tredemølle (Foto: Nina Kausland)
tredemølle (Foto: Nina Kausland)

Slik måler du makspuls

Å finne sin egen makspuls er ikke behagelig, men gir et uvurderlig treningsverktøy.

Makspuls, eller maksimal hjertefrekvens er det høyeste antall slag hjertet kan slå, for eksempel i et minutt. Makspulsen er bestemt fra fødselen av, synker noe med økende alder og er ikke trenbar.

– Å finne makspulsen krever at man presser seg maksimalt, og det er ikke behagelig. Avgjørende er at man varmer godt opp. Det anbefales også å kontakte lege hvis man er usikker på om en slik belastning tåles, sier TV 2 Sportys løpeekspert Johan Kaggestad.

Pulsmåler og pitbull
Hvis du ønsker å finne makspulsen ved en intens, praktisk økt, anbefales det at du bruker pulsmåler.

– Praktisk anbefaler jeg at du finner en motbakke, ganske bratt (6-10 prosent helling), og løper opp så fort du kan til det sier stopp. Du må nok gjenta dette minst to ganger før utmattelse inntrer. Du må altså presse deg. Enda sikrere på å komme opp til maks er det vel hvis naboen slipper sin pitbull terrier når du har et lite forsprang, sier Kaggestad spøkefullt.

Slik beregner du på papiret
Hvis du ikke ønsker å finne makspulsen ved å løpe, er det formler for å beregne denne:

220 minus alder, men den gir etter min mening for lave verdier, i hvert fall for de litt eldre. Jeg anbefaler heller:

220 minus (alder x 0,75). Er du 40 år, blir det 220 – 40 x 0,75 = 190. Da treffer du nøyaktig for 80-85 prosent av befolkningen.

Hvilepulsen synker med bedret form, rett og slett fordi slagvolumet økes som en konsekvens av treningen. Hjertemuskelen blir større og sterkere, og årene som fører til og fra hjertet øker i diameter.

LES OGSÅ: Den store pulsguiden