Chevrolet Tahoe: Skikkelig bamse-bil til hyggelig pris

Les hvorfor dette kan være et kjempesmart bruktkjøp.

Chevrolet Tahoe_2002
Chevrolet Tahoe_2002

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg skifter jobb og begynner for meg selv snart i en jobb som blant annet krever at jeg må kjøre rundt med ganske mye tungt utstyr. Bor i Bodø, så firehjulstrekk er en stor, stor fordel.

"Arbeidsbilen" trenger strengt tatt ikke ha mer enn to seter, og nå har jeg kommet over en bil som virker nesten perfekt. 2004 Chevrolet Tahoe med 299-hesters bensinmotor. Den har bare gått 84 000 kilometer og prisantydning er 215 908. Kan ikke skjønne annet enn at det er ekstremt mye bil for pengene. Lurer på om du synes dette er et godt kjøp? Er det noe spesielt jeg bør se opp for? Denne bensinmotoren er jo tørst, så jeg tenker eventuelt å bygge den om til gass. Er det en grei og kurant sak? Hilsen Hans Peter

Benny svarer:

Hallo Hans Peter! Ja Tahoe er slett ingen dum bil, det. Som du selv er inne på dette er MYE bil for pengene. Jeg hadde selv en 2002-modell for noen år tilbake. En bil som jeg på en måte savner, men på den annen side er gald for at jeg er kvitt.

Når det gjelder trekkraft, plass, komfort og farmkommelighet så er dette en bil så å si uten sidestykke – der er den bare helt rå!

Det laveste forbruket jeg klarte å måle på min bil var på pen langkjøring tur–retur Åndalsnes fra Oslo. Da gikk den på 1,55 l/mil. Det skal legges til at jeg hadde litt feite hjul, noe som jo trekker forbruket opp. På vinteren og med småkjøring så bør du budsjettere med 2 l/mil - minst.

5,3-liters bensin V8-eren er en god motor, med lite feil og tull. Men med ettermontert gassanlegg (i alle fall de litt eldre anleggene) så kunne disse by på problemer. Gass har høyere forbrenningstemperatur enn bensin og brente ventiler var ikke uvanlig. Ofte lyser ”motorlampa” også med feilmelding om for mager blanding og tenningsbank. Irriterende.

Forstå hva du kjøper

Du skal kjøre MYE og ha et langsiktig perspektiv på bilholdet før det lønner seg å ettermontere gassanlegg. Tror fort du må betale minst 35 000 kroner for et skikkelig gassanlegg nå – da kan du fylle MYE bensin for de pengene – selv på en Tahoe...

Når det gjelder kvaliteten ellers så er bremser og forstilling en svakhet. Defekte hjullager og ABS-sensorer er også en gjenganger. På min bil fikk jeg en skikkelig syngelyd i differensialen etter bare 75 000 km – heller ikke det er uvanlig.

Husk også at de fleste av disse er lett lastebil og krever førerkort for opp til 7500 kg.

For øvrig virker både kilometerstand og pris kurant på bilen du refererer til.

Skal jeg prøve meg på noen konklusjon så må det bli at du må forstå hva du kjøper. Hvis du kan leve med litt høye driftskostnader, er inneforstått med bilens svakheter og i tillegg har behov for en skikkelig bamse-bil, så er Thaoe en skikkelig grom bil! De aller fleste Tahoe-eiere elsker bilene sine og synes at alt annet blir puslete og smått...

Ønsker deg lykke til!

Del med Facebook-vennene dine

Les mer om Chevrolet Tahoe her:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Full oversikt over bruktbilene – klikk her:


Har du innspill eller erfaringer? Skriv i kommentarfeltet under: