Schibsted faller mens NRK vokser

Samtidig som store eierposter er i spill i norske medier, mister Schibsted markedsandeler i avismarkedet. I TV-markedet går NRK motsatt vei og kaprer flere seere.

På to år har Norges største aviskonsern falt fra en markedsandel på 32,2 prosent til 30,2 prosent i fjor, viser ferske tall fra Medietilsynet. Selskapet har dermed en litt større buffer opp til maksgrensen på 33,3 prosent som er fastsatt i medieeierskapsloven.

Kulturminister Anniken Huitfeldt (Ap) har varslet en gjennomgang av loven, noe Medietilsynet stiller seg bak.

- Vi er enige i at det er behov for å se på hva som omfattes av loven, sier konsesjonsdirektør Gudbrand Guthus i tilsynet. Til Aftenposten sier han at Schibsteds fall likevel ikke fritar konsernet fra det pålagte nedsalget i Polaris Media. Polaris har de siste årene etablert seg på en solid fjerdeplass i det norske avismarkedet, men ligger fortsatt så vidt under 10 prosent, nærmere bestemt har de 9,2 prosent av markedet for dagsaviser.

A-pressen er like suveren på andreplass med 17,5 prosent, som Schibsted er på førsteplass. Tredjeplassen, og siste konsern med mer enn 10 prosent, er Edda Media med sine 10,1 prosent.

I fjernsynsmarkedet har NRK styrket sin posisjon, først og fremst på bekostning av TV 2. Statskanalen har økt 21 prosentpoeng til en markedsandel på 41,2 prosent, mens TV 2 har falt dobbelt så mye og ligger på 23,1 prosent. (©NTB)

Mer innhold fra TV 2