Frem til 2006 var det stjernehimmelen i Las Vegas som speilet seg i denne Stutzens blanke krom. Men den har ikke fått det noe dårligere etter at den kom til Toten. Foto: Privat
Frem til 2006 var det stjernehimmelen i Las Vegas som speilet seg i denne Stutzens blanke krom. Men den har ikke fått det noe dårligere etter at den kom til Toten. Foto: Privat

Bilen min: Johannes fyller bensin på sin Stutz Blackhawk i nedoverbakker

Denne har han importert fra Las Vegas - selvfølgelig!

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

For ikke lenge siden skrev vi om det vanvittige eventyret som Stutz Motor Car of America var i årene 1968 til 1995, med utgangspunkt i deres mest bygde modell "Blackhawk". Og vi fikk også anledning til å skrive en oppfølger om noe av alt det andre rare som ikke-akkurat-mainstream-produsenten satte til verden av oppsiktsvekkende biler.

Broom.no - "best på Stutz...?"

Nå har Johannes Narum sendt oss bilder av sin bil, og vi tar sjansen på å utnevne oss selv til kanskje den bil-siden i hele verden som har skrevet mest om Stutz de siste månedene...

Todørs-coupeen Blackhawk var firmaets opprinnelige modell, og grunnlaget for videreutvikling til både cabrioleter, firedørs sedaner og limousinemodeller. Den første Blackhawken kom på markedet i 1971 og den siste ble bygget i 1987. Underveis hadde man skiftet bunnstruktur fra Pontiac Grand Prix til Pontiac Bonneville som følge av at den førstnevnte ble kraftig downsizet rundt 1980, men til tross for en viss evolusjon var bilen temmelig lik seg gjennom hele produksjonen.

Designet på Stutz Blackhawk skilte seg markert ut fra mengden også da bilene var nye. Men i USA har det aldri vært pinlig å bli lagt merke til, eller å annonsere sin velstand. Foto: Privat
Designet på Stutz Blackhawk skilte seg markert ut fra mengden også da bilene var nye. Men i USA har det aldri vært pinlig å bli lagt merke til, eller å annonsere sin velstand. Foto: Privat

Johannes Narums bil er en 1975-modell, og tilhører dermed den fjerde "generasjonen" - som varte fra 1974 til 1976. Så tidlig kunne bilene leveres med en hel rekke big block-motorer. Til og med Cadillacs 8,2-liter, som var verdens største serieproduserte personbilmotor, sto på bestillingslisten for den som ville.

Les også: Lyst på en selv? Denne er til salgs...

Bedøvende luksus

Men på Stutz Blackhawk var det mer utstyr og utseende som sto i fokus enn rå kraft. Bilene kostet hinsides med penger, hadde karosserier i håndknakket, ekstra tykt stål, og mange av interiørdetaljene var belagt med 24 karat gull. I dag mener mange at designet var totalt "over the top". Det gjorde mange den gang også, men bilen skulle først og fremst synes, og i et land så blottet for Jantelov som USA var alle midler tillatt.

De mest kritiske skulle forresten bare visst at det var Virgil Exner som sto for designet. Han var en legende som bare noen år tidligere hadde jobbet hos Chrysler, og i løpet av den tiden tegnet noen av de mest tidløse klassikerne verden noen gang har sett.

Han hadde mange sider, den mannen.

Det har Johannes Narum også. Han avslører at han drømmer om på sikt å eie en skikkelig hot rod. Da er det virkelig ikke feil å starte med en Stutz Blackhawk!

Navn: Johannes Narum (29).

Bosted: Kolbu, Østre Toten, på en gård jeg kjøpte av min far for seks år siden.

Fra Vegas til Østre Toten

Litt om meg selv: Interessert i gammel Rock´n´roll fra 50- og 60-tallet, og noe 70-talls. Hører helst på Elvis, Johnny Cash, Jerry Lee Lewis, Carl Perkins, Willie Nelson, Waylon Jennings. Liker bilene, kulturen og musikken spesielt fra 50-tallet. Praktiserer den ikke selv!

Bilen: 1975 Stutz Blackhawk Coupe, Gold Metallic. Med en 7,5 liter Pontiac 455 V8, originalt med 215 hk. Luftfjæring, alt er elektrisk osv.

