Silje Vallestad ble nylig kåret til årets gründerkvinne for mobiltjenesten Bipper. (Foto: TV 2/Tele2)
Silje Vallestad ble nylig kåret til årets gründerkvinne for mobiltjenesten Bipper. (Foto: TV 2/Tele2)

Bipper-gründer lager trygghetsalarm til unge jenter

Silje Vallestad står bak mobiltjenesten Bipper. Nå skal hun lage mobiltjenesten også for unge jenter på byn eller på tur.

Silje Vallestad ble nylig kåret til årets gründerkvinne for mobiltjenesten Bipper. Prisen på 1 million kroner skal hun bruke på å videreutvikle trygghetsløsningen Bipper.

– Nå skal vi videreutvikle en trygghetsalarm for tenåringer og unge kvinner, forteller Silje Vallestad til God morgen Norge.

– Mobiltjenesten Bipper har en trygghetsalarm og lokaliseringsløsning, der foreldre kan se hvor og når barna er på et sted, forklarer Silje.

LES OGSÅ: Nå får du kontroll over barnas mobilbruk

Trygghetsalarm for unge jenter

Barnas trygghetsalarm finnes allerede på Bipper og går ut på at barna kan trykke 000 på telefonen sin. Da ringer telefonen fem personer samtidig og viser dem hvor barnet er. Altså lokaliserer barnet.

Nå skal det også lages trygghetsalarm for tenåringer og unge kvinner.

– Det vi så var at mødrene til barna, som hadde trygghetsalarm med Bipper på telefonen, lånte med seg barnas telefon når de skulle på byen eller på tur, forteller Silje.

Trygghetsalarmen blir for unge jenter som er for gamle for Bipper. Den blir litt mer avansert og er ment for jenter ute på byen, de som er ute og jogger på kvelden, ute på tur osv. Litt mer avansert enn den for barna og den er tenkt til iPhone og android, forteller Silje.

Tenkte tilbake til egen barndom

Silje fikk ideén til Bipper da hennes datter på seks år, plutselig hadde venninner med telefon.

– For fire år siden, når eldstedatteren min var seks år, kom hun på døren med en jevnaldrende venninne med en mobiltelefon i hånden. Jeg var 19 år når jeg fikk min første mobil, plutselig var de seks år, så her har noe skjedd, forteller Silje.

Silje sier det satte i gang en prosess i henne, og hun lurte på om hun også måtte gi datteren sin en mobiltelefon. Når hun begynte å google på nettet, ble hun bekymret over farene, som mobbing og kontakt med fremmede.

– Jeg tenkte også tilbake på min egen barndom, da telefonen sto i stuen. Jeg ønsket egentlig bare å ha den samme oversikt og innblikk i mine barns kommunikasjonshverdag, som mine foreldre hadde, sier Silje.

LES OGSÅ: 90 % av 10-åringer har mobil!

Overvåking

Silje har blitt beskyldt for at dette er en form for overvåking av barn.

– Man vet jo ikke alt. Jeg hører ikke på samtalen og jeg vet ikke hva som står i tekstmeldingene. Jeg kan definere noen grenser, og det synes jeg at foreldre må ha mulighet å gjøre, sier Silje.

Å ha Bipper på telefonen merkes heller ikke av brukeren.

– Jeg har definert noen grenser på telefonen som gjør at de ikke kan bruke den mellom klokken 22.00 og 07.00 og de har et nettverk som består av familie og venner, forklarer Silje.

Dette er Bipper

Bipper er hovedsakelig ment for å kunne sette grenser på barnas mobilbruk, og gi barna trygghet gjennom et nødnummer. Tjenesten lar foreldrene bestemme hvem barna kan ha kontakt med på sin mobiltelefon, og når, hvor og hvor mye de kan bruke den, via en personlig nettside. Tjenesten inkluderer også en trygghetsalarm og en lokaliseringstjeneste.

Trygghetsalarmen innebærer et nødnummer som barnet kan ringe. Samtalen vil da gå til eksempelvis fem valgfrie personer samtidig, samtidig som alle får en SMS med et kart som viser hvor barnet var når det valgte å aktivere trygghetsalarmen.