Hvorfor selger Mercedes så dårlig i Norge?

Mercedes E klasse har relativt sett aldri vært rimeligere   likevel er salget ganske beskjedent.
Mercedes E klasse har relativt sett aldri vært rimeligere likevel er salget ganske beskjedent.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo leser akkurat på nettet at det er krisemøte hos Mercedes nå fordi de selger så lite biler i Norge. Akkurat det har jeg også tenkt på flere ganger de siste årene, du ser jo sikkert fem A4 for hver C-klasse og mange flere X5 enn ML i trafikken.

Har dere noen teori for hvorfor det er sånn? Er det også sånn at Mercedes har dårligere annenhåndsverdi i Norge enn de to andre tyskerne Audi og BMW? Er selv eier av fullspekket B-klasse og er veldig fornøyd med den bile, skjønner ikke at ikke flere kjøper den!

Benny svarer:

Ja, det er litt krise hos Mercedes i Norge akkurat nå. Det er faktisk flere tiår siden de har hatt lavere markedsandel enn hva de har nå. De ligger per i dag på en 14. plass på registreringsstatistikken og antall solgte biler synker i et kraftig økende marked.

Jeg er glad i Mercedes, og har også jobbet i Bertel O. Steen som importerer disse bilene og må innrømme at jeg har gjort som deg – fundert litt på hvorfor det har blitt slik.

Har bilene blitt dårligere? Neppe. Men jeg tror helt sikkert at konkurrentene har blitt bedre og hentet inn en del av ”status-forspranget” som Mercedes hadde for none år siden. Jeg tenker da særlig på BMW og Audi og til en viss grad Volvo. Det å selge mye biler handler absolutt ikke bare om modellene. Importøren er viktig, forhandlerne er viktig – og samspillet mellom de to er ofte helt avgjørende for hvordan et merke gjør det. Og så har markedsføringen selvfølgelig mye å si. Du må treffe kundene, ikke bare de gamle og trofaste, men helst noen nye også.

Aldri vært billigere

Modellene: Nye C-klasse selger tragisk dårlig i forhold til for eksempel BMW-3-serie og Audi A4. Bilen mangler tydeligvis appell til det norske folk. Og man kan ikke sammenlikne med storhetstiden med Mercedes190E og første generasjon C-klasse – de solgte som hakka møkk, og var noe av det hippeste du kunne eie – den gang.

Det er heller ikke mange av den nye E-klassen å se langs veien – i alle fall om du trekker i fra de med taxi-lampe på taket. Rart, for bilen er uten tvil stjerna verdig. Aldri har den vært billigere heller. Du får jo stasjonsvogna for rett over 500 000,-. Men folk foretrekker tydeligvis Audi A6 i stedet for denne – og nå er er helt ny A6 på norsk jord. Antagelig mer dårlig nytt for E-klasse.

Erkjenner problemet

Når hørte du sist noen vurderte å anskaffe SUV-en GLK? Når hørte du sist noen snakke om Volvo XC60, Audi Q5 eller helt nye BMW X3? En god del oftere vil jeg tro.

Dessuten begynner jo både A- og B-klasse å trekke litt på årene. Mercedes har jo for så vidt også et bredt utvalg av nisjebiler og sånn sett en av Norges mest komplette modellrekker. Men nisjebiler blir det jo ikke volum av.

Det er nok C- og E-klasse som må være spydspissene for merket framover. Når importøren går ut og bekrefter at de har krisemøte, sier det jo også litt om man erkjenner at man har et problem. Og det kan jo i det minste være en god start, det.

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: Dette er stasjonsvogna med størst bagasjerom

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Full oversikt over bruktbilene – klikk her:

Har du innspill eller erfaringer? Skriv i kommentarfeltet under: