Grunndesignet i nye XTS kjennes igjen fra blant annet nåværende CTS. Materialvalget tyder på at man vokter seg for å gjøre feilen fra den første CTS modellen om igjen. Foto: Netcarshow.com
Grunndesignet i nye XTS kjennes igjen fra blant annet nåværende CTS. Materialvalget tyder på at man vokter seg for å gjøre feilen fra den første CTS modellen om igjen. Foto: Netcarshow.com

Cadillac XTS: Nå skal de hamle opp med Audi og BMW - igjen...

Cadillac satser på Europa igjen. Den som gir seg er en dritt.

Nå skal Cadillac ha sin del av det europeiske luksusbil-markedet.

Du har hørt det før. Vi også. Faktisk blir dette tredje gang på ikke så fryktelig mye mer enn ett tiår at de prøver seg.

Alle gode ting er tre?

Amerikanske biler har tradisjonelt vært mobile overflødighetshorn av krefter og komfort, og med en ganske påtagelig karisma (til forskjell fra de som skrives med C først). Alle europeere som har en soft spot i hjertet for dem - og de er det mange av, ikke minst her i nord - tør vel ikke helt å tro på Europa-suksess før de ser den. For det har vært noen skuffelser opp gjennom årene.

Cadillac skal inn på det europeiske markedet - igjen. Endelig forsøker de seg med en
Cadillac skal inn på det europeiske markedet - igjen. Endelig forsøker de seg med en

Det begynte da den første SRX-modellen og den første CTS-modellen kom, omtrent samtidig. Da hadde man plutselig en modellrekke med en riktignok grovt motorisert og dermed kostbar crossover, samt en sportslig sedan i E-klasse-størrelse, som ikke kom så galt ut i pris. Det ble annonsert heftig, og spesielt CTS fikk gode skussmål fra europeiske biljournalister.

Vi testet en selv over noen dager, og ble forbløffet over både friske kjøreegenskaper og lavt forbruk. Begge deler like overraskende, med tanke på opphavet.

Det begynte å ligne på noe. CTS fikk fortjent kjeft for et simpelt interiør og noen merkelige designelementer. Men så kom oppfølgeren, dagens CTS. Den kom til og med som stasjonsvogn, og alle "feila frå i går" - bortsett fra mangelen på en dieselmotor - ble rettet opp. Den kunne virkelig ha slått an, men da var alle tegn på satsing plutselig borte.

Se video: Slik markedsføres CTS-V i Kina

Spiller på amerikansk egenart

I stedet kom BLS, som var mindre og billigere, og virkelig skulle gjøre vei i vellinga. En utmerket bil, og sannsynligvis verdens fineste Saab. Men noen Cadillac var den ikke. Og de europeerne som ville ha en amerikansk bil for at den skilte seg fra mengden så ingen grunn til å kjøpe en glorifisert Saab, en "Cadillac" som GM ikke engang ville vedkjenne seg å selge hjemme i USA.

Del med Facebook-vennene dine

Nå er de altså her igjen.

Og én ting virker i hvertfall lovende: Den første bilen man erklærer at man skal bruke for å gjenerobre det europeiske markedet er nye XTS. Det er den største og mest "tradisjonelt amerikanske" bilen i Cadillacs lineup i overskuelig fremtid - til tross for at den er helt ny.

Cadillac har klart å skape en klar design-identitet de siste årene. De skarpe kantene videreføres og lager en ganske majestetisk front. Foto: Netcarshow.com
Cadillac har klart å skape en klar design-identitet de siste årene. De skarpe kantene videreføres og lager en ganske majestetisk front. Foto: Netcarshow.com

XTS Platinum ble vist som konseptbil på Detroit-utstillingen allerede i fjor, og viste hvordan Cadillac tenker i forhold til å skifte ut den store sedanen DTS, som virkelig begynner å dra på årene.

XTS er fremdeles stor og luksuriøs, og har Cadillacs nå så etablerte, knivskarpe design, selv om en litt høy bakpart og et i overkant avrundet tak forstyrrer litt av det konservative preget som Cadillacs største modell liksom forventes å ha.

Les også: Gladys (104) trives bak rattet i sin Cadillac

Liten vits uten diesel

Under skallet var konseptbilen derimot svært lite konservativ, med en 350 hesters 3,6 liters V6 plug in-hybrid og drift på samtlige hjul. Hva som blir de tekniske spesifikasjonene når bilen nå faktisk bekreftes å bli satt i produksjon, vites ikke.

GM-sjef Dan Akerson innrømmet i Geneve forleden at det blir tøft å komme inn på det europeiske markedet, men at man ikke kan gjøre så mye annet enn å prøve igjen.

På spørsmål om fremtidige dieselmotorer, som de fleste i Europa anser å være nøkkelen til suksess, svarer GM-toppene at intet er klart for introduksjon i øyeblikket, og at man uansett ikke kan løse alle utfordringer på én gang. GM har imidlertid tilgang til samme statistikker over diesel-salg i Europa som alle andre, så vårt tips er at man arbeider med saken.

Uten en diesel-strategi ville det ganske enkelt vært liten vits i å satse enda en gang.

XTS blir en stor bil også innvendig. Siden den skal ta over for den i høy grad sjåfør-kjørte DTS er det lagt stor vekt på komfort i baksetet også. Foto: Netcarshow.com
XTS blir en stor bil også innvendig. Siden den skal ta over for den i høy grad sjåfør-kjørte DTS er det lagt stor vekt på komfort i baksetet også. Foto: Netcarshow.com

XTS skal ifølge amerikanske kilder overta ikke bare for den gamle storbilen DTS, men også erstatte den noe mindre STS-modellen, som i dag er kommet litt i klem. For at den skal ha appell til de som virkelig vil ha en stor bil i USA - og de er det mange av - må den nødvendigvis være omtrent like stor som dagens DTS.

Det vil antagelig si litt større enn S-klasse, 7-serie og A8, og den vil dermed aldri bli noen volummodell i Europa uansett.

Viktig kompaktbil på gang

Amerikanske "Car and Driver" formoder at den andre helt nye modellen som er varslet fra Cadillac, men som ingen har sett bilder av ennå, er innrettet direkte mot C-klasse, 3-serie og A4. Den vil ventelig hete ATS, og skal være en rimelig avansert kjøremaskin som tar CTS´ens kjøreegenskaper ett hakk ned i størrelse. Den vil trolig bli ekstremt viktig for en eventuell Cadillac-suksess i Europa.

Høy bakpart og et svært avrundet tak bryter litt med det kantete designet for øvrig, men bilen har trolig tilstrekkelig
Høy bakpart og et svært avrundet tak bryter litt med det kantete designet for øvrig, men bilen har trolig tilstrekkelig

CTS, som til nå har konkurrert både med C- og E-klassesegmentene i USA, blir dermed en ren E-klassekonkurrent, noe den også har vært oppfattet som i Europa ut fra både pris og størrelse. Og det blir interessant å se om denne satsingen allerede i nær fremtid kan få flere til å oppdage denne bilen, som til nå har blitt ganske brutalt oversett av europeiske nybilkjøpere.

Når den kan få selskap i europeiske salgshaller av store XTS og mindre ATS sies det lite om, men for begges del har det tidligere vært spekulert i lansering så tidlig som neste år.

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Kanskje kommer også en virkelig småbil fra Cadillac