Aston Martin Cygnet: – Omtrent som å kjøpe en kjempedyr håndveske

Verdens mest eksklusive småbil er i produksjon. Noe for deg?

Aston_Martin Cygnet_Concept
Aston_Martin Cygnet_Concept

Puristene har ropt ut i forferdelse over Aston Martins siste påfunn, den super-eksklusive bybilen Cygnet. Ikke først og fremst fordi tanken på at noe slikt skulle rulle ut av portene på fabrikken, men fordi den er bygd på noe så trivielt og allment tilgjengelig som en Toyota iQ.

Også internt hos Aston Martin er det fortsatt svært delte meninger om hvorvidt dette er en god idé. Men nå er den altså i produksjon, med et navn som betyr ung svane. Selv om enkelte nok vil hevde at den ser mer ut som en stygg andunge.

Bykjøring med stil

– Man kan ikke bruke en diger V12-motorisert sportsbil eller luksusbil til jobb i byen. Det er bare tungvint. Denne er nyttig, man kommer inn og ut av byen uten problemer, den trenger bare 3,9 meter for å snu, og den gjør det med stil, sier Aston Martins kundeservice-ansvarlig for Nord- og Øst-Europa, Dennis Opstal. Han mener nyskapningen kan forsvare en plass blant DB9 og Rapide i modellprogrammet.

– Den er kanskje ikke en Aston Martin slik vi tradisjonelt har bygget dem. Men alle bilene er ombygd for hånd, og det tar 220 timer for hver eneste Cygnet, mer enn vi bruker på noen av våre andre serieproduserte biler. Kvaliteten er upåklagelig, og det vil kundene merke, sier Opstal.

De norske kjøperne har gjerne en stor og luksuriøs SUV - les mer her:

Det beste utgangspunktet

Og han har et poeng. Man kan mene hva man vil om utseendet, men eksklusivt er det utvilsomt, og interiøret lukter skinn og oser luksus som i en hvilken som helst annen Aston. Opstal vil heller ikke være med på at Toyotaen den er basert på er noe simpelt utgangspunkt:

– Siden produksjonen startet i 1919 har Aston Martin bygd rundt 50.000 biler til sammen. Toyota bruker tre dager på samme antall. Vi vet ikke hvordan man masseproduserer småbiler, men det gjør Toyota. Vi har ganske enkelt tatt det beste utgangspunktet og forbedret produktet, samtidig som vi har tilført designelementer som øyeblikkelig forteller deg at det er en Aston Martin.

Aston Martin midtbilde (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin midtbilde (Foto: Are J. Heiseldal)

Så koster det da også flesk. Den norske Aston Martin-importøren, Insignia i Oslo, averterer Cygnet til salgs for like i underkant av 400.000 kroner ferdig registrert – nesten dobbelt så mye som selv den dyreste Toyota iQ på markedet. Men for kundene i målgruppen spiller jo akkurat det ingen rolle.

– Ikke se på det som en bil

– Du kan ikke ganske enkelt se på det som en bil. Det er mer som når velstående kvinner kjøper håndveske til 20.000 dollar. De trenger det ikke, man kan klare seg med noe mye enklere. Men det er et signal om hvem du er, mener Opstal.

Et ganske dyrt signal. Men den selger, selv i de aller dyreste variantene.

Annerledesbilen: Les testen av originalen iQ her

Aston_Martin_Cygnet_interio
Aston_Martin_Cygnet_interio

Med plass til chihuahua

– I forbindelse med lanseringen på Genève-utstillingen hadde vi en spesialutgave, Launch Edition, som kunne leveres i hvitt eller svart. Den er et solid hakk opp i pris fra basismodellen, men gikk unna likevel. En av dagene under utstillingen fikk vi et par innom som falt pladask og bestilte en hver. Jeg sier ikke hva de heter, men jeg garanterer at du vet hvem de er, smiler Opstal, og henleder oppmerksomheten på et av de mer oppsiktsvekkende utstyrsalternativene:

En egen hundeseng, komplett i skinn i samme farge som bilens interiør. Og med Aston Martin-logo.

– Man må jo ta vare på sin chihuahua...

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: Noen kaster småbiler ut i kanalene...

Aston Martin underbilde (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin underbilde (Foto: Are J. Heiseldal)

Aston Martin 1 (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin 1 (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin Cygnet White Edition (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin Cygnet White Edition (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin 2 (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin 2 (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin 3 (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin 3 (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin 4 (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin 4 (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin 5 (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin 5 (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin 6 (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin 6 (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin 7 (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin 7 (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin 8 (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin 8 (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin 9 (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin 9 (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin 10 (Foto: Are J. Heiseldal)
Aston Martin 10 (Foto: Are J. Heiseldal)