BILEN MIN: Vidars Mitsubishi Galant VR4

Vidar er 20 og har sin femte Galant. Er dette den eneste i Norge?

Få vet hva som bor i denne bilen. Denne varianten av Galant har nemlig ikke vært solgt i Norge. (Foto: Privat)
Få vet hva som bor i denne bilen. Denne varianten av Galant har nemlig ikke vært solgt i Norge. (Foto: Privat)

I spalten ”Bilen Min” har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Mitsubishi Galant er en japaner med lange tradisjoner. Den ble lansert i 1969 og Vidar sin bil som du ser på bildene her er av åttende generasjon som ble kom på markedet i 1997.

Med Galant hadde Mitsubishi en familiebil som våget seg litt nærmere europeisk smak enn mange av de samtidige konkurrentene fra solens land. Broom har tidligere presentert den som japaneren som drømte om å være en BMW.

Om Galant klarte akkurat det skal være usagt, men den var absolutt av det mer spennede fra Østen for et drøyt tiår siden. Dessverre fornyet ikke Mitsubishi modellen i Europa, og den avgikk med døden i 2003.

Riktignok selges bilen fortsatt i USA, men det er en annen bil - og med sitt rare japanske design for amerikansk smak ville den vært bortimot uselgelig i Europa.

Det er egentlig litt trist at Galant forsvant. Særlig når man studerer Vidars bil og forstår litt av hvilke kvaliteter som fantes i de råeste utgavene:

Eier: Vidar Bø (20)

Bosted: Lom

Litt om meg selv: Jeg er økonomi-student og glad i biler. Særlig Galant skulle man tro, da dette er min Galant nr fem!

Scott har en lekker Toyota Supra - se den her:

Svært sjelden bil

Bilen: 1996 Mitsubishi Galant VR4

(artikkelen fortsetter under bildet)

Mange vil nok synes det er synd at denne ikke kan registreres i Norge. (Foto: Privat)
Mange vil nok synes det er synd at denne ikke kan registreres i Norge. (Foto: Privat)

Hvor lenge har du eid den? Kjøpte bilen i april 2010

Hva har du gjort med den? Ikke annet en oljeskift, og skiftet servo-reimen pga at den vart morken etter stått rolig i nesten ett år.

Liker best med bilen: Det aller beste er at de fleste ikke vet hva som skjuler seg under panseret, har sett flere som har blitt overrasket over å bli forbikjørt av denne. Dessuten er det gøy med høyrerattet, tror det eller ei.

Liker minst med bilen: At det ikke er mulig å registrere denne selv om den er helt (nesten) original, pga manglende typegodkjenning.

Beste opplevelse med bilen: Rett og slett kjøre meg en tur! Har ikke fått brukt den så mye at jeg har så mange opplevelser med den, dessverre.

Mitsubhishi Cordia: Turbo-klassiker til 15 000,-

Hysterisk japse-motor

(artikkelen fortsetter under bildet)

Under panseret finnes hemmeligheten... Dette er gromme saker. (Foto: Privat)
Under panseret finnes hemmeligheten... Dette er gromme saker. (Foto: Privat)

Framtidsplaner for bilen: Tenker på å selge den om jeg får rett pris. Ellers kommer jeg vel ikke til å gjøre stort, annet å bruke den på noen treff, og lignende så lenge jeg har den.

Drømmebil: Min drøm hadde vært å få denne bilen med skilt!

Annet: Det sitter en 2,5l V6 twinturbo i den, og er trekk på alle 4 hjul. Den er ikke helt original, da det sitter coilovers og effektanlegg på den. Veldig frisk bil med 280 hk, kombinert med manuell og 4x4 er det veldig gøy.

Må også få trekke fram Mitsubishi Klubben - virkelig masse hjelp og få, og seriøst forum! anbefaler dette til alle Mitsubishi- eiere og fantaster!

Del med vennene dine på Facebook

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten og stor, se info her.

Se Steffens Mitsubishi 3000 GTO VR4

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Vidar om? Bruk kommentarfeltet under!

Vidar er hekta på Galant. Og dette er drømmebilen hans. (Foto: Privat)
Vidar er hekta på Galant. Og dette er drømmebilen hans. (Foto: Privat)