IKKE HØYERE KVALITET: Det var slagordet til denne kampanjen fra det svenske motemerket MQ som ble felt hos Reklamombudsmannen i vårt naboland.
IKKE HØYERE KVALITET: Det var slagordet til denne kampanjen fra det svenske motemerket MQ som ble felt hos Reklamombudsmannen i vårt naboland.

Ari Behn-reklame felt av reklameombud i Sverige

Slagordet til kampanjen er å anse som villedende, ifølge Reklamombudsmannen i vårt naboland.

Du husker kanskje den mye omtalte reklamen med prinsessegemal Ari Behn i spissen?

Det var det svenske merket MQ - More Quality, som i sin høstkampanje brukte en rekke kjendiser som modeller, sammen med slagordet «More quality makes your wardrobe, money and planet last longer». Dette falt ikke i god jord hos organisasjonen Sveriges Konsumenter, som anmeldte klesmerket til Reklamombudsmannen.

Eksempel på grønnvasking

Ifølge organisasjonen fantes det ingen bevis for at MQs klær skulle ha bedre kvalitet enn noen andre, eller at deres klær skulle være miljøvennlige. Et typisk eksempel på «greenwashing», mente organisasjonen, ifølge Dagens Media.

Greenwashing, eller grønnvasking, er en form for misledende markedsføring der et produkt eller selskap blir fremstilt som mer miljøvennlig enn det som faktisk er tilfelle. Det finnes ulike former og metoder for grønnvasking, eksempel kan være vektleggelse av miljøfordeler samtidig som man ser bort i fra ulemper, ifølge Wikipedia.

– Villedende

MQ forsvarte seg med at høy kvalitet muliggjør en lavere konsumering som dernest leder til minskede miljøeffekter.

Dette ville imidlertid ikke Reklamombudsmannen gå med på.

«På bakgrunn av de høye informasjonskravene som knyttes til påstander om komplekse spørsmål som for eksempel miljøspørsmål, mener opinionsnemden at annonsøren ikke har presentert bevis på at deres klær er av høyere kvalitet enn hva som anses som normalt for moteklær, eller at en høy kvalitet på plaggene skulle føre til at forbrukeren sparer penger eller gjør en innsats for miljøet», skriver ombudets opinionsnemd i en uttalelse.

Reklamen anses dermes som uinformert og villedende ifølge Reklamombudsmannen.

I hardt vær tidligere

Det er ikke første gang kjeden har møtt på problemer knyttet til denne kampanjen. Da den kom, i september i fjor, fikk MQ kritikk for å ha kalt Ari Behn for kongelig. Dette resulterte i at de måtte trekke den «kongelige» betegnelsen fra markedsføringsmateriellet.

MQ har vært drøyt femti år på markedet, og har en miks av egne og eksterne varemerket til både kvinner og menn. Blant merkene MQ fører er Björn Borg, Calvin Klein, Fred Perry, Mango og Peak Performance.