Schibsted faller mens NRK vokser

Samtidig som store eierposter er i spill i norske medier, mister Schibsted markedsandeler i avismarkedet. I TV-markedet går NRK motsatt vei og kaprer flere seere.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På to år har Norges største aviskonsern falt fra en markedsandel på 32,2 prosent til 30,2 prosent i fjor, viser ferske tall fra Medietilsynet. Selskapet har dermed en litt større buffer opp til maksgrensen på 33,3 prosent som er fastsatt i medieeierskapsloven.

Kulturminister Anniken Huitfeldt (Ap) har varslet en gjennomgang av loven, noe Medietilsynet stiller seg bak.

- Vi er enige i at det er behov for å se på hva som omfattes av loven, sier konsesjonsdirektør Gudbrand Guthus i tilsynet. Til Aftenposten sier han at Schibsteds fall likevel ikke fritar konsernet fra det pålagte nedsalget i Polaris Media. Polaris har de siste årene etablert seg på en solid fjerdeplass i det norske avismarkedet, men ligger fortsatt så vidt under 10 prosent, nærmere bestemt har de 9,2 prosent av markedet for dagsaviser.

A-pressen er like suveren på andreplass med 17,5 prosent, som Schibsted er på førsteplass. Tredjeplassen, og siste konsern med mer enn 10 prosent, er Edda Media med sine 10,1 prosent.

I fjernsynsmarkedet har NRK styrket sin posisjon, først og fremst på bekostning av TV 2. Statskanalen har økt 21 prosentpoeng til en markedsandel på 41,2 prosent, mens TV 2 har falt dobbelt så mye og ligger på 23,1 prosent. (©NTB)