Når disse drosjesjåførene velger bil brukes både hode og hjerte. Roger Gulbrandsen (f.v.) kjører BMW 730 D, Ole Kristian Kristoffersen kjører Mercedes Benz E350 CDI 4 matic, Christian Jahr har rundet 500.000 kilometer med sin Mercedes Benz E220 CDI og Pål Ottesen har oppkalt Toyota Land Cruiseren etter tv frosken kermit.  (Foto: Roar Grønstad/rb.no/ANB)
Når disse drosjesjåførene velger bil brukes både hode og hjerte. Roger Gulbrandsen (f.v.) kjører BMW 730 D, Ole Kristian Kristoffersen kjører Mercedes Benz E350 CDI 4 matic, Christian Jahr har rundet 500.000 kilometer med sin Mercedes Benz E220 CDI og Pål Ottesen har oppkalt Toyota Land Cruiseren etter tv frosken kermit. (Foto: Roar Grønstad/rb.no/ANB)

Kjører drømmebilen i jobben

Noen taxisjåfører har det mer moro enn andre.

Roger Gulbrandsen nekter å kjøre annet enn BMW 7-serie. Kollega Christian Jahr har kjørt over 500.000 kilometer med sin Mercedes. For enkelte drosjesjåfører betyr bilen alt, forteller rb.no

Praten går lett og ledig rundt kafébordet på Esso-stasjonen ved E6 på Jessheim.

Formiddagstimene kan ofte være litt stille i drosjeyrket, så det hender sjåførene møtes her til en kaffekopp.

Utenfor står biler som kan få tennene til å løpe i vann hos flere bilentusiaster.

To av dem koster over en million kroner. Dette er drosjeguttenes arbeidsplasser.

Drømmegliset

Roger Gulbrandsen er nå sjåfør på sin tredje BMW 7-serie. Med en prislapp på 1,2 millioner kroner er dette trolig en av de dyreste drosjene på Romerike.

Da sjefen, drosjeeier Dag Bakke, ymtet frampå om det ikke kunne holde med en fullt utstyrt 5-serie X-drive, rynket Roger på nesa.

– Han mente femmeren kunne bli litt snau, hehe, og fikk det som han ville, forteller Bakke til Romerikes Blad Bil.

KLATREHESTEN: Med Toyota Land Cruiser som hjelpemiddel er det Pål Ottesen som får de mest krevende kjørerutene.  (Foto: Roar Grønstad/rb.no/ANB)
KLATREHESTEN: Med Toyota Land Cruiser som hjelpemiddel er det Pål Ottesen som får de mest krevende kjørerutene. (Foto: Roar Grønstad/rb.no/ANB)

Han hevder at selv om en BMW 730 D er dyrere å kjøpe inn enn mange andre biler, er den ikke så dyr å drifte. Uansett er milliongliset i gode hender.

– Jeg vasker den stort sett seks dager i uka, poengterer Gulbrandsen.

Halv million kilometer

Vedlikehold er også svært viktig for Christian Jahr. Hans Mercedes-Benz E220 CDI har rullet hele 519.000 kilometer siden 2006.

Hver eneste meter av dem har Jahr kjørt selv.

– Det har vært en solid og god bil. Jeg har ikke hatt mye problemer med den, men det er klart at nå som den drar seg over en halv million kilometer begynner slitasjen å vise seg fram på flere områder, forteller Jahr.

Slakk i hjuloppheng og slarkete fôringer er blant det som nevnes.

– Jeg skal bytte den inn i en helt ny E-klasse seinere i år. Neste gang skal jeg ikke kjøre så langt før jeg bytter, sier Jahr.

Ole Kristian Kristoffersen kjører en AMG-stylet Mercedes-Benz E350 CDI 4-matic.

– De fleste bytter nok på rundt 250.000-300.000 kilometer. Da er bilene fortsatt greie å selge videre, mener han.

STANDSMESSIG SJUER: Roger Gulbr andsen er sjåfør på sin tredje BMW 7-serie. Han trives godt bak rattet i gliset til 1,2 millioner kroner.  (Foto: Roar Grønstad/rb.no/ANB)
STANDSMESSIG SJUER: Roger Gulbr andsen er sjåfør på sin tredje BMW 7-serie. Han trives godt bak rattet i gliset til 1,2 millioner kroner. (Foto: Roar Grønstad/rb.no/ANB)

Dag Bakke mener drosjesjåfører på Romerike er mer opptatt av bil enn kollegaene i Oslo.

– Mange her er bilentusiaster. Da har bilvalget alt å si. For de fleste i Oslo er bil bare bil, sier Bakke.

Får de vanskelige rutene

Ordtaket «man høster som man sår» gjør seg stadig gjeldende for Pål Ottesen. Kjører man en ustoppelig Toyota Land Cruiser er det ikke annet å vente enn at man sendes ut på de mest uframkommelige steder.

– Jeg får nok mange av de vanskeligste rutene på Romerike fordi jeg kjører denne bilen. Men det er jo ikke noe problem, for den kommer fram nesten over alt. Blant annet har jeg fast skolekjøring, sier Ottesen.

Les mer om bil og motor på rb.no

Se også: Brukt taxi kan være mye bil for pengene