
Kjører drømmebilen i jobben
Noen taxisjåfører har det mer moro enn andre.
Roger Gulbrandsen nekter å kjøre annet enn BMW 7-serie. Kollega Christian Jahr har kjørt over 500.000 kilometer med sin Mercedes. For enkelte drosjesjåfører betyr bilen alt, forteller rb.no
Praten går lett og ledig rundt kafébordet på Esso-stasjonen ved E6 på Jessheim.
Formiddagstimene kan ofte være litt stille i drosjeyrket, så det hender sjåførene møtes her til en kaffekopp.
Utenfor står biler som kan få tennene til å løpe i vann hos flere bilentusiaster.
To av dem koster over en million kroner. Dette er drosjeguttenes arbeidsplasser.
Drømmegliset
Roger Gulbrandsen er nå sjåfør på sin tredje BMW 7-serie. Med en prislapp på 1,2 millioner kroner er dette trolig en av de dyreste drosjene på Romerike.
Da sjefen, drosjeeier Dag Bakke, ymtet frampå om det ikke kunne holde med en fullt utstyrt 5-serie X-drive, rynket Roger på nesa.
– Han mente femmeren kunne bli litt snau, hehe, og fikk det som han ville, forteller Bakke til Romerikes Blad Bil.

Han hevder at selv om en BMW 730 D er dyrere å kjøpe inn enn mange andre biler, er den ikke så dyr å drifte. Uansett er milliongliset i gode hender.
– Jeg vasker den stort sett seks dager i uka, poengterer Gulbrandsen.
Halv million kilometer
Vedlikehold er også svært viktig for Christian Jahr. Hans Mercedes-Benz E220 CDI har rullet hele 519.000 kilometer siden 2006.
Hver eneste meter av dem har Jahr kjørt selv.
– Det har vært en solid og god bil. Jeg har ikke hatt mye problemer med den, men det er klart at nå som den drar seg over en halv million kilometer begynner slitasjen å vise seg fram på flere områder, forteller Jahr.
Slakk i hjuloppheng og slarkete fôringer er blant det som nevnes.
– Jeg skal bytte den inn i en helt ny E-klasse seinere i år. Neste gang skal jeg ikke kjøre så langt før jeg bytter, sier Jahr.
Ole Kristian Kristoffersen kjører en AMG-stylet Mercedes-Benz E350 CDI 4-matic.
– De fleste bytter nok på rundt 250.000-300.000 kilometer. Da er bilene fortsatt greie å selge videre, mener han.

Dag Bakke mener drosjesjåfører på Romerike er mer opptatt av bil enn kollegaene i Oslo.
– Mange her er bilentusiaster. Da har bilvalget alt å si. For de fleste i Oslo er bil bare bil, sier Bakke.
Får de vanskelige rutene
Ordtaket «man høster som man sår» gjør seg stadig gjeldende for Pål Ottesen. Kjører man en ustoppelig Toyota Land Cruiser er det ikke annet å vente enn at man sendes ut på de mest uframkommelige steder.
– Jeg får nok mange av de vanskeligste rutene på Romerike fordi jeg kjører denne bilen. Men det er jo ikke noe problem, for den kommer fram nesten over alt. Blant annet har jeg fast skolekjøring, sier Ottesen.