De som tar sjansen på å kjøre med sommerdekk på vinteren er sterkt overrepresentert på skadestatistikkene. Illustrasjonsfoto. (Foto: Scanpix)
De som tar sjansen på å kjøre med sommerdekk på vinteren er sterkt overrepresentert på skadestatistikkene. Illustrasjonsfoto. (Foto: Scanpix)

Sommerdekk gir mange flere ulykker

De tar sjansen – og er kraftig overrepresentert på statistikken.

13,4 prosent at alle skader registrert mellom november og april skjer med personbiler på sommerdekk.

Det viser statistikk fra forsikringsselskapet If. Dermed får vi bekreftet to ting: At mange tar sjansen på å kjøre på sommerdekk også på vinteren. Og at disse er kraftig overrepresentert på skadestatistikkene.

Vil ha påbud

– Vi vet at det er rundt to prosent av bilistene som kjører på sommerdekk hele året. Når sommerdekk-skodde biler står for så mye som 13,4 prosent av antallet skader i vinterhalvåret, er det ingen tvil om at dette er både uansvarlig og farlig.

– Derfor har vi da også gått inn for at det skal bli påbudt å bruke vinterdekk på vinteren her i Norge, sier informasjonssjef Jon Berge i If.

Mange får avkorting

– Hva skjer med erstatningen i slike tilfeller – gjelder forsikringen full ut?

– Utgangspunktet er at forsikringen gjelder, også i disse tilfellene. Det er – overraskende nok – ikke ulovlig å kjøre med sommerdekk om vinteren. Men ser vi at det er en sammenheng mellom ulykken og bruken av sommerdekk, vil den summen du får fra oss bli avkortet, eventuelt avslått helt.

– Vi må vise til en såkalt årsakssammenheng før vi kan avvise eller avkorte utebetalingen. Bak tallene i statistikken som blir presentert her, er det mange avkortingssaker på grunn av uansvarlighet fra bilfører, forteller Jon Berge.

LES OGSÅ: Dette må du ikke glemme å sjekke på dekkene dine

Kostbare skader

I 2009/2010 registrerte If 3320 skader med personbiler på sommerdekk i perioden november-april. 180 av disse førte til at bilen ble kondemnert. Gjennomsnittsskaden lå på 27 287 kroner – dette er hårfint høyere enn det skader på biler med piggfrie dekk og piggdekk kostet.

For varebilers del er andelen skader på sommerdekk litt lavere, nærmere bestemt 12,3 prosent. Men her er skadene i gjennomsnitt atskillig mer kostbare enn for personbiler – nemlig 37 963 kroner.

Vanskelig å komme unna

– Vet dere i hvor stor grad skadene har en direkte sammenheng med at det er sommerdekk på bilen?

– Det vi kan si, er at det kan gå veldig galt når det først går galt med sommerdekk på vinterføre. Veigrepet er så godt som ikke-eksisterende. Derfor blir det også svært vanskelig å komme seg unna en situasjon forårsaket av andre, for eksempel hvis du må bråbremse, sier Berge.

LES OGSÅ: Hedmark er like ille som Bulgaria