Det lovet bra, men De Tomaso klarte ikke å få Deauville i produksjon og det endte med konkurs. Men nå gjenoppstår de kanskje   igjen.
Det lovet bra, men De Tomaso klarte ikke å få Deauville i produksjon og det endte med konkurs. Men nå gjenoppstår de kanskje igjen.

De Tomaso: Starten på et nytt luksus-eventyr

De Tomaso gjør comeback med DeAuville - så kommer ny Pantera.

En av de mest ikoniske sportsbilene fra Italia på 70- og 80-tallet var De Tomaso Pantera. Spesielt de litt senere utgavene med utbygde hjulbuer og gedigne bakdekk prydet veggene på mange gutterom, og bilen ble produsert i over 7000 eksemplarer fram til 1991.

Oppskriften var som på alle de andre bilene De Tomaso bygget: Italiensk design og amerikansk teknikk, nærmere bestemt V8-motorer fra Ford.

I 2003 døde argentinskfødte Alejandro de Tomaso. Bilmerket hans, som allerede før den tid var i problemer, forsvant ikke lenge etter sin skaper.

Følger planen

Men på årets bilutstilling i Genève var comebacket et faktum – og at det skjedde der og da var ingen stor overraskelse. Bakmennene, med den tidligere Fiat- og Lanciamannen Gian Mario Rossignolo i spissen, annonserte allerede for to år siden at den nye De Tomaso DeAuville skulle stå produksjonsklar i Genève i 2011, og det sier litt om prosjektets seriøsitet at planen er blitt fulgt.

– Vi er helt nødt til å vise at vi er troverdige. Markedet vi sikter oss inn mot er nådeløst, og er vi ikke konkurransedyktige på seriøsitet og kvalitet vil vi bli avslørt øyeblikkelig, sier malteseren Herman Mallia, som blir en av forhandlerne for de nye De Tomaso-modellene.

De Tomaso DeAuville 3 (Foto: Are J. Heiseldal)
De Tomaso DeAuville 3 (Foto: Are J. Heiseldal)

Full av sjarm: Jorun har en favoritt i italiensk rød

Ny Pantera i september

Og når alt har gått etter oppskriften så langt er det grunn til å se med forventning fram mot bilutstillingen i Los Angeles i september.

– Der viser vi den nye De Tomaso Pantera. Den er nå på prototype-stadiet, og utviklingen har pågått lenge. Men det er viktig for oss å fortelle at De Tomaso ikke bare er sportsbiler. Pantera er bare én av modellene våre, sier Mallia.

Og først ut av fabrikken i Torino, som De Tomaso har overtatt fra Pininfarina, blir bilen på bildene i denne artikkelen – som kanskje bryter litt med forventningene man har til De Tomaso-navnet.

De Tomaso DeAuville 2 (Foto: Are J. Heiseldal)
De Tomaso DeAuville 2 (Foto: Are J. Heiseldal)

Ikke bare sportsbiler

– Vi kan også bygge luksusbiler, og stikkordet er høy kvalitet. Alt er håndbygd, og vi bruker en ny produksjonsteknikk kalt UNIVIS som gjør at vi kan holde et lavt volum og fortsatt leve opp til markedets forventninger, sier Mallia, som mener DeAuville skaper et helt nytt markedssegment.

– Den befinner seg et sted mellom sedan og SUV, med høy bakkeklaring, høye hjulbuer og firehjulstrekk. Det betyr at vi kan sikte oss inn på de kundene som vurderer Porsche Panamera, BMW 5 GT og Audi A7, men også de som vurderer Cayenne, X6 og Q7, mener Mallia.

SE OGSÅ: Her går enda en Ferrari opp i røyk

De Tomaso DeAuville 5 (Foto: Are J. Heiseldal)
De Tomaso DeAuville 5 (Foto: Are J. Heiseldal)

Har slektshistorien i orden

DeAuville får motorer og drivverk fra Detroit, som før, men akkurat fra hvilken produsent vil ikke Mallia ut med. Det blir tre forskjellige varianter: En V6-er, en V8-er og en dieselmotor. Og bilens navn er ikke tilfeldig valgt - De Tomaso bygget en firedørs luksusbil med samme navn i mellom 200 og 250 eksemplarer fra 1971 til 1985.

Men denne gangen er det snakk om helt andre produksjonstall. De første bilene skal leveres til høsten, deretter er planen å bygge 3000 eksemplarer i året - og det er bare starten.

– Det begynner med DeAuville, så kommer Pantera, og så en luksussedan. Når produksjonen av alle tre modellene går for fullt, vil 8000 biler rulle ut av portene på fabrikken årlig, spår Mallia.

Når italienske bilprodusenter er så sikre på noe, er det ofte grunn til å være litt skeptisk. Men De Tomasos nye eiere har altså fortsatt ikke lovet noe de ikke kan holde.

Del med Facebook-vennene dine

De-Tomaso-underbilde (Foto: De Tomaso)
De-Tomaso-underbilde (Foto: De Tomaso)

SE OGSÅ: Denne bilreklamen er for sexy for italiensk TV