Uheldige Petter er heldig vinner av årsavgiften

Men uflaksen har ikke sluttet etter at han sendte inn sin historie...

Med årsavgiften betalt av Broom.no blir det enda noen kroner til overs til å få Imprezaen på veien igjen, konstaterer en glad vinner. Foto: Privat
Med årsavgiften betalt av Broom.no blir det enda noen kroner til overs til å få Imprezaen på veien igjen, konstaterer en glad vinner. Foto: Privat

Vinneren i Brooms konkurranse "hvem fortjener å bli påspandert årsavgiften" er kåret. Etter å ha vært forfulgt av uflaks når det gjelder bil de siste månedene, smilte lykken til Petter Jørgensen i Mo i Rana.

Du husker kanskje Petters historie. Den handler om en Subaru Impreza som bærer på skumle, tekniske hemmeligheter, samt en eier som innrømmer at han ikke er god til å skru bil - men som ikke er redd for å kaste seg uti det!

Gikk på med friskt mot

Det er ikke alltid nok til å unngå problemer, som dette korte resymeet viser:

Jeg tok bilen min på Esso Veiservice i desember i fjor fordi jeg hørte en lagerlyd fra venstre bakside og hadde en liten lekkasje på kjølevæska.

33 000 kroner var kostnaden på reparasjonene. De fant ut at begge hjullagre bak måtte byttes, vannpumpe m/register, støtdempere bak, drivknute bak, clutch, bremseklosser bak og framme og toppdekselpakning. Jeg ble mildt sagt overrasket!

Siden jeg er en typisk "handyman" som tror det ikke er noe jeg ikke kan fikse (selv om dette ikke er tilfelle), bestemte jeg meg for å prøve å ta de mest nødvendige reparasjonene selv.Jeg dro på Mekonomen og fikk tak i to hjullagersett til 1000,- per stykk og satte i gang.

Jeg jekket opp bilen, tok av dekket og begynte å klø meg i hodet. Til slutt hadde jeg kommet så langt at bremsene var fjernet. Etter sju-åtte timer var et lager byttet.

Hastverk er lastverk...

Neste helg startet vi på lageret på den andre siden, og det gikk utrolig fort å få plukket av trommelen. Så fort at jeg ødela bolten som holder stabilisatorstagene.

På det første lagerbyttet slo vi ut det gamle lageret, men siden det gikk så godt å få presset inn lageret sist, bestemte vi oss for å presse ut dette lageret.

I all hui og hast hadde jeg glemt å ta ut segringen (låseringen) til lageret før jeg begynte å presse. Pressa på verkstedet vår leverer godt over 100 tonns trykk og det ble mildt sagt en kraftig smell! Dermed var lagerhuset en saga blott. Den ytterste kanten knakk av sammen med låseringen og reparasjonen var en fiasko!

Fikk til slutt tak i et nytt lagerhus i fra skrotingen i Tromsø fra en 1997-modell for 800 kroner. Den kom etter ti dager. For å gjøre en slutt på denne pinlige og forbannede historien, viste det seg helt til slutt - da alt var ferdig montert - at det var fem mm forskjell på lagerhuset på 1997-modellen og 1999-modellen. Dette er fordi 1997 modellen ikke har ABS! Og der sto jeg med en bil hvor det ikke var plass til strammingen til bremsene!

Jeg ble så sint og forbannet at bremsene ble plukket bort og bilen kjørt hjem! Og det verste med hele greia er at da jeg kjørte hjem, var den forbanna lagerlyden der ennå! Tre måneder med helvete og utgifter, og det var aldri feil med hjullagrene.

Her kan du lese historien med alle detaljene:

Da Petter Jørgensen meldte seg på i konkurransen hadde han en defekt Subaru som voldet ham bry. Nå har han i tillegg en defekt Toyota reservebil... Foto: Privat
Da Petter Jørgensen meldte seg på i konkurransen hadde han en defekt Subaru som voldet ham bry. Nå har han i tillegg en defekt Toyota reservebil... Foto: Privat

Nå er imidlertid Petter en glad gutt. Årsavgiften er kanskje ikke den største summen i verden, men det hjelper godt på budsjettet til nødvendige reparasjoner av bilen.

Venter på bedre tider

For den står fremdeles under en haug av snø hjemme hos ham...

- Dette var moro. Det viser at det ordner seg for snille gutter, ler Petter, når vi ringer og forteller den gode nyheten.

Det er en måneds tid siden han mailet Broom og fortalte om sin historie. I mellomtiden har det skjedd ting. Men det som har skjedd har bare i enda større grad understreket at han ikke har hellet med seg når det gjelder bil, forteller han.

- Subaruen har stått rolig. Jeg har ikke garasje til den, og det har vært for kaldt og for mye snø til å gjøre noe med den. Vi har lyst til å beholde den hvis det ikke koster altfor mye å reparere den, men foreløpig har dette blitt utsatt. Kanskje holder det å bytte spindel, kanskje må jeg bytte hele differensialen. I mellomtiden har jeg redusert forsikringen fra kasko til delkasko, bare det sparte meg for drøyt 4.000 kroner, forteller han.

Les også: Mye å spare på bilforsikringen

Uflaksen er stadig intakt

Men der stopper flaksen. For å komme til og fra jobben som industrimekaniker hos et gruveselskap i Mo, trenger han bil. Dessuten skal minstemann leveres og hentes i barnehagen. Dermed kjøpte han en erstatningsbil i påvente av å få ferdig Subaruen.

- Kjøpte Toyota, det er jo trygge biler. En 1985-modell Carina II. Men den har tenningslåsen blitt utslitt på, så nå går ikke den heller, forteller han.

Petter er - som vi allerede har skjønt - en kar som ikke gir opp så lett, så han har ordnet seg bil. Praktisk nok slapp han å kjøpe en tredje bil, men fikk låne en av en nabo. Det lyder jo i utgangspunktet som en god idé, helt til vi hører at bare én dør går å åpne på Passaten, som i tillegg har bare én fungerende vindusvisker.

- Dessuten er det slik at hun som eier den kan mindre om bil enn selv jeg gjør, så hun har klart å kjøre den til den kokte en gang. Dermed må den kjøres med varmeapparatet på fullt hele tiden, sier Petter, som etterhvert begynner å svette godt etter at vårsolen har gjort seg gjeldende i Nordland.

Vurderer å sykle

Nå er i hvertfall årsavgiften på Subaruen betalt. Og snøen tiner. Snart kan det bli reparasjon, hvis alt går som Petter håper.

I mellomtiden svetter han videre i lånt Passat.

- Bare det blir litt mindre snø har jeg vurdert å begynne å sykle til jobben, sier den evige optimisten.

Les også: Denne bileieren hadde heller ikke flaks