Bugatti og Mike Rossband (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti og Mike Rossband (Foto: Are J. Heiseldal)

Bugatti i Genève: Tar fri fra jobben i to uker - for å tørke støv!

Men så tørker han ikke støv av hva som helst...

Det er ikke hvem som helst som får pleie daglig omgang med verdens aller dyreste og raskeste biler. Mike Rossband (52) blir oppringt fra Bugatti hvert år med samme spørsmål:

– Kan du være med oss til Genève i år også?

Og dermed finner du altså Mike på Bugatti-standen på en av verdens største bilutstillinger – en ulastelig antrukket middelaldrende tysk herre med hvite silkehansker, bevæpnet med støvkost.

Når fiffen har vært på besøk inne bak sperringene for å ta en kikk på det som kanskje blir deres neste investering, er det hans oppgave å sørge for at bilene ser like fine ut når neste potensielle kunde kommer.

Avveksling

– Jeg synes det er gøy, og så er det en fin avveksling fra det jeg normalt driver med. Men to uker i strekk er i grunnen nok, sier Mike, som da kan gå tilbake til sin vanlige jobb. Den er heller ikke helt dagligdags.

– Jeg driver en slags kontinuerlig Tysklands-turné for Nintendo, og kjører rundt i en spesialtilpasset Audi Q7 med tv-skjermer, for å drive PR for spillkonsollene og de forskjellige spillene som lanseres.

Unntatt de to ukene i mars når bilindustriens øyne rettes mot Genève.

LES OGSÅ: Yrket ditt bestemmer hva du kjører

– Det må være moro

– Dette er sjette året mitt hos Bugatti, men det er vel femten år siden første gang jeg var med hos Bentley. Jeg har også vært med å kjøre biltransport for Bentley på testturer til både Lappland og Arizona, og da er jobben å passe på at ikke noe skjer med bilene. Kriteriet mitt for å si ja er at jeg må vite at det blir moro, sier Mike. Han tror han vet hvorfor han blir spurt igjen og igjen.

– Jeg har jo fått tilbakemeldinger på at de er fornøyd med måten jeg behandler både kundene og bilene på, og det er veldig viktig i dette segmentet. De har også spurt om jeg kan være med til Paris og Tokyo, men jeg kan ikke ta meg mer fri. Har jeg litt ledig tid har det hendt at jeg har slengt meg på i Frankfurt, sier tyskeren, som har tittelen "car cleaner" hos Bugatti.

Populært fotomotiv

Mens vi snakker med ham er det hundrevis av nysgjerrige som farter forbi utenfor glass-skilleveggene som beskytter de tre Veyron-modellene mot fettete fingre og ripe-farlige glidelåser – og svært mange stopper og tar bilder.

– Jeg er ganske sikker på at jeg er med på noen millioner bilder som er tatt i løpet av de utstillingene jeg har vært med på, smiler Mike.

– Og så har du hatt noen millioner euro mellom fingrene?

– Å ja. De tre som står her, to Grand Sport-modeller og en Super Sport, er verd til sammen fem millioner euro, sier Mike Rossband og blir litt mer alvorlig.

Det er omtrent 40 millioner kroner. Før norske avgifter. Forsiktig med den støvkosten!

Del med vennene dine på Facebook

SE OGSÅ: Her er noen andre som har det veldig moro på jobben

Bugatti underbilde (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti underbilde (Foto: Are J. Heiseldal)

Bugatti og Mike Rossband (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti og Mike Rossband (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti 1 (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti 1 (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti 2 (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti 2 (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti 3 (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti 3 (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti 4 (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti 4 (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti 5 (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti 5 (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti 6 (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti 6 (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti 7 (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti 7 (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti 8 (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti 8 (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti 9 (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti 9 (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport (Foto: Are J. Heiseldal)
Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport (Foto: Are J. Heiseldal)