Saab 9 5 stasjonsvogn rakk aldri å gå i prouduksjon før Saab gikk konkurs. Nå tyder mye på at en eventuell ny eier av Saab heller ikke får lage den.
Saab 9 5 stasjonsvogn rakk aldri å gå i prouduksjon før Saab gikk konkurs. Nå tyder mye på at en eventuell ny eier av Saab heller ikke får lage den.

Saab 9-5 SportCombi: Klassens lekreste stasjonsvogn?

Saab har akkurat sluppet nye bilder av 9-5 SportCombi. Se video:

Nå er det bare noen dager til den skal debutere offisielt på bilustillingen i Genève – og Saab har akkurat sluppet en liten bunke biler av sin nye 9-5 stasjonsvogn. Dessuten har de lagt ut den aller første reklamefilen for 9-5 SportCombi på Youtube. (se filmen lenger ned i artikkelen)

Tidligere har vi fått ett smakebit-bilde av bilen - her er altså flere.

9-5 SportWagon har blitt utviklet sammen med sedanutgaven som kom i salg i fjor – og det er med denne utgaven at Saab for alvor har muligheten til å selge mange biler. Så langt har designet fått veldig mye ros!

Stasjonsvognutgaven av nye 9-5 var bilen som kunne ha reddet Saab - men det rakk den aldri. Saab-konkursen var nemlig et faktum før bilen kom i vanlig produksjon. De få eksemplarene som ble bygget, er derfor skikkelige samlerobjekter.
Stasjonsvognutgaven av nye 9-5 var bilen som kunne ha reddet Saab - men det rakk den aldri. Saab-konkursen var nemlig et faktum før bilen kom i vanlig produksjon. De få eksemplarene som ble bygget, er derfor skikkelige samlerobjekter.

Ingen overraskelser

I denne klassen er det stasjonsvogn som gjelder på de aller fleste markeder. Og det kan bli helt avgjørende for Saabs framtid at denne bilen blir en suksess. Nå trenger Saab å få opp både produksjon og salg – og vi tipper store deler av Trollhättan kommer til å holde pusten og vente svært spent på hva slags mottakelse den får i Genève.

Designet byr ikke på noen store overraskelser. Bakre siderute har fått samme utforming som på den første 9–5 – og 9–3 stasjonsvogn.

Den lovet så godt - men kom aldri i produksjon. Derfor får vi heller ikke vite om 9-5 SportCombi kunne reddet Saab.
Den lovet så godt - men kom aldri i produksjon. Derfor får vi heller ikke vite om 9-5 SportCombi kunne reddet Saab.

LES OGSÅ: Saab feirer ettårsdag med spesialmodell

Ingen plassmester

Også på nye 9–5 er den bakerste stolpen (d-stolpen) laget i sort, for å gi inntrykk at bakruta og de bakre siderutene henger sammen. Baklyktene er store og markante og denne utgaven har digre og doble eksosutslipp integrert i spoileren under bakfangeren.

9–5 er en av klassens lengste biler, men bagasjerommet står ikke helt i forhold til det. SportCombien svelger 527 liter, det er bare middelt i forhold til denne biltypen. Og sammenlignet medklassens plassmester, blir Saaben nesten litt puslete. Mercedes E-klasse stasjonsvogn rommer nemlig hele 695 liter.

LES OGSÅ: Dårlige nyheter for Saab-SUV-en

Klikk på videovinduet under for å se reklamefilmen: