Med hele Østlandet som arbeidsplass har Øyvind Lunde kjørt nesten 300.000 kilometer med elbilen Think. Han kjenner bare en i Norge som har kjørt mer elbil enn han selv. Lunde sparer store penger på å holde seg unna bensinstasjoner og kjøre gratis i bommene (Foto: Tom Gustavsen rb.no / ANB)
Med hele Østlandet som arbeidsplass har Øyvind Lunde kjørt nesten 300.000 kilometer med elbilen Think. Han kjenner bare en i Norge som har kjørt mer elbil enn han selv. Lunde sparer store penger på å holde seg unna bensinstasjoner og kjøre gratis i bommene (Foto: Tom Gustavsen rb.no / ANB)

Han har spart 400.000 kroner

Øyvinds arbeidsbil er ikke som alle andres.

Øyvind Lunde (46) er automasjonstekniker som reiser Østlandet rundt og hjelper bedrifter med datastyrt Enøk. Hva er da mer naturlig enn å kjøre elbil.

– Forleden dag var jeg på jobb i Tønsberg. Jeg sparte 150 kroner i bomutgifter og ca. 200 i bensinutgifter mens jeg kjørte i kollektivfeltet og suste forbi køen. Å lade bilen etterpå kostet vel 20 kroner. Du kan trygt si at jeg er en lykkelig elbileier, sier Lunde til Romerikes Blad

Siden han kjøpte sin første Think av pur nysgjerrighet har entusiasmen bare steget i takt med antallet kilometer, og den økende vekta på sparegrisen.

Han vet bare om en til i Norge som har kjørt like mye elbil som han selv. I løpet av året runder han 300.000 kilometer.

Dyrt alternativ

– Alternativet for meg ville vært å kjøre den samme lengden i min andre bil, en Volvo 940 stasjonsvogn med 2,3 liters turbo bensinmotor. Jeg ville aldri kjøpt meg en mindre bensinbil som tilleggsbil. Grovt regnet ville Volvoen ha brukt bensin for 300.000 kroner på 280.000 kilometer. Jeg ville ha svidd av 50.000 i bompenger og like mye i parkeringsutgifter i løpet av de ti årene, fastslår Lunde. Elbiler kjører gratis i bom og har fri parkering, ofte med gratis strømlading også.

– Mye spiller inn i et regnestykke om bilhold, selvsagt innkjøpet av ekstrabilen opp mot hvor mye mer vedlikeholdet av Volvoen ville kostet dersom jeg bare skulle kjørt den. Men for meg har det vært en besparelse på flere hundre tusen kroner i løpet av ti år, mener Lunde bestemt.

I tillegg er miljøet spart for ca. 70 tonn med CO2 ved at 280.000 kilometer med gammel Volvo er erstattet med elbil.

Elbil01 (Foto: Tom Gustavsen rb.no /ANB)
Elbil01 (Foto: Tom Gustavsen rb.no /ANB)

Skeptisk i starten

Som de fleste andre var også den tekniske interesserte nittedølen en smule skeptisk i begynnelsen av sin karriere som elbileier.

– Jeg trodde nok at stasjonsvogna måtte på veien ofte for å nå fram dit jeg skulle. Men de fleste reisemålene mine viste seg å ligge innenfor en avstand på 15 mil og da kommer jeg fint fram med uten å måtte lade underveis. Etter hvert har Volvoen fått stå i fred.

– Men hva er ulempene med elbilen?

– Rekkevidden er en begrensning. Etter 15–20 mil, avhengig av kjørestil, vil batteriet være tomt. Det tar ca. åtte timer å fullade. Også er jo plassen en begrensning. Så elbil passer selvsagt ikke til alle familier og alle formål.

God å kjøre

Men økonomi og miljø taler til elbilens fordel, fastslår Lunde. Og kjøreegenskapene i Thinken ligger ikke noe tilbake for andre småbiler.

I bladet Motors test av Think mot Smart og Toyota IQ i fjor høst blir Think kåret til den mest stabile og lettkjørte av de tre bilene.

– Med hjulene godt ute i hjørnene og det 250 kilo tunge batteriet i midten ligger som en klegg på veien, med kontant og presis styring, reklamerer Lunde og byr RB på en prøvetur i krappe kurver på en bortgjemt veistubb. Det går unna så vårslapset spruter. Fort og godt moro. Det er til og med litt hvinende elektromotorlyd og veistøy som nesten gjør det mulig å glemme at vi kjører elbil.

Mange fordommer

Elbilentusiasten mener altfor mange henger igjen i fordommen om at det er så veldig annerledes å kjøre elbil enn andre biler.

– Det er mye ubegrunnet skepsis der ute, og den holdes ved like av sterke krefter som er tjent med at elbilen holdes nede. Store deler av bilbransjen og hele serviceapparatet som lever av å selge drivstoff og pølser er for eksempel ikke udelt begeistret for ideen om at flest mulig skal kjøre elbil og fylle tanken hjemme.

Overbeviser naboene

Sterke motkrefter til tross, Lundes engasjement har i hvert fall smittet over i nabolaget på Hagan. Mange har lagt merke til Thinken på gårdsplassen og slått av en elbilprat når de har møtt Lunde i gata.

– Jeg har også lånt bort bilen min til interesserte naboer. De kommer tilbake, smiler fra øre til øre og sier: – Det er jo som å kjøre helt vanlig bil, jo! Flere av dem er nå, ifølge Lunde, like lykkelige elbileiere som han selv. Også gjennom Norsk elbilforening, der han er styremedlem, og nettsiden elbil.no bidrar han til å spre informasjon om elbilens gode sider.

Lunde er overbevist om at elbilen har en lysende framtid i en verden der oljealderen er på hell.

RB lufter også muligheten for at hydrogen er framtidas drivstoff. Da setter elbilentusiasten inn støtet:

– Husk at elbilen er fire ganger mer energieffektiv enn hydrogenbilen, og batteriutviklingen vil utvide elbilens rekkevidde formidabelt. Framtida er elektrisk, fastslår Lunde.

Del med Facebook-vennene dine

Flere bil og motorsaker fra rb.no finner du her:

Les også: - Dette er en suveren miljøbil