UHELDIG: Slik såg den svært uheldige annonsen ut. Illustrasjonsfoto. (Foto: The Smoking Gun)
UHELDIG: Slik såg den svært uheldige annonsen ut. Illustrasjonsfoto. (Foto: The Smoking Gun)

«Pedobjørn» i annonse for dataselskap

En tidligere overgrepsdømt mann brukte kjent pedofilt kjennetegn for å lokke til seg kunder.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er nettstedet The Smoking Gun som melder om den bisarre historien fra Florida, USA.

Selskapet betalte 240 dollar, rundt 1300 norske kroner, for å være i et hefte som sendte ut over hundre tusen kuponger til kunder i Florida.

Basert på en dårlig spøk

Men en serie av merkelige hendelser stiller annonsen i et noe merkelig lys.

For det viser seg at logoen til selskapet, en glad liten bjørn, også er et kjent symbol for pedofile på internett. I tillegg heter selskapet CP Distributor. CP er kort for «child pornography», barneporno på norsk.

Som om ikke det var nok - det viser seg at eieren av selskapet også er dømt for overgrep mot et barn på under tolv år.

MUGSHOT: Robert Dicks, tidligere døømt for overgrep mot barn,
  er utsatt for en noe bisarr spøk. (Foto: The Smoking Gun)
MUGSHOT: Robert Dicks, tidligere døømt for overgrep mot barn, er utsatt for en noe bisarr spøk. (Foto: The Smoking Gun)
Nå viser det seg at det hele trolig er basert på en dårlig innsidespøk fra personen som designet America’s Favorite Coupon Book.

Robert Dicks, som eier selskapet som ble utsatt for spøken, er ikke fra seg av begeistring.

Fikk flere klager

– Vi visste ikke hva det var med bjørnen eller hva den betydde for noe da kupongboken ble publisert, sier han til The Smoking Gun.

Han innrømmer at de fikk annonser til gjennomlesing før den gikk i trykken.

– Vi er en lovlydig bedrift, understreker han ovenfor The Smoking Gun.

Han sier selskapet fikk flere klager på annonsen, men da de kontaktet selskapet som sto bak den fikk de aldri noe svar.

The Smoking Gun har klart å få en av de som driver nettstedet AFCB i tale. Der sier Bruce Hughart at det er en kvinne i førtiårene som fant bildet på nettet da hun lette etter grafiske element på nettet.

Prøver på nytt i april

Hughart vil ikke identifisere kvinnen eller la henne prate med media. Han kunne heller ikke svare på hvorfor hun hadde valgt å inkludere en bjørn i en annonse til dataselskap eller hvorfor hun hadde valgt å sette bokstavene C og P i ekstra store fonter for seg selv.

– Men bruken av bjørnen i annonsen var helt uskyldig, hevder Hughart ovenfor nettstedet.

Da TSG startet å spørre om overgrepshistorien til Dicks la Hughart på. Kupongboken ble trykket i 120.000 eksemplarer. CP Distributor har også planlagt en annonse i aprilutgaven. Denne gangen uten en bamsefigur i annonsen.