Ergometersykkel (Foto: Nina Kausland/)
Ergometersykkel (Foto: Nina Kausland/)

Slik får du maskinkondis

Her er en analyse av de fire vanligste studiomaskinene, kaloriforbruk og hva de gjør for formen din.

SPINNINGSYKKEL
TV 2 Sportys vurdering: Gir de samme mulighetene som utendørssykling. Kan brukes til rolige langturer og mer intense økter. Under spinningtimer i sal varieres intensiteten, som kan gi en god utvikling for ditt maksimale oksygenopptak og anaerobe terskel, der du har likevekt mellom produksjon av laktat (melkesyre) og eliminasjon/fjerning av denne.
Pluss: Treningen ledes ofte av instruktør der du sykler til musikk. Begge elementer bidrar til å øke motivasjonen, som igjen får deg til å yte litt ekstra og gir økt treningseffekt.
Treningsfellen: Ingen sjekker hvor mye/lite motstand du har på sykkelen. Ikke lur deg selv, men skru opp såpass at du får den ønskede treningseffekten.
Forbrenning:
Kvinne: 217 kcal.
Mann: 315 kcal.

CROSSTRAINER
TV 2 Sportys vurdering: Gir tilnærmet samme mulighet som en god skitur. Både over- og underkroppen brukes samtidig. Treningseffekten pr. tidsenhet er stor.
Pluss i margen: På grunn av sine glidende bevegelser reduserer maskinen belastningen på hofte-, kne- og fotledd som du opplever i løping. Avanserte studiomaskiner har justering for elevasjon som gir bakketreningseffekt. Du kan også legge inn intervallprogrammer.
Treningsfellen: Teknikken blir ikke så flytende som i vanlig langrenn. Ikke hold for høyt på stavene, da kan du få skuldervondt. Dårlige og billige hjemmetreningsmaskiner bør du styre unna.
Forbrenning:
Kvinne: 233 kcal.
Mann: 338 kcal.

EFFEKTIVT: Tredemøllen er ifølge ekspertene det treningsapparatet som gir deg best trening og høyest forbrenning på kortest mulig tid. (Foto: Törnström, Calle/Scanpix)
EFFEKTIVT: Tredemøllen er ifølge ekspertene det treningsapparatet som gir deg best trening og høyest forbrenning på kortest mulig tid. (Foto: Törnström, Calle/Scanpix)

TREDEMØLLE
TV 2 Sportys vurdering:
Et strålende supplement til utendørsløping, ikke minst om vinteren når kulde og glatte veier øker skaderisikoen. Gir et jevnt og fint underlag, på de mest avanserte kan du også få motbakkeeffekt.
Pluss i margen: Tremølle kan med hell brukes på intense økter som er nyttig for å effektivisere løpesteget, ikke minst fordi farten kan lett kontrolleres. Du kan gjennomføre presise tester for å kontrollere fremgang fordi faktorer som temperatur, vind og nedbør ikke spiller inn. Intervalltrening er perfekt å gjøre på tredemølle.
Treningsfellen: Dårlige møller er harde og kan gi støtskader, på linje med asfaltløping. Selv om du trener innendørs må du være nøye med å bruke skikkelige løpesko tilpasset kropp og løpesett.
Forbrenning:
Kvinne: 310 kcal.
Mann: 450 kcal.

ROMASKIN
TV 2 Sportys vurdering: Gir deg muskelstyrke og kondisjon. Du bruker de fleste av kroppens store muskelgrupper. Husk rett rygg, la beina og ryggmusklene gjøre grovjobben.
Pluss i margen: Gir god variasjon til de tredemøllen og de andre maskinene der beina gjør hovedjobben. Du får trent styrke og kondisjon samtidig.
Treningsfellen: Lær deg riktig teknikk! Mange nybegynnere drar for mye med rygg og armer. Setet skal ikke gå fremover på skinnen før tilbakedraget er helt fullført.
Forbrenning:
Kvinne: 217 kcal.
Mann: 315 kcal.

Intervalltrening på maskin
På de fleste kondisjonsapparater finnes det både forhåndsprogrammer og ferdige løypeprofiler. Ved hjelp av tidstelleren kan du lage egne treningsprogram (kortintervaller (eks. 4x4, 2x6), eller lengre intervaller 3x10 (eks. 10 min. mølle, 10 min. sykkel og 10 min. roing).

Kaloriforbruk
Kaloriforbruket i eksemplene ovenfor er beregnet ut fra ca 30 min. aktivitet på middels intensitet for en kvinne på 168 cm/62 kg og en mann på 185 cm/90 kg.

  • Utgangspunktet for maskinenes utregning er en person som veier 70 kg. Veier du mer, forbrenner du mer.
  • Jo mer muskulatur du bruker under en aktivitet, og dess høyere puls du har, jo mer forbrenner du.
  • For å oppnå helseeffekt, og ikke bare forbrenne kalorier, må aktiviteten gjøre deg svett og gi økt hjertefrekvens over minst 30 minutter.

LES OGSÅ: Her er det mest effektive treningsapparatet