NORSK SATELITT: Denne satellitten er omprogrammert og gir nå data til japanske kystvakter. (Foto: FFI/NASA/Norsk Romsenter/Nyhetsgrafikk.no.)
NORSK SATELITT: Denne satellitten er omprogrammert og gir nå data til japanske kystvakter. (Foto: FFI/NASA/Norsk Romsenter/Nyhetsgrafikk.no.)

Norsk satellitt hjelper Japan

I forbindelse med naturkatastrofen vil data fra den norske satellitten gi japanske myndigheter bedre oversikt over skipstrafikken.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Satellitten AISSat-1 benyttes i dag av Kystverket til å overvåke skipstrafikken i havområdene utenfor Norge. Kort tid etter det store jordskjelvet i forrige uke, bestemte styringskomiteen for AISSat-1 at den skulle omprogrammeres slik at den kunne være til hjelp i katastrofeområdene.

Dekke skipstrafikk

– Satellitten ble opprinnelig laget for å dekke skipstrafikken i nordområdene. Den tar ikke bilder, men samler inn informasjon om posisjon, kurs, fart, identifikasjon og andre data om skipstrafikken i området rundt, sier Terje Wahl, avdelingsdirektør for forskning og jordobservasjon ved Norsk Romsenter til TV2nyhetene.no.

Dataene leses ned ved KSATs bakkestasjon på Svalbard. Satellitten AISSat-1 ble skutt opp i juli 2010, og er et samarbeidsprosjekt mellom Kystverket, Forsvarets forskningsinstitutt, Norsk Romsenter og Kongsberg Seatex.

Se etter vrakgods

– Det er viktig å overvåke dette ettersom det representerer en fare for skipstrafikken, forteller administrerende direktør Rolf Skatteboe i Kongsberg Satellite Services i Tromsø til TV 2 Nyhetene.

Kongsberg Satellite Services administrerer nedlastingen og distribusjon av data fra en lang rekke satellitter.

– Vi kan fortelle hvor det er båter, og i hvilken retning de går. Kombinert med satellittbilder kan vi også se hvor det er båter i havet sammen med eventuelt vrakgods og andre ting som er skadelig for skipsfarten, forteller Skatteboe til TV2 Nyhetene.

Les også:Atomskyen blåser ut over havet

Ser Bedre oversikt

– Vi gir nå den japanske kystvakten tilgang til disse dataene fortløpende. De har ansvaret for maritime søk- og redningsoperasjoner, og vi håper dette kan være et lite bidrag til bedret situasjonsoversikt i den ekstreme situasjonen de nå må håndtere, sier sjøsikkerhetsdirektør Arve Dimmen i Kystverket til Kystverkets nettside.

Satellitten dekker områdene rundt Japan 1–2 ganger per døgn, og vil spesielt være nyttig der det mangler landbasert infrastruktur og ute i havområder.

Følger norske skip

Data fra AISSat-1 bidrar også i norske myndigheters arbeid med å skaffe oversikt over norske skip i området ved Japan. I tillegg til de japanske kystvakten distribuerer Kystverket data direkte til de norske Hovedredningssentralene. Herfra kan redningsoperasjoner over hele verden ledes, og de kan dele informasjon med aktuelle samarbeidspartnere.

Kongsberg Satellite Services er størst i verden på nedlasting av globale satellittdata. De eier og styrer 47 antenner over hele verden, og situasjonsdata fra Japan blir hentet ned på bakkestasjonen ved Longyearbyen på Svalbard. Det er verdens største sivile antenneinstallasjon.

– Jeg er stolt over at vi i Norge har klart å lage en verdensledende industri, hvor vi kan levere oppdatert informasjon til miljø og klimaovervåkning rundt omkring i verden, sier Skatteboe.