Brooms bilekspert Benny Christensen mener det er viktig at bileierne kan i alle fall litt om vedlikehold av bilen: For meg er den en del av det å eie og bruke bil, sier han.
Brooms bilekspert Benny Christensen mener det er viktig at bileierne kan i alle fall litt om vedlikehold av bilen: For meg er den en del av det å eie og bruke bil, sier han.

Volvo V50: Her har det skjedd ting under panseret

Bilen er gammel, men selger imponerende bra.

Den er en av de eldste nybilene på markedet, men likevel har Volvo V50 solgt veldig bra de siste par årene. DRIVe-utgaven med 1,6-liters dieselmotor kom som en liten prisbombe på markedet – og ga Volvoen en ny vår.

Nå har V50 fått nye saker under panseret. Motoren som Volvo kaller D2 er fortsatt på 1,6 liter, men har nå 115 hestekrefter.

Akkurat nå tester Brooms Benny Christensen den nye V50-versjonen.

Og hvordan er førsteinntrykket av den nye motoriseringen?

Kvele ved bakkestart

– Det er bra! Det er overraskende stor forskjell fra den gamle 109-hesteren. Denne er mye sprekere og gir fint overskudd. Veldig riktig motor til denne bilen, mener Benny.

– Det eneste drawbacket er litt lite krefter på lave turtall. Det er absolutt mulig å gjøre noe så flaut som å kvele den ved for eksempel bakkestart – før du har blitt vant til hvordan den fungerer.

115-hesteren har utslipp på ganske imponerende 99 gram CO2 per kilometer og snittforbruket er oppgitt til 0,38 liter/mil. Tross gode tall på disse to områdene er den ikke noen sinke i trafikken – 0–100 km/t går på helt greie 11,5 sekunder.

LES OGSÅ: Volvoen sto i nesten 900 dager før den ble solgt

Premiumfølelse

– Resten av bilen da?

– Jeg blir nesten litt overrasket hver gang jeg setter meg inn og kjører denne gamle Volvoen. Den har vært på markedet i seks år, men holder fortsatt mål mot de fleste konkurrentene. I hvert fall hvis du velger en litt påkostet utgave.

– Jeg kjører en Summum-versjon som har ekstrautstyr for nesten 100 000 kroner. Startprisen V50 er på 267 900 kroner, i praksis får du fin og velutstyrt bil til rundt 300 000,-.

– Interiøret er fortsatt tidløst og elegant og jeg er overrasket over hvor stille det er inni bilen. Den er nesten ikke hjulstøy eller motorstøy, det er med på å gi premimumfølelse. Og setene er rett og slett fryktelig gode, her sitter jeg godt i mange timer, fastslår Benny.

Ingen plassorgie

– Noe negativt?

– Egentlig ikke. Motoren fungerer som sagt fint og resten av bilen klarer seg imponerende bra, alderen tatt i betraktning. Men noen plassorgie er dette på ingen måte. V50 hører hjemme i Golf/Focus-klassen og blir nok i minste laget for familier med stort plassbehov.

– Noen stor kjøreopplevelse byr den heller ikke på. Her er det komfort som er prioritert og de som ønsker å ha det mest mulig morsomt bak rattet bør nok velge noe annet.

Vi kommer snart tilbake med test av bilen.

Del med Facebook-vennene dine

En Volvo helt utenom det vanlige? Sjekk denne!

benny-volvo-v50-utenpå
benny-volvo-v50-utenpå