Chrysler Status side (Foto: Privat)
Chrysler Status side (Foto: Privat)

Denne har stått bom stille siden november

Petter har ikke akkurat vært heldig med bruktbilen sin. Les historien:

Innleggene strømmet inn etter at vi i Broom gikk ut med oppfordringen: Fortell oss hvorfor akkurat du fortjener å bli påspandert årsavgiften.

Vil du være med? Da må du sende e-post med en begrunnelse og bilde av bilen din til redaksjonen@broom.no

En av dem som allerede har sendt inn er Trond. Her kan du lese hans historie:

Girkassen frøs

Hei. Jeg eier en Chrysler Stratus LX 2.5 V6. Kjøpte den høsten 2009.

Den første vinteren opplevde jeg det første problemet. Den har automat med tiptronic. Det ble kaldt ute, og det som skjedde var at girkassen frøs.

Jeg prøvde å sette den i drive, revers eller i det manuelle systemet. Men ingenting skjedde. Måtte bare gasse og vente på at den ble varmere.

Noen ganger ble det kø bak meg fordi jeg allerede var ute i gaten. Girkassen har en oljelekkasje, med mulige soleniodpakke-greier som jeg har blitt forklart var ødelagt. Men har etterfylt girkasseolje nå og da.

Les mer om Stratus i Brooms bruktbilguide - klikk her:

Flere problemer...

Det var også en lekkasje av frostvæske fra motoren, det ble gjennom høsten dessverre fylt på med mer vann enn frostvæske på grunn av økonomien. Dessverre frøs vannet den vinteren på grunn av sprengkulden.

På sommeren 2010 ble det oppdaget rust i kanalen på høyre side. Dessverre hadde jeg ikke penger til å fikse rusten før utpå høsten.

Ikke noe pent syn, dette.  (Foto: Privat)
Ikke noe pent syn, dette. (Foto: Privat)

Men da kom andre problemer fram i lyset. Først røk servopumpa, slik at jeg måtte fylle på servoolje etter hver tur. To dager etterpå mista jeg bremseklossene på begge framhjul. Da ble det nye bremseskiver og klosser på framhjulene.

LES OGSÅ: Når kommer feilene og problemene på en bil?

Nektet å starte

Da november kom, røk motoren. Jeg parkerte den kvelden før i ti minusgrader på nesten tom tank i nedoverbakke, med nesen vendt nedover.

Bensinnåla var da over den røde streken. Dagen etterpå var det fortsatt ti minus og bensinnåla viste tom tank. Da jeg prøvde å starte den, hostet den litt og gjorde ikke mer.

Fikk veihjelp og tok den med på en bensinstasjon og fylte tanken opp med kondensfjerner. Bilen nektet å starte.

Ikke funnet feilen

Måtte parkere bilen en måned før jeg fikk den på verksted. Fikk da høre at den var mulig "hjernedød". Styreenheten for motoren var kaputt. Den prøver å starte, den får bensin, men tenner ikke. Verkstedet trodde det var "hjernen" som var årsaken. Hadde bilen på det verkstedet i ca to måneder mens de skjekket den etter billig reparasjon-prinsippet.

Betalte nesten 2000 for den sjekken. Og fikk den fraktet til et annet verksted fordi jeg trodde lykken skulle smile til meg.

Det nye verkstedet har ennå ikke funnet feilen. Den er der ennå. De skal fikse den når det billigst på dagen og når verkstedet ikke har noen hastereperasjoner på andre biler. Jeg har dessverre gått på en smell siden bilen skulle ha blitt EU-godkjent innen 1 november i 2010. Den står på verksted med skiltene på. Og kostnadene blir nok store med å fikse bilen, få den EU-godkjent samt betale årsavgiften på den. Men den er veldig god på veien, en drøm å kjøre. Hilsen Trond.

Del med vennene dine på Facebook

Verkstedpriser: - Dette er en hån mot vanlige arbeidsfolk