteret i et vinterdekk er laget for å prestere bra på snø og is, og at egenskapene på våt vei langt på vei er ofret.
- Er det dumt å kjøpe billige sommerdekk? Benny svarer
Universaldekket – finnes det?
- Når det er vått på veien er det viktig at mønsteret brøyter seg gjennom vannet og får tak i asfalten. For å få til dette må mønsteret skuffe bort mye vann. Det vil si at dreneringsegenskapene til dekket blir svært viktige.
- Og det klarer ikke et piggfritt vinterdekk å få til?
- Nei, å konstruere et dekk er alltid snakk om kompromisser. Skal det være bra på snø, blir det gjerne dårlig på bar eller fuktig vei. Og som sagt: egenskapene til et vinterdekk blir ytterligere dramatisk svekket når temperaturen stiger.
- Bytt dekk – spar penger
- Men kan du ikke skjønne dem som kjører piggfrie vinterdekk utover våren for å slippe å kjøpe nye sommerdekk?
(artikkelen fortsetter under bildet)
- Jo, jeg vet at noen opplever dekkbytte som en byrde. Og selvfølgelig koster dekk penger. Men det dyreste man kan gjøre er å ikke bytte til sommerdekk. I varmen vil nemlig den myke gummien i vinterdekkene slites mye raskere enn om vinteren, og dessuten er ofte vinterdekkene dyrere enn sommerdekkene.
- Så det er altså god økonomi i å bytte dekk?
- Ja, definitivt. De piggfrie dekkene bør av seinest innen piggdekkfristen – og i år kan altså mange med fordel bytte enda før, avslutter Ruben Hordnes.
Hvem av Broom-gutta skifter dekk raskest? Se tvekampen her:
Når mener du at det er best å bytte dekk? Bruk kommentarfeltet under: