Her er det noe som ikke er heeelt vanlig, ja... Bilde fra www.youtube.com/www.promini.com.
Her er det noe som ikke er heeelt vanlig, ja... Bilde fra www.youtube.com/www.promini.com.

Galskap - en Mini med jetmotor!

Ut med baksetet - inn med en helikoptermotor. Se video:

Gjennom årene har vi sett mange ekstreme bilbygg. Noen har vært ekstremt ville, andre har vært ekstremt velbygde.

Denne er ekstrem på begge måter samtidig!

Det er firmaet BMP Design i Tyler, Texas, som står bak ombyggingen av det som ser ut som en noenlunde standard Mini Cooper S. I hvertfall helt til man kommer litt innpå den. Da vil man oppdage at taket er litt høyere enn det var fra fabrikken.

Små synlige forandringer

I slike tilfeller pleier det å handle om enten en godt tilpasset takboks som sklir i ett med det øvrige designet, eller eventuelt at noen har choppet opp og vansiret bilen for livet for å få den til å bli godkjent som varebil i Norge. Men denne har luftinntak i fronten...

Det er nemlig motoren som trenger mye luft. Og i bakkant av taket er det tilsvarende avgass-utslipp fra den ekstra kraftkilden som er montert bak seteryggene, og driver bakhjulene.

Som du muligens har skjønt nå sitter det altså en jetmotor i denne bilen. En Rolls-Royce Allison 250-C20B, for den som måtte ha peiling på slikt. Det eneste vi vet er at den kommer fra et helikopter, og at den yter 420 hestekrefter og gir et moment på 400 fotpund til bakhjulene.

LES OGSÅ: Denne bilen er selve definisjonen på galskap

650 hestekrefter fra to motorer

Fra før av skal originalmotoren i bilen være trimmet til 230 hester. De er det altså forhjulene som får glede av - pluss den heldige (og litt vågale) sjåføren, som sitter midt mellom disse kraftpakkene og forholder seg til et interiør med normale kontroller, men med en ekstra håndgass av helikopter-modell ved siden av førersetet.

Vi vil tro det kreves litt trening med å avstemme pådraget foran og bak for å få dette til å oppføre seg optimalt, men videoene viser at det såvisst går unna når man testkjører jetbilen på den lokale dragstripa.

Hemmelig kunde

Til tross for prosjektets spinnville natur virker det hele svært velbygget, og overraskende kjørbart. Vi antar at det følgelig også har kostet noen kroner, men BMP Design oppgir ingen pris på prosjektet, som for øvrig fremdeles skal være under utvikling og fintuning.

De få jet-bilene vi har hørt om tidligere har ikke vært på langt nær så gjennomførte, og dermed har det heller ikke gått spesielt bra hverken med bilene eller de som har vært gale nok til å sette seg bak rattet på dem.

Vi tipper Texas-firmaet sørger for å ta seg fullt betalt for denne før levering, også...

Del med vennene dine på Facebook

LES OGSÅ: Eric er verdens raskeste jetmann

Klikk på videovinduet under for å se klippet: