nytt Chrysler 300_M (Foto: Privat)
nytt Chrysler 300_M (Foto: Privat)

Chrysler 300 M: - Den har kostet meg 127 000 kroner på halvannet år

Stein Eriks Chrysler 300 M er et bruktbil-mareritt.

Innleggene har strømmet inn etter at vi i Broom gikk ut med oppfordringen: Fortell oss hvorfor akkurat du fortjener å bli påspandert årsavgiften.

Sistemann som vi rekker å presentere før trekningen er Stein Erik. Han har snakket med flere som har maken bil, og som er godt fornøyd med dem. Det er han også - når den virker. Men det er mildt sagt ikke alltid:

Kjekt med havariforsikring

Jeg kjøpte bilen, en 1999 Chrysler 300 M, i august 2009. Da hadde den gått 168.000 kilometer. For å være på den sikre siden kjøpte jeg en havariforsikring fra If for en tusenlapp og dro i vei.

Bare en uke etterpå begynte oljelampa å blinke, og da stoppet jeg selvsagt med én gang. Bilen ble stående på verkstedet i to uker mens de feilsøkte, og til slutt måtte de bytte ut hele elektronikken. Det kostet 7.228 kroner. If kategoriserte det som en brann, siden det var i det elektriske, og dermed fikk jeg ikke dekket det på forsikringen heller.

I september merket jeg slitasje i forstillingen, så jeg kjørte til verkstedet igjen. Da var styreleddene utslitt, det kostet 3.428 kroner å reparere.

Dessuten var det tid for service, som ble tatt i oktober, og den kom på 8.973 kroner. Dette er jo en bil som er bygget for å konkurrere med Mercedes og BMW, og at det er en moderne og avansert bil gjør nok også at serviceprisene ligger i den høyere enden av skalaen, i hvertfall til å være amerikansk.

Les også: Er det nødvendig å ta service på bilen?

Fortsatt lyder i forstillingen

Deretter gikk faktisk bilen uten problemer i fire måneder. Jeg kjører mye, og i februar var det tid for ny service, som da kom på 3.936 kroner. I april måtte jeg så kjøpe nye sommerdekk til den, det kostet også sine 13.298 kroner.

Jeg var fremdeles ikke fornøyd med forstillingen på bilen, og dro tilbake til verkstedet for å se på det i mai. I den siste rundkjøringen før jeg var fremme sviktet styringen, og jeg kom meg med nød og neppe frem til verkstedet. De tok den ut på en prøvetur, og kom tilbake ganske bleke etter å ha holdt på å kræsje.

Da ble bilen stående på verkstedet i fem uker før den var ferdig. Anslagene begynte på 15.0000-20.000 kroner, men hver gang de åpnet døren fant de noe nytt som måtte gjøres. I tillegg måtte de vente på bestilte deler innimellom, og hver gang jeg ringte fikk jeg høre at den skulle være klar om et par dager.

Sjokkregning etter fem uker

Til slutt fikk jeg den igjen. Da var hele tannstangen byttet, samt forskjellige deler i bremser, batteri, batterikassen, en simmering, støtdemperforinger og diverse saker på motoren. Sluttregningen lød på 55.408 kroner.

Les også: Remi har kostet på sin Renault 170.000 kroner

To måneder senere, i juli, var fremdeles ikke forstillingen bra. Jeg kjørte tilbake, og støtdemperforingene ble byttet nok en gang, for 2.658 kroner.

Etter en ferietur til Finland den sommeren var imidlertid ulydene der fremdeles, også etter at disse foringene var byttet for andre gang, dermed gikk turen tilbake til verksted igjen.

Stein Erik kjører mye og gjerne med sin Chrysler 300 M, og er fornøyd med bilen sin - når den er i orden. Men mye i bremser og hjuloppheng ser ut til å være underdimensjonert, mener han. Foto: Privat
Stein Erik kjører mye og gjerne med sin Chrysler 300 M, og er fornøyd med bilen sin - når den er i orden. Men mye i bremser og hjuloppheng ser ut til å være underdimensjonert, mener han. Foto: Privat

Nå hadde jeg gitt opp merkeverkstedet, og brukte et lokalt verksted i stedet. De fant ut at støtdemperne foran lakk olje, og byttet dem. Antagelig var det det som hadde skapt lydene hele tiden. Sammen med en service kom det på 14.086 kroner.

Mer feil på hjulopphengene

Da vi kom til oktober, viste det seg at samtlige dekk, som var kjøpt nye i april, var totalt utslitt. Dermed ble det nok en tur på verksted, for å få en firehjulskontroll av bilen. I tillegg var hjullagrene foran utslitt, så jeg måtte bytte dem også. Kostnad 6.907 kroner.

Da gikk det bra frem til januar, da det var tid for service igjen. Den kom på ca. 1.800 kroner. En måned senere var bremsekraftforsterkeren utslitt, den kostet totalt rundt 10.200 å få skiftet - takket være at merkeverkstedet har monopol på å importere deler.

En av de første turene jeg kjørte etterpå endte med bråstopp, da bremsene låste seg. Da var det bare å ringe etter bergningsbil som fraktet bilen til verkstedet igjen, der det ble konstatert at begge caliperne foran var defekte. Da de var skiftet fikk jeg bare kjørt noen få turer før bremsene låste seg igjen, denne gangen var det en av caliperne bak som var utslitt.

8.000 kroner i måneden

Totalt har jeg nå hatt denne bilen i 18 måneder og kostet på den 127.000 kroner i vedlikehold. Riktignok har jeg kjørt den 43.000 kilometer, men det blir likevel 8.000 kroner i måneden i rent vedlikehold, og det kan da ikke være normalt at det skal være slik. Det må være en skikkelig mandagsbil jeg har fått tak i.

Bilen er god å kjøre med 2,7 liters motor og 207 hestekrefter, og har et forholdsvis lavt bensinforbruk. Jeg liker den i og for seg godt, men jeg vet likevel ikke om jeg kan beholde den. Slik som det er nå så dreper den meg økonomisk.

Del med Facebook-vennene dine

Hilsen Stein Erik.

Les også: Petters Stratus har heller ikke vært noen suksess