Opel_Omega (Foto: Privat)
Opel_Omega (Foto: Privat)

Opel Omega: – Nå tenkte jeg at det bare var å skru sammen dritten og starte ...

Thomas har ikke akkurat vært heldig med bilen sin. Les historien:

Innleggene har strømmet inn etter at vi i Broom gikk ut med oppfordringen: Fortell oss hvorfor akkurat du fortjener å bli påspandert årsavgiften.

Vil du være med? Da må du sende e-post med en begrunnelse og bilde av bilen din til redaksjonen@broom.no.

En av dem som allerede har sendt inn er Thomas: Her kan du lese hans historie:

Traff lyktestolpe

Kjøpte en Opel Omega 1994 2.0L 16v rett før jul, alt så tilsynelatende veldig bra ut og bilen i seg selv var ganske pen.

Etter syv dager skulle jeg kjøre et par kompiser hjem fra en fest, da det var som glattest. Jeg kjørte ikke fort, men likevel klarte jeg å få bilen til å overstyre, og akkurat der jeg overstyrte sto det en lyktestolpe.

Det kunne jo selvfølgelig gått verre, men både panser, fanger, lykter, radiator, lister her og der, grill og et par gjennopprettingsskader ble det. (Traff lyktestolpen i 25 km/t)

LES OGSÅ: BMW-eieren ble kåret til Broom-mester i uflaks

Ville ikke starte

Jeg fikk fikset radiatoren og fikk bilen på veien igjen. Nøyaktig seks dager senere kjørte jeg til jobb kl. 09.00 om morgenen, plutselig hørte jeg en dårlig lyd i motoren, akkurat som at den tente bare på tre sylindere.

Dette syntes jeg var veldig merkelig, og jeg stoppet motoren og ringte etter hjelp. Motoren ville da ikke starte og vi tenkte det kunne være batteriet, siden det kom en liten klikkelyd når vi prøvde å få start på "Donau".

Nytt batteri til 1000 kr,- men til ingen nytte, vi tauet bilen til verkstedet, åpnet toppen og der viste det seg at det var hull i stemplet på tredje sylinder og at råder og alt bare hadde blitt knust.

Passet ikke

Da kjøpte jeg ny motor til 6000,- kroner. De sa at bilen hadde gått 176 000 og dette hørtes bra ut. Det viste seg etter en stund at denne motoren kom fra en automatbil med CD, altså mange av motorfestene passet ikke. Dette fikset vi også etter hvert.

Nå tenkte jeg at det bare var å skru sammen dritten og starte, det var da jeg manglet både veivaksel-posisjonssensor og det ene og det andre, så den totale kostnaden ble på over 12 000,-

LES OGSÅ: Kevin har en knalltøff Omega med V6

Sentrallås-problemer

Når jeg endelig kunne ut og kjøre igjen, parkerte jeg bilen på skolen. Der var det noen moroklumper som tok hele emblemet bak, ikke at det har så mye å si men ... Samme dag hengte hele sentrallåssystemet seg opp, så på første dag med bilen kom jeg ikke inn i den.

Nå var det bare å benne ut taket over vinduet, ned med en kleshenger og dirke opp.

Den dag i dag kjører jeg bilen sånn som den er og det har nettopp kommet en ganske stor eksoslekkasje som sikkert kommer til å koste. Så en årsavgift frister veldig å betale akkurat nå (: Mvh. Thomas Hansen

Del med vennene dine på Facebook

Smart bruktkjøp? Les mer om Omega i Brooms bruktbilguide – her: