Morgan 7 (Foto: Are J. Heiseldal)
Morgan 7 (Foto: Are J. Heiseldal)

Morgan 3 Wheeler: Her flyr du - på tre hjul

Morgan har solgt nesten 400 trehjulinger før produksjonen har startet.

Da de første skissene av Morgans «3 Wheeler» dukket opp i november, var det nok flere som lurte på om engelskmennene var tidlig ute med aprilspøken. Det var de altså ikke. Morgan går tilbake til røttene og fjerner et hjul.

– Dette er en moderne tolkning av trehjulingene som rullet ut av fabrikken på 20- og 30-tallet. Den ser ut omtrent som de gamle bilene, men den har aluminiumskarosseri og stålchassis, selv om rammen er av tre, som på alle andre Morgan-biler. Og i og med at den er lett og har en liten motor, er den både økonomisk og miljøvennlig, så dette er et godt tidspunkt å re-introdusere den på, sier Mark Cerrone, som har overoppsynet med produksjonen av den nye 3 Wheeler.

Over 370 biler solgt

Morgans plan var opprinnelig å bygge trehjulingene på bestilling. Men etterspørselen har vært enorm, selv om ingen hadde sett noe annet enn en datategning av bilen helt til preproduksjons-prototypene sto i Genève.

– Og likevel har vi solgt over 370 biler allerede. Målet er at ingen skal behøve å vente lenger enn ni måneder på en 3 Wheeler, så vi begynner med å bygge åtte i uka. Blir etterspørselen større, så skrur vi opp volumet., sier Cerrone. De åtte bilene kommer i tillegg til 18 andre Morgan-modeller som ruller ut av fabrikkene hver uke. Tallene nærmer seg masseproduksjon etter Morgan-standard...

LES OGSÅ: Bli med på Morgan-bursdag

Velkjente kunder

– De fleste som har bestilt bilen så langt er folk som enten har eller har hatt en Morgan fra før. De kjenner merket og vet hva de får, sier produksjonssjefen.

I slutten av mars skal de første testmodellene være på veien, og så skal det testes i 40.000 kilometer. De første bilene planlegges å være levert i løpet av sommeren. Basisprisen i Storbritannia ligger på 25.000 pund, i overkant av 240.000 kroner, og så skal selvsagt den norske staten ha sitt. Hvor mye avhenger av hvilken kategori avgiftsmyndighetene plasserer bilen i, men i mesteparten av Europa kan den registreres som trike.

0-100 på 4,5 sekunder

Motoren i 3 Wheeler, som er satt på utstilling i friluft mellom forhjulene, som på de gamle bilene, er en 1917-kubikks V-2 som yter cirka 115 hestekrefter. Kraften overføres til bakhjulet via en femtrinns girkasse fra Mazda og beltedrift, og når kjøretøyet ikke veier mer enn 495 kilo, sier det seg selv at det flytter seg ganske fort. 0-100 oppgis til 4,5 sekunder.

– Du får litt følelsen av å fly, sier Cerrone, og forklarer dermed samtidig Spitfire-designet på den ene bilen som sto utstilt i Genève. De britiske sportsbilbyggerne har til og med trukket parallellen så langt at startbryteren midt på dashbordet er løftet rett over fra Eurofighter.

SE OGSÅ: Får du også lyst til å sitte her?

– Ypperlig bil for piloter

– En av de første dagene av utstillingen i Genève hadde vi en ekte pilot innom her, i fullt arbeidsantrekk. Denne bilen bør egentlig kjøres med skinnhjelm og pilotbriller, flirer Cerrone.

– Kanskje burde dere innføre pilot-rabatt?

– Det var en god idé. Den skal jeg sende videre til markedsavdelingen!

Del med vennene dine på Facebook

LES OGSÅ: Denne to-seteren er et kommende samlerobjekt

Morgan underbilde (Foto: Are J. Heiseldal)
Morgan underbilde (Foto: Are J. Heiseldal)

Morgan 6 (Foto: Are J. Heiseldal)
Morgan 6 (Foto: Are J. Heiseldal)
Morgan 8 (Foto: Are J. Heiseldal)
Morgan 8 (Foto: Are J. Heiseldal)
Morgan 7 (Foto: Are J. Heiseldal)
Morgan 7 (Foto: Are J. Heiseldal)
Morgan 3 Wheeler (Foto: Are J. Heiseldal)
Morgan 3 Wheeler (Foto: Are J. Heiseldal)
Morgan 1 (Foto: Are J. Heiseldal)
Morgan 1 (Foto: Are J. Heiseldal)
Morgan 2 (Foto: Are J. Heiseldal)
Morgan 2 (Foto: Are J. Heiseldal)
Morgan 3 (Foto: Are J. Heiseldal)
Morgan 3 (Foto: Are J. Heiseldal)
Morgan 4 (Foto: Are J. Heiseldal)
Morgan 4 (Foto: Are J. Heiseldal)
Morgan 5
Morgan 5
Morgan 9 (Foto: Are J. Heiseldal)
Morgan 9 (Foto: Are J. Heiseldal)
Morgan 10 (Foto: Are J. Heiseldal)
Morgan 10 (Foto: Are J. Heiseldal)