Hvor lenge har du eid den? Kjøpte den i juni 2006 av en eldre kar som bodde i Las Vegas. Han ville selge fordi han hadde nådd pensjonsalderen og ikke brukte bilen noe særlig lenger. Var opprinnelig far og meg som kjøpte den sammen, men jeg valgte å kjøpe ham ut for tre år siden. Far har gått mer over på Harley. Nå kjører han en 1994 Harley Davidson Heritage Softail Nostalgia.

Hva har du gjort med den? Da bilen kom til Norge i august, fikk jeg tatt understellsbehandling, skikkelig lakkrens, polering og voksing. Måtte også få rettet opp en bulk på venstre bakskjerm under fangeren, og kjøpe nytt glass til ene baklykten, som var knust. Eieren hadde nok vært borti et uhell før han leverte bilen, som jeg ikke fikk vite om før den var her alt. Han ville heller ikke si hva som hadde skjedd !!!

Har også kostet på nye dekk, lager foran på hver side og en ny spindel på venstre side foran. Jeg fikk også en til å fjerne noe vakum-styr i motoren som gjorde at den ble cirka 30 hester sterkere, og fungerer mye bedre. Gjorde også om på noe annet som jeg ikke husker helt !

Les også: Audi A8 - så diskret kan en luksusbil være

Feilkonstruert bensinpåfylling

Liker best med bilen: Liker best komforten og den følelsen man får av å sitte bak rattet og se på det vanvittige "dashbordet" med alle instrumentene, høre motoren brumme og lyden forplante seg i hele kupeen, og se fremover det lange panseret... Alle linjene på bilen, sidepipes´ene...

Liker minst med bilen: Liker minst bensinpåfyllinga, den er vanskelig. Jeg får kun fylt på Esso-stasjoner og Statoil Mjøsstranda på Gjøvik, det på grunn av at bilen må stå med god helling fra pumpa. Påfyllinga ligger litt for flatt i forhold til bensintanken. Burde ha vært mer helling på den.

Stutz Blackhawk var bygget for hånd i ekstra tykt stål i Italia, på chassis fra Pontiac Grand Prix. Johannes´ bil er en 1975-modell. Foto: Privat
Stutz Blackhawk var bygget for hånd i ekstra tykt stål i Italia, på chassis fra Pontiac Grand Prix. Johannes´ bil er en 1975-modell. Foto: Privat

Beste opplevelse med bilen: Vanskelig å plukke ut den beste opplevelsen jeg har hatt med den, det har vært mange! Alle ansiktsuttrykkene, smilene og vinkene fra folk langs veien og uansett hvor jeg stopper! En må ha god tid! Jeg synes det er koselig med alle som kommer og skravler.

En opplevelse som skiller seg ut er nok da Kjell Elvis kjørte mens jeg satt på, fra Skibladnerbrygga og opp til parkeringa ved Rundkiosken på Gjøvik. Det var noen timer før han skulle ha show på Kulturkroa på Skreia høsten i 2009. Mange morsomme reaksjoner! Var glad det ikke var mer trafikk enn det var!

Alle turene som familien har vært med har også vært stunder og opplevelser som jeg husker godt .

Mye igjen å gjøre

Fremtidsplaner for bilen: Framtidsplanene blir å få pakket opp igjen hele motoren,skifte ut og "frisere" noe så den blir mye sterkere. Har en jeg kjenner som kan ta på seg å gjøre dette. Da er det muligheter for ca. 370-400 hk. Har også tenkt på å få renset og pleiet skinninteriøret, ordne aircondition og skifte varmeapparatventil.

Lakk og karosseri kommer til slutt. Lakken har begynt å sprekke noe her og der, det er en del slitasjeskader nederst på skjermene og så videre. Drømmer om å kunne få en proff til å slipe den helt ned og lakkere opp igjen i den fargen som er.

Drømmebil: Drømmebil er en hot rod bygget av Chip Foose eller Boyd Coddington! Ellers er det vanvittig mange fine 32-40-modeller Ford og Chevrolet som en kan få kjøpt til overkommelige priser. 1949-51 Mercury blyslede er også interessant.

Er egentlig fornøyd med den jeg har, men det hender jeg drømmer om noe som er enklere å ha med å gjøre!

Del med vennene dine på Facebook

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor; se info her.

Les også: Moderne vulgær-luksus: Bli med og kjør Rolls-Royce!

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Johannes om? Bruk kommentarfeltet under!