Dette er konseptbilen Phoenix som nylig debuterte på bilutstillingen i Geneve   en forsmak på Saab framtid. (Foto: Scanpix)
Dette er konseptbilen Phoenix som nylig debuterte på bilutstillingen i Geneve en forsmak på Saab framtid. (Foto: Scanpix)

Bakmann frykter Saab kan gå konkurs

Mener salgsmålene er altfor optimistiske og at det trengs mer penger.

Det har vært mange gode nyheter for Saab de siste ukene med feiringen av ettårs-jubileet etter "uavhengigheten" fra GM, ny facelift-utgave av 9-3, premiere på 9–5 stasjonsvogn i Genève – og ikke minst avdukingen av konseptbilen Phoenix som viser framtidstankene hos de svenske bilfabrikken.

Men i går kom nyhetsoppslagene som snudde opp-ned på mye.

Dommedagsprofetier

Til svenske Dagens Industri sier den russiske finansmannen Vladimir Antonov at han ikke tror Saab kommer til å klare årets salgsmål på 80 000 biler. Dermed vil de også mangle penger – noe som igjen kan føre til at den Europeiske Investeringsbanken vil kreve tilbake lånet som ble gitt til Saab i fjor. Og da kan konkurs være et faktum i løpet av bare fem dager.

Det høres ut som de rene dommedagsprofetier, noe Saab ikke har vært helt ukjent med de siste årene. Men det er likevel svært spesielt at dette kommer fra nettopp Antonov.

Han har vært en svært viktig mann i kulissene for Saab det siste året. Det var langt på vei hans penger som gjorde det mulig for nederlandske Spyker å kjøpe Saab. Og Antonov har akkurat sagt seg villig til å bla opp 32 millioner Euro for sportsbildelen av Spyker, det vil i praksis si det selskapet drev med før de overtok Saab.

LES OGSÅ: Her går BMW helt nye veier

Merkelig timing

Han bør derfor vite hva han snakker om – og utslippet hans har da også vakt stor oppsikt.

– Det å spå at Saab skal slite med å klare både salgsmål og forretningsplan – det er ikke akkurat kontroversielt, det har mange gjort før. Men det er veldig spesielt at dette kommer fra en mann så til de grader på innsiden som Antonov, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

– Timingen er også noe merkelig. Etter en god periode med mange positive nyheter for Saab, kommer dette og river ned mye av det som er bygget opp. I Sverige går spekulasjonene nå høyt om hva Antonovs motiver er, sier Knut Skogstad.

LES OGSÅ: Er dette klassens lekreste stasjonsvogn?

Maktkamp?

I intervjuet med Dagens Industri sier Antonov at det henger en mørk sky over Saab. Han anslår at kapitalbehovet i første omgang vil være på en halv milliard svenske kroner, et beløp han angivelig skal være villig til å bidra med. For å få utviklet en mindre modell (9-2) vil det trengs ytterligere 1,7 milliarder kroner.

Del med vennene dine på Facebook

– Smaker det av en maktkamp internt i "nye Saab"?

Ble avvist som eier

– Ja, fra utsiden gjør det det. Antonov har helt klart en agenda her, men det er vanskelig å si om han har røket uklar med Spyker-eier Victor Muller eller om dette kan være et taktisk grep for å få kjøpt andeler av Saab rimeligere. Eller om det ligger noe helt annet under.

– Det er veldig mange spekulasjoner her, alt fra at dette viser at Spyker i praksis bare er et korthus og at Saab ikke er liv laga – til at Antonov vil vise omverdenen hvor viktig han og pengene hans er for at Saab skal kunne overleve. Antonov ble opprinnelig avvist som ny Saab-eier av GM, fordi de ikke likte bakgrunnen hans. Nå er han i ferd med å manøvrere seg inn i en bedre posisjon og mest sannsynlig er dette utspillet en del av taktikken rundt dette, sier Broom-redaktøren.

LES OGSÅ: Halvor (18) kjørte over 140 mil for å feire Saab

Saab 9-5 stasjonsvogn rakk aldri å gå i prouduksjon før Saab gikk konkurs. Nå tyder mye på at en eventuell ny eier av Saab heller ikke får lage den.
Saab 9-5 stasjonsvogn rakk aldri å gå i prouduksjon før Saab gikk konkurs. Nå tyder mye på at en eventuell ny eier av Saab heller ikke får lage den.

Hva mener du om Saabs framtid? Skriv i kommentarfeltet under: