Audi A4 2,5 TDI (Foto: Privat)
Audi A4 2,5 TDI (Foto: Privat)

Audi A4 2,5 TDI: Denne bilen har gitt Christian mange bekymringer

Det startet med en reparasjon til 40 000 kroner - så ble det mer!

Innleggene har strømmet inn etter at vi i Broom gikk ut med oppfordringen: Fortell oss hvorfor akkurat du fortjener å bli påspandert årsavgiften.

Vil du være med? Da må du sende e-post med en begrunnelse og bilde av bilen din til redaksjonen@broom.no.

En av dem som allerede har sendt inn er Christian: Her kan du lese hans historie:

Forsøkte å bli kvitt

Det var mai 2010. Peugeot 406 1,6 HDI-en var begynt å blåse svart, på grunn av partikkelfilteret den norske stat har innført. Jeg forsøkte i lengre tid å bli kvitt den, uten hell. Til slutt fikk jeg byttet den inn i en 2002 Audi A4, 2,5 TDI

Kjempepen bil og god å kjøre. Selger sa at kamaksler var slitt. Jeg byttet disse samt vippearmer og alt det andre som hørte til. 40 000 kroner. Så kommer høsten og den første vintermåneden. En helg skal vi på hytta, vi kjører opp og parkerer, alt er normalt.

Les mer om denne A4-en i Brooms bruktbilguide - her:

Starter ikke

Gradestokken viser 20 kalde den natten. Dagen etter starter ikke bilen. Jeg tenkte at det var dieselen som hadde frosset. Falck kom og hentet bilen, dette var en lørdag. (Kostet meg 3000)

Falck tar så kontakt og sier at bilen må på verksted fordi det er noe annet galt. Ok, tenker jeg. Mandag får jeg beskjed om at toppene er ødelagt og at dette fort koster 70 000. Hjelpes tenkte jeg, er det mulig? Jeg hadde jo byttet kamaksler og alt?

Jeg begynner å ringe rundt, får også NAF til å se på skaden. Verkstedet som “ordnet” motoren i sommer tar ikke ansvar.

Brooms bilekspert: - Slik unngår du å bli lurt

Motor fra Danmark

Møller tipser meg om et sted i Danmark hvor man kan få billige nye motorer. Jeg reiser til Danmark, kjøper ny motor med meg hjem.(Kostet meg 17 000)

Bilen blir så satt på verksted for å få motoren byttet. Enda et sjokk – den nye motoren er ikke bedre enn den gamle. I alle dager- tenker jeg. Jeg hiver meg på telefonen til Danmark – de tar ikke ansvar. Så ringer bilverkstedet og sier at de kan ta det beste fra begge motorer. Så fint, det skulle koste meg 14.000

Egentlig ikke noe galt

Etter et par uker er bilen ferdig. Jeg kommer for å hente bilen, da er regningen på 24 900. Men det er ikke det verste; De står der og sier at det var egentlig ikke noe galt med motoren som allerede sto i bilen, den var bare litt slitt (den ene kamakselen). Batteriet var det heller verre med, dette måtte byttes.

Kom ingen vei med diskusjonen og endte opp med å betale. Så egentlig var den nye motoren, Danmark og alt bortkastet.

Endelig var bilen hjemme, over to måneder siden det såkalte havariet som kostet meg 50 000. Jeg vil selge bilen, finner en Touran jeg kan bytte inn til.

LES OGSÅ: Sossegutt fikk Porsche-panikk

Grine eller le

Turen går oppover til forhandleren og bilen stopper. Falck kommer, henter bilen. Når bilen så skal av planet, funker den helt fint igjen.

Turen går videre, helt til 100 meter før butikken der bilen skal byttes inn. Jeg vet ikke om jeg skal grine eller le.

Etter denne opplevelsen hadde ikke en "gratis" årsavgift skadet. Hilsen Christian.

Del med vennene dine på Facebook

LES OGSÅ: Denne karen er Broom-mester i uflaks