Koenigsegg 1 (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg 1 (Foto: Are J. Heiseldal)

Kanskje får vi se denne på norske veier

Koenigsegg-medeier Bård Eker skal ha reservert en Agera R med 1115 hestekrefter.

Det er ni år siden den lille superbilprodusenten Koenigsegg fra Skåne satte sin første modell i produksjon, CC8. Utviklingen siden den gang har gått rivende fort, og foreløpig siste fase i utviklingen er Agera R, en ekstrem skapning som nesten fortjener å bli kalt super-duper-bil.

– Hvis du sammenligner vår modellhistorie med Porsche 911, så var CC8 en sekstitalls 911S, CCX fra 2006 var som en 993, mens Ageraen som vi produserer nå tilsvarer en moderne 997, sier salgssjef Anders Petré hos Koenigsegg.

Bioetanol = 1115 hestekrefter

Og skal du ha det ypperste av det ypperste, skal det altså stå en R til slutt. Monsteret har en femliters V8-motor som veier under 200 kilo, og yter mer enn 900 hestekrefter – hvis du fyller tanken med vanlig nittifem blyfri.

Putter du derimot E85, bioetanol, på tanken, ja da øker tallet drastisk – til 1115 hestekrefter og ufattelige 1200 Nm. Teoretisk skal dermed toppfarten være rundt 440 kilometer i timen. Det er sånt som får Top Gear-programleder Jeremy Clarkson til å begynne å hyle bak rattet.

LES OGSÅ: Lamborghini Miura regnes som verdens første superbil

Ny Clarkson-favoritt?

– Det er selvfølgelig viktig for oss at han liker bilen. Top Gear har ufattelige 250 millioner live-seere, og hvem vet hvor mange som ser programmene i opptak senere. Han har ikke fått kjøre denne ennå. Men snart skal han få lov, sier Petré.

At Clarkson foreløpig ikke har sluppet til er ikke så rart. Agera R er fortsatt et uhyre sjeldent beist.

– Vi har solgt seks stykker så langt. Den yngste kunden er 18 år, den eldste 67, og de kommer fra hele verden, selv om det nok er en hovedvekt i Midtøsten, sier Petré.

Én skal til Norge

Og én av de seks skal altså til Norge. Den hvite bilen med røde «Speed Racer»-striper på, som var selve stjernen på standen i Genève og er hovedblikkfanget på Koenigseggs nettsider, er nemlig etter det Broom får opplyst reservert for Bård Eker, som gjennom Eker Group eier 49 prosent av aksjene i superbilprodusenten.

Om han har tenkt å registrere den på norske skilter vet vi derimot ikke. Det vil i så fall gjøre svært vondt i lommeboka – slik bilen sto i Genève koster den nemlig rundt ti millioner norske kroner. Før avgifter.

LES OGSÅ: Her er superbilen du har råd til

Spesialdesignet skiboks

Da er det kanskje godt å vite at skiboksen – ja, skiboksen – er regnet med i prisen. Den er spesialdesignet for Agera R av Thule, og i den ligger to par carvingski fra Extrem – med bilens chassisnummer påtrykt.

– Det er slike ting som skiller oss fra andre produsenter. Man må kunne levere bilen med et eget særpreg, sier Petré.

Så spørs det om skiboksen slår an i Midtøsten.

Del med vennene dine på Facebook

LES OGSÅ: En superbil med skiboks!

Koenigsegg underbilde (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg underbilde (Foto: Are J. Heiseldal)

Koenigsegg Agera R (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg Agera R (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg 2 (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg 2 (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg 3 (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg 3 (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg 4 (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg 4 (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg 5 (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg 5 (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg 6 (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg 6 (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg 7 (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg 7 (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg 8 (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg 8 (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg 9 (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg 9 (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg 10 (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg 10 (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg 1 (Foto: Are J. Heiseldal)
Koenigsegg 1 (Foto: Are J. Heiseldal)